Bukefalos 28 år!

"Vi behandlas som djurplågare"

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Sporthästen)
Övrigt


Lena Börjessons hästhållning på Stall Ragnarp är erkänt bra. Ändå kan djurskyddet i Halland tvinga henne att lägga ner verksamheten. Orsak: tre decimeter.

ny%20kopia.jpg



A-Dur_8C2730lr.jpg



läs mer



Läs mer...
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Men mina katter är kastrerade, två honor och hankatten och får mat regelbundet de kommer inte hem dagligen i alla fall vad ska jag göra då?

Absolut ingenting :) finns inte en inspektör på planeten som skulle straffa dig för det. Det finns massor av domar på katters rätt att leva fritt ute. Ingen domstol skulle godkänna ett beslut om inspärrning med de grunderna.

Men om din katt skulle överges och jag kan bevisa att du gjort det. DÅ använder jag mig av praragrafen i samband med resterande problematik. Så det är bra att regeln finns :) Annars skulle jag få problem där det defacto finns ett problem. Man måste komma ihåg att lagstiftningen är generell och tar inte hänsyn till skillnader mellan ansvarfulla djurägare och de som vanvårdar djur.
ex.
Om en person har en katt som aldrig frå tillsyn, den springer vind för våg och får inte veterinärbehandling vid behov och är mager= inte tillräcklig tillsyn
Om en person har en katt som får god omvårdnad, mat, veterinärvård vid behov och håller sitt hull men väljer att springa iväg ibland. Finns en viss skillnad och i det första fallet vill man ha en regel som man kan stödja sig på.

I begreppet tillsyn ingår handlingsplikt!
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Inte lätt att göra rätt om man först får godkänt sedan underkänt! :crazy:
Jag tycker måttregler ska följas, men inte in absurdum. Någon cm hit och dit är skit samma tycker jag, så länge helheten är bra och hästarna mår bra.

Nu verkar det ju så i det här fallet att stallägaren fått godkänt sedan är det plötsligt inte godkänt? Det liknar lite paragrafrytteri! Och det kan ju vara så att det går prestige i det hela också, inte första gången i så fall att en myndighet gör så! :crazy:

Jag vet att det inte är så lätt att göra rätt! Själv så kommer jag i sommar att bygga om i ett stall för att få en fölbox. Stallet har nu två boxar och inga galler mot stallgången. Jag vill ha galler för att fölungen inte ska försöka hoppa ut, så det kommer komma galler på väggen mot gången. Hörde av mig till Jordbruksverket och frågade vilket mått som gällde som mellanrum mellan gallerpinnarna, då jag ju läst om ett fall där en stallägare skulle tvingas byta ut en hel galleruppsättning för att en inspektör fått för sig att det var fel mellanrum. Får till svar att det finns inga mått, inte ens några riktlinjer! Och sedan bifogade myndigheten artikeln med nämnda stall! :eek:
Så svaret jag fick var ju "bygg du ditt galler, sedan kommer vi och kollar om du får göra om det". Goddag yxskaft! :mad:
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Jag är inte medlem i djurens rätt och är inte heller vare sig vegetarian eller vegan men jag är lika mycket en privatperson som alla andra. Jag skiljer på mina egna åsikter på och vad jag utövar som tjänsteman givetvis. Jag är först och främst etologiutbildad och intresserad och personligen tycker jag att boxhållning är förlegat sätt att hålla hästar och andra djur såsom notkratur och får osv

Djurskyddslagstftningen håller helt och hållet med mig om detta och strävar hela tiden efter att ge djur möjlighet att röra sig fritt, några exempel på detta är:

förbud mot att bygga spiltor till hästar
förbud mot att bygga kostallet med uppbundna kor ( endast lösdrifter tillåtet)
förbudmot att hålla flocklevande djur ensamna såsom får, kor
nytt krav på hästens social kontakt ska tillgodoses
förbud att hålla hästar under 12 månader ensamna
hästars rätt till fri rörelse i alla tre gångarter

Lagstiftningen ger också möjlighet att med ett omsorgsprogram hålla nötkreatur ute året om utan ligghall och får är på gång. Även hästar kommer få undntag i regelverket om ngn vill driva frågan.

Revinge hed vann kampen om ranschdrift för nötkreatur i regeringrätten ( hösta instans) att man uppfyller sveriges lags intentioner trots föreskriftsmotivet om ligghallskravet

Sedan vet jag precis vilka personer som skrivit rapporten och de är personer jag ser upp till oavsett organsiationstillhörighet. Rapporten presenterar lagstiftningeolikheter mellan olika länder. Ser inget konstigt i det.
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Inte lätt att göra rätt om man först får godkänt sedan underkänt! :crazy:
Jag tycker måttregler ska följas, men inte in absurdum. Någon cm hit och dit är skit samma tycker jag, så länge helheten är bra och hästarna mår bra.

Nu verkar det ju så i det här fallet att stallägaren fått godkänt sedan är det plötsligt inte godkänt? Det liknar lite paragrafrytteri! Och det kan ju vara så att det går prestige i det hela också, inte första gången i så fall att en myndighet gör så! :crazy:

Jag vet att det inte är så lätt att göra rätt! Själv så kommer jag i sommar att bygga om i ett stall för att få en fölbox. Stallet har nu två boxar och inga galler mot stallgången. Jag vill ha galler för att fölungen inte ska försöka hoppa ut, så det kommer komma galler på väggen mot gången. Hörde av mig till Jordbruksverket och frågade vilket mått som gällde som mellanrum mellan gallerpinnarna, då jag ju läst om ett fall där en stallägare skulle tvingas byta ut en hel galleruppsättning för att en inspektör fått för sig att det var fel mellanrum. Får till svar att det finns inga mått, inte ens några riktlinjer! Och sedan bifogade myndigheten artikeln med nämnda stall! :eek:
Så svaret jag fick var ju "bygg du ditt galler, sedan kommer vi och kollar om du får göra om det". Goddag yxskaft! :mad:


Haha japps moment 22 och dett är för att myndigheten får inte ge råd som den sedan ska kontrollera. För om de ger ett råd som i praktiken inte fungerar kan dom då inte be om en förändring.

Mitt rår är att läsa motivet till lagstiftningen som jag länka till och köpa antingen rutgaller eller göra mellanrummen mindre än hästens mått av käke, diameter på hovarna osv.
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Senast studierna som gjorts verkar ju ha visat att rutnätsgaller är säkrare än stående eller liggande i alla fall. Många galler med stående pinnar som finns på markanden tycker jag verkar vara alldeles för breda för att ha till föl. Så för din fölis skull kanske du ska titta på rutnät.
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

:bow::bow: Sen vore det kul att se länk till att hundhus ska vara helt isolerade...

Sen - övergångsregler etc hur är det med det?

övergångsregler ger ett tidspann när det är tillåtet att fortsätta hålla djuret på det gamla sättet men man förbereder dom på att det kommer att förändras, så att man bygger nytt enligt nya regler och ger människor en chans att förändra sin hållning. Brukar vara allt mellan 2- 20 år till en mänsklig livstid( som ex uppbunda kor) beroende på hur mkt/många regeln påverkar.

Isolering väggar, golv och tak för hundar som premanent hålls i hundrastgård är ett funktionskrav som jordbruksverket har förtydligat innebörden i hundföreskfiten över termisk komfort för hundar. Det är något som kommit kontrollmyndigheten till handa och vi skriver beslut enligt denna som har överklagats så saken komme säkerligen prövas inom kort.

Mumin
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Det gamla stallet där takhöjden är 30 cm för låg är inte förprövat och därmed inte byggt enligt de godkända reglerna. Det byggdes i ett gammalt befintligt kostall och det är vanligt förekommande problem ute i sverige. Kommunerna har inte godkänt stallar det har förprövningen på lst alltid gjort. Att någon en gång i tiden gjort en kontroll säger inget om att det är godkänt. Inspektörer kan missa saker och i alla våra kontrollrapporter står det att fel kan ha funnits trots kontroll. Det är DJURÄGARENS ansvar att hålla gällande regelverk!! dessutom om man bedriver en verksamhet är det absolut krav!

Jämför med rätten att få bedriva restaurang. Då måste man följa regelverket, annrs får man inte ett verksamhetstillstånd.
samma sak här

Följer man inte regelverket så får man inte verkssamhetstillstånd. Punkt

Har någon gjort en stor investering och om detta stämmer "När hon byggde om den första ladugården till stall med nio boxar 1991 behövdes ingen förprövning. Hon bad ändå kommunens djurskyddsinspektör komma ut för att få hjälp och råd." så har stallägaren gjort vad som står i hennes makt för att säkerställa att hon inte kastar pengar i sjön när hon rustat upp gården. Är det så att uppgiften inte stämmer, att hon byggt på vinst och förlust så är det annorlunda.

Vem ska stå för kostnaderna om myndigheter ger råd som strider mot gällande lagstiftning? (om det nu ens var gällande lagstiftning vid denna tidpunkt.)

Jag tycker det är rimligt att om någon fått tillstånd/godkänt vid en tidpunkt angående exv mått, så ska detta gälla så länge förhållandena inte förändras. Det är orimligt att stallägare ska vara beroende av en välvillig inspektör. Det kan handla om miljonbelopp för att åtgärda och många andra beslut kan så och falla med om stallet är godkänt, exempelvis att alls köpa fastigheten över huvudtaget, eller ens påbörja en ombyggnation/renovering. Det är skillnad om man ändrar reglerna, men då ska kraven införas gradvis och med en hyfsat lång allmän dispens för när reglerna träder i kraft för befintliga byggnader.
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Jag är inte medlem i djurens rätt och är inte heller vare sig vegetarian eller vegan men jag är lika mycket en privatperson som alla andra. Jag skiljer på mina egna åsikter på och vad jag utövar som tjänsteman givetvis. Jag är först och främst etologiutbildad och intresserad och personligen tycker jag att boxhållning är förlegat sätt att hålla hästar och andra djur såsom notkratur och får osv

Djurskyddslagstftningen håller helt och hållet med mig om detta och strävar hela tiden efter att ge djur möjlighet att röra sig fritt, några exempel på detta är:

förbud mot att bygga spiltor till hästar
förbud mot att bygga kostallet med uppbundna kor ( endast lösdrifter tillåtet)
förbudmot att hålla flocklevande djur ensamna såsom får, kor
nytt krav på hästens social kontakt ska tillgodoses
förbud att hålla hästar under 12 månader ensamna
hästars rätt till fri rörelse i alla tre gångarter

Lagstiftningen ger också möjlighet att med ett omsorgsprogram hålla nötkreatur ute året om utan ligghall och får är på gång. Även hästar kommer få undntag i regelverket om ngn vill driva frågan.

Revinge hed vann kampen om ranschdrift för nötkreatur i regeringrätten ( hösta instans) att man uppfyller sveriges lags intentioner trots föreskriftsmotivet om ligghallskravet

Sedan vet jag precis vilka personer som skrivit rapporten och de är personer jag ser upp till oavsett organsiationstillhörighet. Rapporten presenterar lagstiftningeolikheter mellan olika länder. Ser inget konstigt i det.


herregud vad min stavning suger när jag skriver snabbt :eek::angel::D
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Har någon gjort en stor investering och om detta stämmer "När hon byggde om den första ladugården till stall med nio boxar 1991 behövdes ingen förprövning. Hon bad ändå kommunens djurskyddsinspektör komma ut för att få hjälp och råd." så har stallägaren gjort vad som står i hennes makt för att säkerställa att hon inte kastar pengar i sjön när hon rustat upp gården. Är det så att uppgiften inte stämmer, att hon byggt på vinst och förlust så är det annorlunda.

Vem ska stå för kostnaderna om myndigheter ger råd som strider mot gällande lagstiftning? (om det nu ens var gällande lagstiftning vid denna tidpunkt.)

Jag tycker det är rimligt att om någon fått tillstånd/godkänt vid en tidpunkt angående exv mått, så ska detta gälla så länge förhållandena inte förändras. Det är orimligt att stallägare ska vara beroende av en välvillig inspektör. Det kan handla om miljonbelopp för att åtgärda och många andra beslut kan så och falla med om stallet är godkänt, exempelvis att alls köpa fastigheten över huvudtaget, eller ens påbörja en ombyggnation/renovering. Det är skillnad om man ändrar reglerna, men då ska kraven införas gradvis och med en hyfsat lång allmän dispens för när reglerna träder i kraft för befintliga byggnader.


Jag tycker inte att det är orimligt att ett stall byggt 1991 behöver förändras för att hålla nya lagstiftningsvillkor. Om vi inte får förändringar under 21 års tid skulle jag bli snarare tvärtom ifrågasätta. En inventering är pkanerad kontroll av samma slags djurhållning, dvs en vanlig kontroll av deras djurhållning har gjorts. Det är inget löfte om att man kommer för alltid kunna få ha häst i utrymmet för att en kontroll gjorden 1991 speciellt inte om det 2011 inte uppfyller lagstiftningen. Reglerna är nog med största sannolikhet förändrade sedan 1991. Hästföreskriften har skrivits om vid flera tillfällen. Den senaste versionen är från 2007.

sedan säger varenda person vi kontrollerar att det här är godkänt och det här sa någon att det var ok och det här var inte meningen och det här visste vi inte. Det är alla egna ansvar att hålla regelverket! Altså ingen myndighet bär ansvaret för att DU ska följa lagstiftningen.

Om en polis stannar dig för fortkörning och låter dig löpa med en varning betyder det INTE att nästa polis inte ger dig en böteslapp för samma eller en mindre förseelse. Är det överhuvudtaget NÅGON häst som förväntar sig det? Varför tror ni att lagstiftningen skulle fungera annorlunda för att denna lagstiftningen berör hästar?

Lagstiftningen förändras med vetenskapens framfart och tar hänsyn till människor. Om jag hade fått bestämma hade mindre hänsyn tagits till människornas bekvämlighet och mer till djurens behov. Då skulle vi se bättre djurvälfärd. Lagstiftningen är idag full av tillåtande regler för riktigt DÅLIG djurvälfärd. Hur ska en ungtjur kunna bete sig naurligt i en trång spaltbox?
 
Senast ändrad:
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Byggnader bygger man för lite längre tid en 20 år, eller renoverar för den delen, det är ingenting i sammanhanget. Ditt boende hade varit j-vligt dyrt om man tvingats att riva och bygga om var 20-de år för att anpassa det till gällande normer. Samma blir det för folk i hästnäringen, man måste kunna räkan med att byggnaderna hänger med tills de blir utslitna eller utdömda ur brukssynpunkt.

Det är väl bättre att koncentrera sig på djur som faktiskt far illa i första hand eller hur? Eller slå ner på djurägaren med lite fler inspektioner så att man konstaterar att hon faktiskt har ponnyer i boxarna och inte ardenners.
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Ja självklart så ska jag göra gallret så hästsäkert som möjligt! Rutgaller har jag inte tänkt, vi ska svetsa gallret själva. Men om någon myndighet i efterhand skulle få för sig att gnälla och tycka att någon häst kan skada sig, då har jag tänkt att utforma gallren så att man i efterhand kan svetsa på ett enkelt rutgaller på gallerpinnarna.
Jag har alltså tänkt typ både hängslen och livrem! ;)

Men jag tycker det är enormt idiotiskt att inte från början kunna ge mig order om hur de vill ha det för att det ska vara godkänt?!
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Jag håller med om att många galler som finns är glest mellan pinnarna om man har föl! Vi ska ju som sagt tillverka gallren själva, ska se till att det inte går att få igenom några fölfötter mellan pinnarna!

Jag har också förstått att rutgaller nu är det säkraste. Dock har jag inte sett några uppsatta någonstans än, blir intressant när jag någon gång får se hur de ser ut färdigmonterade i ett stall!
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Ja självklart så ska jag göra gallret så hästsäkert som möjligt! Rutgaller har jag inte tänkt, vi ska svetsa gallret själva. Men om någon myndighet i efterhand skulle få för sig att gnälla och tycka att någon häst kan skada sig, då har jag tänkt att utforma gallren så att man i efterhand kan svetsa på ett enkelt rutgaller på gallerpinnarna.
Jag har alltså tänkt typ både hängslen och livrem! ;)

Men jag tycker det är enormt idiotiskt att inte från början kunna ge mig order om hur de vill ha det för att det ska vara godkänt?!

Tänk på att det ska vara hållfast, många sätter upp armeringsjärn som böjer sig lätt och det godkänns generellt sett inte. Detta för att en häst som sprakar med kraft då får igenom hoven mellan trots bra avstånd då gallret böjer och formar sig. Sedan sitter de fast för tillbaka går inte riktigt lika lätt.

Jaana
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Nej givetvis även här förändras regelsystemet om det framkommer ny vetenskap. Som ex användning av asbest

Bönder har fått anpassa sig till nya miljöregler, bla byggtom och byggt nya gödselvårdsanläggningar etc etc. 1998 kom miljöbalken och det innebar jättemycket stora förändringar från de andra regelverken som fanns varav huvuddelen var yngre än 10 - 20 år.

Det kommer nya regler som vi måste anpassa oss till kontinuerligt och det är inte handläggarna man ska bli upprörd på utan de som i så fall skapar reglerna.

Om vi bygger byggnader med inställningen att de ska få vara på samma sätt i en mans livstid skulle det vara rena rama förskräckliga djurhållningsformer idag. Givetvis måste det anpassas till vad vi vet om djuren.

Här nedan ser du ett exempel på vad du förordar:

år 2007 tycker myndigheterna följande:

"När det gäller inhysning av äldre nötkreatur i helspaltboxar av hårda material, t.ex. betong, är det av de skäl som framgår ovan mycket som tyder på att det inte är förenligt med 4 § djurskyddslagen. Av denna framgår bl.a. att djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sätt som främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt. Det är därför
inte tillåtet att producera och använda nya sådana helspaltboxar. Ett eventuellt förbud mot redan befintliga helspaltboxar av detta slag bedöms emellertid medföra allvarliga konsekvenser för den svenska mjölk- och nötköttsproduktionen. Det är därför tillsvidare tillåtet att hålla äldre nötkreatur i befintliga helspaltboxar av hårda material, såsom betong"


Så för att vi en gång i tiden godkände dessa boxar vill du att de ska vara godkända för en lång tid framöver vilket i sig ger ett ohyggligt liv för tusentals och tusentals av djur under vårt ansvar.
en skärpning kom 2010:
"
L 100 17 § Endast i värmeisolerade stallar får liggytan för nötkreatur innehålla dränerande golv utan ströbädd och då endast i följande fall:

1. för kalvar som är äldre än en månad, ungdjur och vuxna tjurar i boxar med heltäckande spaltgolv av gummi eller annat eftergivligt material,
2. fram till den 1 augusti 2012 för kalvar som är äldre än en månad och högst fyra månader gamla i boxar med annat heltäckande spaltgolv än vad som avses i punkt 1,
3. för kalvar som är över fyra månader gamla, ungdjur och vuxna tjurar i boxar med annat heltäckande spaltgolv än vad som avses i punkt 1 och som:
a) var i bruk före denna författnings ikraftträdande, eller
b) ingår i ansökan om förprövning3 som kommit in till länsstyrelsen före den 1 april 2007 och godkänts av länsstyrelsen,
4. för ungdjur och vuxna tjurar i bås där det gödseldränerande golvet ligger i båsets bakre del och resterande golvytor i båset har helt golv eller annan godtagbar liggyta på minst 80 procent av minimilängden för kortbås,
5. för ungdjur och vuxna djur i bås där det gödseldränerande gummispaltgolvet ligger i båsets bakre del och resterande liggytor i båset har helt golv med gummimatta eller motsvarande på minst 80 procent av minimilängden för kortbås."


Så med andra ord att säga att man ska få använda den slags inredning som var godkänd för att allt för länge sedan trots NY forskning som visar att det för djuren innebär en olidlig levnadsmiljö är inte tillämpat i sverige utan men försöker införa det stegvis under en tidsperiod och tar till hänsyn de ekonomiska konsekvenserna. Man fasar ut hållningssättet.

Om någon skulle ha velat bygga ett nytt stall innan 2007 fick han bygga spaltboxar för det var lagligt enligt ovan men de visste att det var på gång att bli förbjudet så det smartaste vore nog att ha byggt annorlunda. Samma sak med spiltor för häst, skulle du vilja se det som en tillåten form av hästhållning i ytterligare 50- 70 år eller vill vi ha en positiv förändring där djuren mår bättre och får en ökad välfärd?

samma sak med burhöns. Inredda burar är tillåtet dagsläget men diskussionerna pågår för fullt fortfarande. Om jag skulle satsa ett par miljoner på att bygga en djurhållning skulle jag i första hand se till att den uppfyller djurskyddslagens intentioner inte vad som är tillåtet enligt föreskrifterna. De är tolkningar av lagen och förändras beroende på vad ny forskning visar.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Det är inte tillåtet att hålla något annan flockdjur än hästar ensamma så gissa åt vilket håll lagstiftningen är på väg i hästhållningen ;-) jag kan titta tillbaka på den här tråden om 40 år och säkerligen kunna konstatera att sveriges hästhållning innebär lösdriftsförhållanden i flock, precis som för nötkreatur. Det pumpas just ut forskning gällande flockhållning av häst och lösdriftsforskning.


Nordic Seminar: Group housing horses
Programme

10.00 Linda J Keeling (Sweden)
 Introduction to the project and results of internet survey on attitudes to group housing horses

10.30 Kathalijne Visser‐Riedstra (The Netherlands)
 How housing facilities and horses' temperament relate

11.00 Cecilie M. Mejdell (Norway)
 Norwegian part of the Nordic project: injury scoring, taking a horse out of the group, group composition (gender) and paddock enrichment

11.30 Janne Winther Christensen (Denmark)
 The behaviour of horses in stable versus dynamic groups


13.00 Eva Søndergaard (Denmark)
 The effect of an adult horse in groups of young horses

13.30 Elke Hartmann (Sweden)
 Reactions of horses to mixing and separation


Mumin
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Så om jag tolkar det rätt så är det lösdrift som är det som eftersträvas och som det kanske kommer bli lagstadgat?

Här har jag tyvärr inte den möjligheten beroende på hur gården och hagar är utformade. Jo stor gruppbox inne men inte så de kan gå ut och in som de vill..fast jag föredrar helt klart egna boxar iom att de har så olika foderbehov (kraftfoder) samt jag sköter dem i boxen samt "binder upp" första gångerna i boxen också.

Vi har inga galler alls i våra boxar här och det fungerar superbra. Vi tänker på att ha hästarna så de trivs med sin granne.
Pojkarna står och kliar varandra och mammahäst myser med sin bebis vid avvänjning nattetid. Alla har fri tillgång på grovfoder så de kivas inte alls.
Har innan haft hästar i stall både med och utan galler och jag tycker helt klart att stall utan galler är att föredra då hästarna blir gladare och mer harmoniska plus de kan hålla fin koll på vad som händer.
 
Senast ändrad:
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Det är en viss skillnad att begära ett annat underlag i en box jämfört med att höja de bärande takbjälkarna. Prisskillnaden i att åtgärda är milsvidd och vinsten för kossorna enorm mot hästarna, som inte mest bara kan notera att det ändrats men knappast kan dra nytta av det.
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Så om jag tolkar det rätt så är det lösdrift som är det som eftersträvas och som det kanske kommer bli lagstadgat?

Här har jag tyvärr inte den möjligheten beroende på hur gården och hagar är utformade. Jo stor gruppbox inne men inte så de kan gå ut och in som de vill..fast jag föredrar helt klart egna boxar iom att de har så olika foderbehov (kraftfoder) samt jag sköter dem i boxen samt "binder upp" första gångerna i boxen också.

Vi har inga galler alls i våra boxar här och det fungerar superbra. Vi tänker på att ha hästarna så de trivs med sin granne.
Pojkarna står och kliar varandra och mammahäst myser med sin bebis vid avvänjning nattetid. Alla har fri tillgång på grovfoder så de kivas inte alls.
Har innan haft hästar i stall både med och utan galler och jag tycker helt klart att stall utan galler är att föredra då hästarna blir gladare och mer harmoniska plus de kan hålla fin koll på vad som händer.

Det är absolut ingenting annat än min föraning om framtiden, eller kalla det för förhoppning ;-) ingenting jag hört eller vet med andra ord bara en känsla:angel:

Mumin
 
Sv: "Vi behandlas som djurplågare"

Det är en viss skillnad att begära ett annat underlag i en box jämfört med att höja de bärande takbjälkarna. Prisskillnaden i att åtgärda är milsvidd och vinsten för kossorna enorm mot hästarna, som inte mest bara kan notera att det ändrats men knappast kan dra nytta av det.

I ett stall fullt med med spaltboxar och bygga om detta till annan djurhållning som är möjlig ur arbetssynpunkt är inget lätt eller billigt. Inte heller genererar köttproduktion i dagsläget någon direkt förmögenhet. De flesta lägger ner snarare än moderniserar.

Skillnaden jag kan se är att det ena är ett yrke och det andra oftast frivilligt på hobbynivå. Dessutom var spaltgolvet endast ett exempel av oerhört många. Att bygga om ett batteriburssystem för höns till lösdriftssytem är många gånger dyrare än ett hästtak.

Hästtaket handlar om skaderiskerna samt luftvolym. Eftersom man redan i ett stall har stora svårigheter i att uppnå tillräckligt god luft är det av största vikt att följa de regler som finns. Finns massor forskning som visar att luftvägssjukdomar och stall är ett likhetstecken pga de stora halterna mikrodamm som hästarna andas in varje dygn.

Mumin

Inget att diskutera anser jag. Ska man bedriva ett företag ska man inom alla områden uppfylla gällande lagstiftning. Vad vi tycker är inte av vikt det beror på vad kammarrätten tycker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 931
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Ja, varför skriver jag här egentligen? Jag har skrivit här tidigare och slutat flera gånger om, men så kommer jag tillbaks igen. Varför...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 353
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp