Bukefalos 28 år!

Veterinärvård evedensia

Vem tycker du att jag ska utgå ifrån då? Jag är jag. En veterinär som uttalar sig för eller emot är EN veterinär. Jag vet inte hur många kunder som håller med mig, och har samma åsikter som jag. Det kanske är 1 av 10, eller det kanske är 9 av 10. Men nu har du fått ett alternativ från mig, och det var det du frågade efter. Tyvärr kan jag inte gå ut och genomföra en undersökning för att se om mina åsikter är bara mina, eller om de representerar en majoritet av kunder.

Om det inte funnits efterfrågan på mer avancerad djursjukvård med bättre möjligheter att undersöka, diagnosticera och behandla sjukdomar från djurägarnas sida hade inte klinikerna investerat i att vare sig köpa in tekniken eller utbilda personalen på detta. Om det inte fins efterfråan tillhandahålls inte en vara/tjänst. As simple as that, basal enkel ekonomi. Bara för att du helst vill vara kvar på 70-talet med en äldre gråhårig bussig och billig veterinär som inte utbildat sig efter hen gick ut från veterinärhögskolan så vill många andra faktiskt ha möjlighet att kunna behandla sina djur. Bara för att behandlingar/utredningar blivit mer avancerad innebär det inte att djur behandlas i onödan eller skulle mått bättre av att avlivas istället. Det innebär faktiskt att man snabbare kan ställa rätt diagnos eller ställa diagnos på något man inte kunde för ett tag sedan och att man faktiskt kan få ett sjukt djur friskt och fullt kapabelt att tex tävla/ridas igen istället för att avliva det eller snabbare komma fram till att avlivning är det bästa för det djuret.
Men du kanske hellre vill avstå från utlraljud, röntgen, rehabilitering, foal check etc för det gjorde man förut och då var det billigt? Men GÅ DÅ till din billiga veterinär men låt oss andra får gå dit vi vill! Det är så du kan påverka, genom fötterna, inte genom att spy galla över de ställen som har de möjligheter vi andra vill kunna välja för våra djur. Men använd då inte de ställena jourtid utan använd även då det billigare alternativet, dvs distiktarna! Det är så mycket dubbelmoral och hyckleri att anse att de större klinikerna är dyra, dåliga och överdebiterar när man bara åker in just när det är som dyrast för att då passar det minsann! Och genom att göra just så så hjälper du faktiskt till att hålla priserna uppe, för de måste då ta ut högre priser för att gå runt och kunna erbjuda service åt dig att kunna åka in nattetid.

Och jo, väldigt många av ATG-klinkerna hade inga andra som var intresserade av att köpa (personalen inräknad) och hade lagts ned om inte Evidensia gått in. Något att tänka på, hur hade tillgängligheten på hästsjukvård då varit runt om i landet? De var ute till salu LÄÄNGE utan att någon var intresserad av att köpa.
 
Stopp och belägg :mad: ! INGEN har sagt något om att utsätta någon för farliga situationer @Sockerbit . Självklart får inte utrustningen vara så pass gammal att folk och djur riskerar att skadas, men det betyder inte heller att man måste ha det nyaste av allt. För mig är kunskapen det viktigaste. Så om det är något man ska satsa på och investera i, så är det väl just det. Jag blir alltid misstänksam när jag vandrar in i ett väntrum med dyra sittmöbler och kaffeautomater. Det är inte det man ska satsa på, enligt mig.

@Mariona : Det finns MÅNGA - unga som gamla - välutbildade och erfarna veterinärer som inte är med i kedjorna. Veterinärvården i Sverige var väldigt bra redan för 5 år sedan. Några av de bästa veterinärer jag har haft (som hittade problemet som yngre kollegor missade) var just gråhåriga... Synd att diskriminera, kan jag tycka. En veterinär är inte per automatik bättre för att han/hon är yngre och jobbar för de stora kedjorna.
 
Vem tycker du att jag ska utgå ifrån då? Jag är jag. En veterinär som uttalar sig för eller emot är EN veterinär. Jag vet inte hur många kunder som håller med mig, och har samma åsikter som jag. Det kanske är 1 av 10, eller det kanske är 9 av 10. Men nu har du fått ett alternativ från mig, och det var det du frågade efter. Tyvärr kan jag inte gå ut och genomföra en undersökning för att se om mina åsikter är bara mina, eller om de representerar en majoritet av kunder.

Men om du tänker så de som har hästar där tex den nya moderna utrustningen är avgörande uppskattar den. Det behöver du inte intervjua någon för.

På samma sätt som du antagligen struntar i om det finns blodgivardjur men för mig, där nuvarande UDS donatorhästar räddade livet på min häst en natt, var de högt uppskattade och avgörande.

Och sen dagen du är i behov av den senaste teknologin kommer du vilja att den finns där? Du kan inte bara titta bakåt i bubblan kring dig om du ska föra en allmän diskussion!
 
Stopp och belägg :mad: ! INGEN har sagt något om att utsätta någon för farliga situationer @Sockerbit . Självklart får inte utrustningen vara så pass gammal att folk och djur riskerar att skadas, men det betyder inte heller att man måste ha det nyaste av allt. För mig är kunskapen det viktigaste. Så om det är något man ska satsa på och investera i, så är det väl just det. Jag blir alltid misstänksam när jag vandrar in i ett väntrum med dyra sittmöbler och kaffeautomater. Det är inte det man ska satsa på, enligt mig..

Självklart menar du inte så, men samtidigt är det en av de stora konsekvenserna. Många kliniker har en väldigt strikt investeringsbudget. All kunskap i världen ersätter tyvärr inte ej fungerade teknik/utrustning, det blir svårt att gissa om hästen tex har en fissur eller ej. Stället jag jobbade på hade verkligen inte nyaste av allt och har fortfarande inte, tvärtom fast att det anses vara en av de 3 största djursjukhusen i Sverige. En dagklinik är inte så beroende av all tänkbar utrustning, men en klinik med året/dygnet runt öppet måste ha utrustning för att omgående kunna diagnosticera akutfall, det avgör ofta utsikterna för hästen. Och framförallt så är man väldigt utsatt då man tvingas utsätta sig för farliga situation om och om igen för att prylarna inte funkar.

Väntrummet har samma inredning nu som när jag började för 10 år sedan, hyfsat spartanskt med träbänkar. En micro och kaffeautomat har man lyxat på sig och en tv som man skulle behöva ha förstoringsglas för att titta på. Kaffeautomaten och en kaka i farten har varit räddningen många nätter då man bokstavligt talat inte ens hinner sticka upp till lunchrummet och stoppa något i sig, istället får man passa på att hugga en kaka och en kaffe i sin språngmarsch upp till labbet för att köra prover mitt i natten. Ja för sådant får man göra själv nattetid, liksom att agera hovslagare, OP-sköterska, psykolog, lastningshjälp, telefonrådgivare, labbpersonal, magiker som trollar med knäna and so on... det minsta man kan begära är fungerande utrustning, det är svårt att trolla med skit.
 
Senast ändrad:
Men om du tänker så de som har hästar där tex den nya moderna utrustningen är avgörande uppskattar den. Det behöver du inte intervjua någon för.

På samma sätt som du antagligen struntar i om det finns blodgivardjur men för mig, där nuvarande UDS donatorhästar räddade livet på min häst en natt, var de högt uppskattade och avgörande.

Och sen dagen du är i behov av den senaste teknologin kommer du vilja att den finns där? Du kan inte bara titta bakåt i bubblan kring dig om du ska föra en allmän diskussion!
Jag tror faktiskt inte att min bubbla är mindre än din, och att den bara kretsar kring mig, men självklart är den annorlunda. Din verklighet är inte min verklighet, och min verklighet är inte din.

Nä. Den mest avancerade tekniken glädjer inte mig, för de behandlingarna kommer jag numera att behöva avstå. Trots försäkringsskydd på 120000 kr på min ena häst, så kommer jag inte att ha råd med dem. Det är det värsta jag kan tänka mig faktiskt. Att behandling finns, att bra försäkring finns, och att jag ÄNDÅ inte kan göra allt för mina djur. Förfärligt.
 
Jag tror faktiskt inte att min bubbla är mindre än din, och att den bara kretsar kring mig, men självklart är den annorlunda. Din verklighet är inte min verklighet, och min verklighet är inte din.

Nä. Den mest avancerade tekniken glädjer inte mig, för de behandlingarna kommer jag numera att behöva avstå. Trots försäkringsskydd på 120000 kr på min ena häst, så kommer jag inte att ha råd med dem. Det är det värsta jag kan tänka mig faktiskt. Att behandling finns, att bra försäkring finns, och att jag ÄNDÅ inte kan göra allt för mina djur. Förfärligt.
Fast när folk inom djursjukvården säger att det finns inte prislistor som säger:
Operation buk hund - försäkrad
Operation buk hund - oförsäkrad
Då säger ju du att vi ljuger O_o.
Sen, som jag skrivit förut, kan man komma överens med djurägaren om att göra sig eller så och därav kostar det olika. Inte för att det finns olika prislistor.
 
Nä. Den mest avancerade tekniken glädjer inte mig, för de behandlingarna kommer jag numera att behöva avstå. Trots försäkringsskydd på 120000 kr på min ena häst, så kommer jag inte att ha råd med dem. Det är det värsta jag kan tänka mig faktiskt. Att behandling finns, att bra försäkring finns, och att jag ÄNDÅ inte kan göra allt för mina djur. Förfärligt.

Vad tänker du på för behandlingar då tänker jag som behöver extraordinär utrustning? Var lite konkret tack. En röntgen känns inte så värst ut över det vanliga, ultraljud likaså, endoskop/gastroskop samma där. Mkt "ny teknik" handlar inte om ny utrustning utan om förfinad teknik i utförandet av ett ingrepp/behandling. Likaså uteslutandet av tidigare metoder, det handlar ofta om att man genom erfarenhet får ompröva metoden då det visar sig att det finns andra metoder som är så mkt tillförlitligare och ger ett bättre resultat. Var drar du gränsen för avancerad teknik?
 
Stopp och belägg :mad: ! INGEN har sagt något om att utsätta någon för farliga situationer @Sockerbit . Självklart får inte utrustningen vara så pass gammal att folk och djur riskerar att skadas, men det betyder inte heller att man måste ha det nyaste av allt. För mig är kunskapen det viktigaste. Så om det är något man ska satsa på och investera i, så är det väl just det. Jag blir alltid misstänksam när jag vandrar in i ett väntrum med dyra sittmöbler och kaffeautomater. Det är inte det man ska satsa på, enligt mig.

@Mariona : Det finns MÅNGA - unga som gamla - välutbildade och erfarna veterinärer som inte är med i kedjorna. Veterinärvården i Sverige var väldigt bra redan för 5 år sedan. Några av de bästa veterinärer jag har haft (som hittade problemet som yngre kollegor missade) var just gråhåriga... Synd att diskriminera, kan jag tycka. En veterinär är inte per automatik bättre för att han/hon är yngre och jobbar för de stora kedjorna.
Ju mer man lär sig (vidareutbildning), desto mer inser man vad man inte kan. Och vad man tex behöver för hjälpmedel för att kunna förfina sitt arbetsområde.
Ja, katter överlever att kastreras hemma på köksbordet, men om nåt händer har man större chans till livräddning tex på ett djursjukhus - för du har mer utrustning och kan därmed upptäcka och hantera saker tidigare.
Det är samma sak på mindre kliniker. Inget ont om dom, har själv varit på sådana i 10 år. Djur klarar sig där med, operationer går bra, sköterskorna är duktiga - men bättre övervakningsutrustning (och kunskap att hantera den) gör behandlingen av djuret bättre och tryggare.
 
Jag tror faktiskt inte att min bubbla är mindre än din, och att den bara kretsar kring mig, men självklart är den annorlunda. Din verklighet är inte min verklighet, och min verklighet är inte din.

Nä. Den mest avancerade tekniken glädjer inte mig, för de behandlingarna kommer jag numera att behöva avstå. Trots försäkringsskydd på 120000 kr på min ena häst, så kommer jag inte att ha råd med dem. Det är det värsta jag kan tänka mig faktiskt. Att behandling finns, att bra försäkring finns, och att jag ÄNDÅ inte kan göra allt för mina djur. Förfärligt.

Och jag kan förstå de UTANFÖR min bubbla. De som vill ha senaste kunskapen och tekniken. Att/om jag inte har behov av eller råd med den påverkar inte den förståelsen.

Att inte ha råd är något som de flesta djurägare kan ställas inför. Och det är något man bör, tycker jag, ha en plan för innan. Och även ta hänsyn till i och inför sitt hästägande. Det är dyrt att ha häst och man måste ha råd med åtminstone det basic samt avliva hästen (vilket ofta går på 5-10 000 kr). Tex jag ser till att jag ALLTID har råd att utan försäkringsstöd avliva och destruera. Det är mitt minimiansvar som hästägare helt enkelt. Och kommer det en dag alla planer fallerar och jag pga ekonomiska skäl måste avliva - då är jag beredd ta det ansvaret. Samma sak om jag anser hästen lider svårt men försäkringsbolaget vill fortsätta. Jag ska alltid ha makten att sätta stopp och ha råd att ta bort.

Om jag inte har råd att ge den absolut bästa eller senaste vården, då får jag ta konsekvensen av det.

Dock måste jag ifrågasätta vad du inte kommer ha råd med, alltså vad du avser? Jag har studerat på CSN och jobbat extra 50% senaste fyra åren och det enda jag inte haft råd med var 8 v på konvalescensstall a 15 000 kr. Mycket för att jag på fyra månader hade hostat upp över 20' i självrisker, bandage och övriga kostnader. Nu löste sig konvstall ändå tack vare snäll mamma som var förtjust i hästen. Annars hade han fått stå hemma trots att det var sämre alt. Han hade dock inte lidit av det, hästen, även om prognosen påverkats
Så att inte ha råd med extremer - absolut. Men normal vård?
 
Självklart menar du inte så, men samtidigt är det en av de stora konsekvenserna. Många kliniker har en väldigt strikt investeringsbudget. All kunskap i världen ersätter tyvärr inte ej fungerade teknik/utrustning, det blir svårt att gissa om hästen tex har en fissur eller ej. Stället jag jobbade på hade verkligen inte nyaste av allt och har fortfarande inte, tvärtom fast att det anses vara en av de 3 största djursjukhusen i Sverige. En dagklinik är inte så beroende av all tänkbar utrustning, men en klinik med året/dygnet runt öppet måste ha utrustning för att omgående kunna diagnosticera akutfall, det avgör ofta utsikterna för hästen. Och framförallt så är man väldigt utsatt då man tvingas utsätta sig för farliga situation om och om igen för att prylarna inte funkar.

Väntrummet har samma inredning nu som när jag började för 10 år sedan, hyfsat spartanskt med träbänkar. En micro och kaffeautomat har man lyxat på sig och en tv som man skulle behöva ha förstoringsglas för att titta på. Kaffeautomaten och en kaka i farten har varit räddningen många nätter då man bokstavligt talat inte ens hinner sticka upp till lunchrummet och stoppa något i sig, istället får man passa på att hugga en kaka och en kaffe i sin språngmarsch upp till labbet för att köra prover mitt i natten. Ja för sådant får man göra själv nattetid, liksom att agera hovslagare, OP-sköterska, psykolog, lastningshjälp, telefonrådgivare, labbpersonal, magiker som trollar med knäna and so on... det minsta man kan begära är fungerande utrustning, det är svårt att trolla med skit.
Menar du på fullt allvar att endast Evidensa och anicura kan erbjuda kvalificerad vård såsom röntgen och ultraljud ( de metoder som räknades upp)?

Spelar det någon roll för kvaliteten på vården om väntrummet renoverats?

Jag är förvånad att det ens räknas till annat än standard. Utrustning som många ambulerande egenföretagare investerat i.
 
Menar du på fullt allvar att endast Evidensa och anicura kan erbjuda kvalificerad vård såsom röntgen och ultraljud ( de metoder som räknades upp)?

Spelar det någon roll för kvaliteten på vården om väntrummet renoverats?

Jag är förvånad att det ens räknas till annat än standard. Utrustning som många ambulerande egenföretagare investerat i.

Läs igen och läs rätt :angel::idea: Menar du på fullt allvar att du inte förstår min text? Bettysmatte tycker man ska stoppa investeringarna i ny teknik för att bromsa prisutveckligen. Jag menar att man inte alls investeras i ny teknik i den omfattning som hon verkar tro, tvärtom står man kvar med teknik och utrustning som inte fungerar som är väldigt väsentlig för att kunna diagnosticera, och vi talar inte om någon fancy utrustning. Och var ser du kopplingen till Evidensia och AniCura i min text? Men när du ändå tar upp frågan, hur många nattöppna ställen för häst erbjuder exempelvis röntgen nattetid om vi utesluter dessa kedjor? Ge gärna några exempel, det är inte många :)

Och väntrummet är apropå en kommentar från bettysmatte, läs längre upp så hänger du med.
 
Läs igen och läs rätt :angel::idea: Menar du på fullt allvar att du inte förstår min text? Bettysmatte tycker man ska stoppa investeringarna i ny teknik för att bromsa prisutveckligen. Jag menar att man inte alls investeras i ny teknik i den omfattning som hon verkar tro, tvärtom står man kvar med teknik och utrustning som inte fungerar som är väldigt väsentlig för att kunna diagnosticera, och vi talar inte om någon fancy utrustning. Och var ser du kopplingen till Evidensia och AniCura i min text? Men när du ändå tar upp frågan, hur många nattöppna ställen för häst erbjuder exempelvis röntgen nattetid om vi utesluter dessa kedjor? Ge gärna några exempel, det är inte många :)

Och väntrummet är apropå en kommentar från bettysmatte, läs längre upp så hänger du med.

Kopplingen till Anicura och Evidensa är väl rimligen uppenbar i denna tråden som handlar just om det samt när man går tillbaks i inläggskedjan.
Varför tilldelar du Bettys Matte en massa åsikter hon aldrig skrivit. Var exempelvis säger hon att hon tycker att man ska stoppa investeringar? Hon skriver till och med att det är bra, men att hon inte har råd.
 
Läs exakt vad jag skriver, gör inte massa antaganden.

Tilldelar? Gå tillbaka i tråden och det står klart och tydligt, med stora bokstäver dessutom ;) Det är inte min uppgift att lära andra att läsa och göra en resumé av tråden.
 
Fast när folk inom djursjukvården säger att det finns inte prislistor som säger:
Operation buk hund - försäkrad
Operation buk hund - oförsäkrad
Då säger ju du att vi ljuger O_o.
Sen, som jag skrivit förut, kan man komma överens med djurägaren om att göra sig eller så och därav kostar det olika. Inte för att det finns olika prislistor.
Det där känner jag faktiskt inte alls igen att jag har sagt? Jag vet att det finns de som säger att det är så, men jag tror inte att det är något som jag har sagt.
 
Läs exakt vad jag skriver, gör inte massa antaganden.

Tilldelar? Gå tillbaka i tråden och det står klart och tydligt, med stora bokstäver dessutom ;) Det är inte min uppgift att lära andra att läsa och göra en resumé av tråden.
Nja, faktiskt säger jag inte stoppa investeringar, men jag säger BROMSA (ja, precis som du säger med stora bokstäver). Det har gått väldigt, väldigt fort och snabbt de senaste 5 åren. Och jag tycker att det har gått FÖR fort helt enkelt.
@Sockerbit : När bytte du karriär, och varför? En personlig fråga som du inte alls behöver svara på.
 
Läs igen och läs rätt :angel::idea: Menar du på fullt allvar att du inte förstår min text? Bettysmatte tycker man ska stoppa investeringarna i ny teknik för att bromsa prisutveckligen. Jag menar att man inte alls investeras i ny teknik i den omfattning som hon verkar tro, tvärtom står man kvar med teknik och utrustning som inte fungerar som är väldigt väsentlig för att kunna diagnosticera, och vi talar inte om någon fancy utrustning. Och var ser du kopplingen till Evidensia och AniCura i min text? Men när du ändå tar upp frågan, hur många nattöppna ställen för häst erbjuder exempelvis röntgen nattetid om vi utesluter dessa kedjor? Ge gärna några exempel, det är inte många :)

Och väntrummet är apropå en kommentar från bettysmatte, läs längre upp så hänger du med.
Men om du säger att man inte investerar i utrustning på det sätt som man kan tro, vart går pengarna då? Endast till uppköp av nya kliniker? Inte till utökad personal heller, antar jag, för på din beskrivning ovan lät det som om det var väldigt kort med personal.
 
Nja, faktiskt säger jag inte stoppa investeringar, men jag säger BROMSA (ja, precis som du säger med stora bokstäver). Det har gått väldigt, väldigt fort och snabbt de senaste 5 åren. Och jag tycker att det har gått FÖR fort helt enkelt.
@Sockerbit : När bytte du karriär, och varför? En personlig fråga som du inte alls behöver svara på.

Ja, du skriver bromsa ;)

Jag är som ni kanske förstår är jag leg djursjukskötare. Jobbade 10 år på en av de större djursjukhusen med häst. Bytet av karriär av flera olika faktorer, dels kille på annan ort vilket gjorde pendligen svår, 1 h enkel väg och sen pga arbetsförhållandena, du har nog förstått att det var allt annat än bra och ingen förändring i sikte, detta var något som i princip varit så under alla åren men som gradvis sög musten ur en. Sedan blev jag erbjuden ett jobb där jag har nära koppling till djursjukvården men där jag slipper jobba 16 timmars nattpass och trolla med knäna och känna mig otillräcklig. Det nya jobbet ligger dessutom på den ort där killen fanns. Jag saknar ibland att jobba på djursjukhus, jag har haft otroligt roliga stunder där och man har fått uppleva ren och skär lycka men också jäkligt mörka stunder. Det

Med andra ord så har jag en hel del kunskap om två branscher som diskuteras i tråden. Där finns egentligen mkt man skulle velat berätta för att få folk att förstå men del saker varken kan eller får jag berätta. Och det är kanske svårt för utomstående att förstå när man inte sitter på den infon som jag gör.
 
Men om du säger att man inte investerar i utrustning på det sätt som man kan tro, vart går pengarna då? Endast till uppköp av nya kliniker? Inte till utökad personal heller, antar jag, för på din beskrivning ovan lät det som om det var väldigt kort med personal.

Det är folket på golvet inte värst informerade om. Men det är mkt som slukar pengar inom en hästverksamhet. Och det är klart det är vissa investeringar som görs i utrustningsväg, men då är det när tidigare gått sönder helt och hållet.
 
En fördel med investeringar i tex en "magnetröntgen" är dels att "pengarna stannar inom företaget" för själva kliniken, för djurägaren blir ofta det en mindre logistisk operation när det kan göras på "hemmaklinik" och inte enbart på 2-3 ställen samt att det ökar konkurrensen och därmed pressar priserna för djurägaren. "Magnetröntgen" idag är billigare än för X år sedan.

Så det finns som med allt annat både för och nackdel. Personligen ser jag som en av de absolut största fördelarna med tex magnetröntgen att man kan spara sina egna pengar och hästens lidande i många fall. När den låga envisa/återkommande hältan som är lokaliserad till hoven via magnetröntgen diagnosticeras som ganska hopplösa ligamentskador, så kan man ta beslut utefter det ganska tidigt. Jämfört med att behandla - återfall - behandla - återfall osv. Som tar tid, är ett lidande för hästen och nästan alltid kostar mer i slutänden för både ägare och försäkringsbolag än att magnetröntga.

Samma sak med nya behandlingar, IRAP och stamcell och allt som finns. En IRAP-omgång för totalt 15' var mycket billigare än spruta leden tre gånger och sen slå ut hästen. Det hade kostat försäkringsbolaget mer än 25' i vetvård och sen ett livvärde med.

Osv. Det måste givetvis balanseras mot att inte i rena ivern magnetröntga allt första besöket. Men där upplever jag inte att det finns undersökningsmani. Däremot vill såklart fler och fler djurägare få så bra svar så tidigt som möjligt vid återkommande hälta.

Och ang priser och försäkringsbolag och behandlingar - när jag sagt "strunta i bolaget jag kan betala för vad det nu är" har det TIDIGARE blivit mer avancerade US. Och svar. Så visst styrs vet av f-bolag, tveklöst. Men inte alltid så att "tjoho försäkrat djur, ös på". Utan även motsatt, vad bolaget ersätter och ej kan innebära att en mindre optimal US eller behandling sker, jämfört mot i en ideal värld där veterinären kunde rek den behandling eller US hen anser har bäst chans att hjälpa/ge svar.

Så är knappt svartvitt med nåt inom veterinärvård etc.
 
@Alexandra_W vad intressant hur olika man kan känna ang MR .

Jag är ju otroligt överrens med dig ang resonemangen i denna tråd allmänt .

Men just ang MR som du motiverar här ...
jag och många med mig , känner ofta att MR (precis som veterinärerna brukar poängtera) är en metod att exakt på detaljnivå konstatera en redan konstaterad ligamentskada Typ - som oavsett MR eller ej kommer betyda samma konvalescens och prognos . (Dvs lång konvalescens och svårt med prognos av många anledningar ffa hur konvalescens fungerar och hur svårt det är med just ligament osv).

Det finns utifrån det tycker jag, en poäng och legitim anledning runt att F-bolagen oftast har begränsad täckning på försäkring ang denna utredningskostnad .
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp