Bukefalos 28 år!

Vi reser till Taipei och Istanbul i september, hjälp mig med tips!

skuggi

Trådstartare
I september ska vår vän gifta sig i Taipei, så vi måste självklart resa dit :)
Och eftersom vi typ aldrig reser så tänkte vi passa på att utöka resan lite.
Hittills har vi bestämt att vi reser Stockholm - Istanbul - Taipei och sen samma väg tillbaka med ett antal dagar på varje ställe.
Jag misstänker att vår vän hjälper oss med sevärdheter på plats, men vad ska vi hitta på i/kring Istanbul i två omgångar?
Jag vänder mig självklart till bukeoraklet :bow:

Tips på hotell / restauranger / områden / sevärdheter / städer i närheten tages tacksamt emot.
Man kan tänka sig att åka till närliggande städer och bo där några nätter om det finns något sevärt.
Är det bäst att boka alla hotell i förväg eller är det bättre att boka första natten och sen knalla runt och kolla vad man hittar?

Vi har väl inte tänkt hänga på museer hela tiden, och inte heller ligga och pressa på en strand. Häftiga naturupplevelser / miljöer ser vi gärna. Samt förståss alla "must sees"

Gärna tips om Taipei också förståss :)

Själva resan då, bokar man den via typ Momondo eller liknande, eller är det bättre att boka direkt med de flygbolag som flyger sträckan? Verkade inte bli någon prisskillnad precis när vi kollade lite snabbt.

Fire away!
 
Vilken fantastisk resa ni ska åka på!
Istanbul kan jag inte så mycket om och inte Taipei heller för den delen men ska själv till just Taipei i slutet av April så kan ju berätta lite om hur vi har gjort och vad vi planerar att göra medans vi är där.
Resan bokade vi via ett av dom "lågprisresebolagen". Exakt vilket kommer jag faktiskt inte ihåg för detta har varit bokat sen i somras, men vi tjänade nästan 6000:-/person på detta så det är väldigt skönt. 2 mellanlandningar blir det för oss men sen åker vi ju direkt dit också. Från Istanbul säger syrran (som bor i Taipei och även är anledningen till att vi ska dit) att ni bör boka så fort som möjligt för att slippa chock-höjningar av priserna när semesterbokningarna kommer igång...

Angående Taipei så har vi mest kollat runt lite på nätet om saker vi måste göra medans vi är där även om kvalitets-tid med syrran är den största anledningen till att vi åker dit. Det vi har hittat än sålänge som vi vill göra i Taipei är följande:
*Taipei zoo. Vi är galna i djur och tanken på att se Pandor och koalor och andra ovanliga djur irl är för bra för oss att motså. Dessutom är det superbilligt att gå in dit så det var givet för oss.
*101 building. En av världens högsta byggnader (101 våningar) med en av världens snabbaste hissar upp så detta blir mest för att det är en häftig sak.
*Åka linbanor upp i bergen. "Måste-ta-fram-kameran-och-fotografera-utsikten" - sak. Man har utsikt över heeeela taipei därifrån =)
*ZhongZhan nightmarket. En av världens mest kända nattmarknader där du kan hitta i princip ALLT! Ligger dessutom ungefär 5 minuters gångväg från där vi kommer bo så vi lär vara där flera gånger.
*Turtle Island. En Ö utanför Taipei med deras enda aktiva vulkan på. Man måste ansöka om ett speciellt tillstånd för att ta sig ut dit för de är väldigt beskyddande om miljön, vilket gör det hela myyycket häftigare haha. Verkar vara en fantastisk plats rent generellt, därför vi vill dit.

Utöver dessa saker så ska vi givetvis utforska hela taipei rent generellt för det ska vara en fantastisk stad och vill man hitta på fler saker så finns det naturliga varma källor och sånt man kan åka till också. Det finns med andra ord i princip hur mycket som helst där känns det som. Om du vill så kan jag skicka en redogörelse efter jag har varit där med fler tips om saker man ska göra där men då kommer det dröja tills mitten på maj ;)
 
Taiwan är ett väldigt häftigt land!

När det gäller flygen tycker jag Momondo är lite jobbig, det är väldigt ofta priserna som står där är slutsålda och det märker man först när man försöker genomföra bokningen. Resebyråer kan ha bra erbjudanden, de har ju biljetter reserverade för dem som kan ha förmånliga priser. Hör av er till några och se vad som finns :) Vi åkte med SAS och SAS i samarbete med Air China och det fungerade smidigt (trots Air Chinas dåliga rykte).

Lite svårt att ta sig runt om man inte pratar språket då många inte pratar så bra engelska, men har ni möjlighet borde ni absolut ta tåget till Hua-Lien och därifrån ta buss/taxi runt i Taroko National Park. Så fin och häftig natur :love:

Annars är det häftigt att åka upp i Taipei 101 (men välj en klar dag, är man uppe bland molnen ser man inte så mycket)
Gå walkingtracken upp på Elephant mountain, fantastisk utsikt därifrån!
Åk upp med gondolen och drick te på lokala tehus i bergen
Om ni gillar katter kan ni ta tåget till Houtong, det är en by med enormt mycket katter :D Startades av en kattälskare som organiserade ett hem åt hemlösa katter och drivs av gåvor och turism nu.

Ni borde testa att äta dumplings på Din Tai Fung, har för mig det är en kedja som fått en michelinstjärna men det är inte någon "lyxmiljö" eller dyrt alls utan bara väldigt goda dumplings och man får dessutom se på medan de tillverkas, riktigt häftigt.
De har mycket "konstig" mat, speciellt på sina marknader (som ni inte heller får missa), det går att prova allt från friterade insekter till fårtestiklar om man vill :D Men såklart väldigt god asiatisk mat också.
Bada i varma källor! Finns säkert flera platser i Taipei, det är riktigt mysigt.

Det finns mycket att göra alltså :D Läs runt lite på t.ex Tripadvisor, det brukar hjälpa mycket tycker jag.

Taipei Zoo hade jag skippat, djuren har det inte alls bra därinne tyvärr :(

1174872_10151837082595969_586158588_n.jpg

Elephant mountain

1513318_10151840313730969_1000078383_n.jpg

1538674_10151840313645969_1574103163_n.jpg

Från Taroko/Hualien

1476445_10151831173065969_1978245168_n.jpg

Varma källor

Ursäkta långt inlägg, hoppas du fick lite inspiration iallafall :D
 
Senast ändrad:
Just det! Hemresan från Taiwan är väldigt knölig då det tydligen ofta innefattar 10 timmars väntan i Peking eller liknande, så vi tog en avstickare till Hong Kong och stannade där några dagar innan vi åkte hemåt. Kanske inte samma problem när man ska till Istanbul, men Hong Kong kan jag verkligen rekommendera när ni ändå är därborta, riktigt häftig stad!
 
Vilken fantastisk resa ni ska åka på!
Istanbul kan jag inte så mycket om och inte Taipei heller för den delen men ska själv till just Taipei i slutet av April så kan ju berätta lite om hur vi har gjort och vad vi planerar att göra medans vi är där.
Resan bokade vi via ett av dom "lågprisresebolagen". Exakt vilket kommer jag faktiskt inte ihåg för detta har varit bokat sen i somras, men vi tjänade nästan 6000:-/person på detta så det är väldigt skönt. 2 mellanlandningar blir det för oss men sen åker vi ju direkt dit också. Från Istanbul säger syrran (som bor i Taipei och även är anledningen till att vi ska dit) att ni bör boka så fort som möjligt för att slippa chock-höjningar av priserna när semesterbokningarna kommer igång...

Angående Taipei så har vi mest kollat runt lite på nätet om saker vi måste göra medans vi är där även om kvalitets-tid med syrran är den största anledningen till att vi åker dit. Det vi har hittat än sålänge som vi vill göra i Taipei är följande:
*Taipei zoo. Vi är galna i djur och tanken på att se Pandor och koalor och andra ovanliga djur irl är för bra för oss att motså. Dessutom är det superbilligt att gå in dit så det var givet för oss.
*101 building. En av världens högsta byggnader (101 våningar) med en av världens snabbaste hissar upp så detta blir mest för att det är en häftig sak.
*Åka linbanor upp i bergen. "Måste-ta-fram-kameran-och-fotografera-utsikten" - sak. Man har utsikt över heeeela taipei därifrån =)
*ZhongZhan nightmarket. En av världens mest kända nattmarknader där du kan hitta i princip ALLT! Ligger dessutom ungefär 5 minuters gångväg från där vi kommer bo så vi lär vara där flera gånger.
*Turtle Island. En Ö utanför Taipei med deras enda aktiva vulkan på. Man måste ansöka om ett speciellt tillstånd för att ta sig ut dit för de är väldigt beskyddande om miljön, vilket gör det hela myyycket häftigare haha. Verkar vara en fantastisk plats rent generellt, därför vi vill dit.

Utöver dessa saker så ska vi givetvis utforska hela taipei rent generellt för det ska vara en fantastisk stad och vill man hitta på fler saker så finns det naturliga varma källor och sånt man kan åka till också. Det finns med andra ord i princip hur mycket som helst där känns det som. Om du vill så kan jag skicka en redogörelse efter jag har varit där med fler tips om saker man ska göra där men då kommer det dröja tills mitten på maj ;)
Jättetack för svar! Skicka gärna lite info om hur ni hade det, tips och sånt!
Också tack för tips om att boka snart innan priserna går upp, ska se till att göra det!
 
Just det! Hemresan från Taiwan är väldigt knölig då det tydligen ofta innefattar 10 timmars väntan i Peking eller liknande, så vi tog en avstickare till Hong Kong och stannade där några dagar innan vi åkte hemåt. Kanske inte samma problem när man ska till Istanbul, men Hong Kong kan jag verkligen rekommendera när ni ändå är därborta, riktigt häftig stad!
Jättetack för dina tips också! Ska kolla om vi kanske skulle ta Hong Kong ena vägen då :) Taipei-Istanbul är direktflyg så det borde vara lugnt tycker man..
 
I september ska vår vän gifta sig i Taipei, så vi måste självklart resa dit :)
Och eftersom vi typ aldrig reser så tänkte vi passa på att utöka resan lite.
Hittills har vi bestämt att vi reser Stockholm - Istanbul - Taipei och sen samma väg tillbaka med ett antal dagar på varje ställe.
Jag misstänker att vår vän hjälper oss med sevärdheter på plats, men vad ska vi hitta på i/kring Istanbul i två omgångar?
Jag vänder mig självklart till bukeoraklet :bow:

Tips på hotell / restauranger / områden / sevärdheter / städer i närheten tages tacksamt emot.
Man kan tänka sig att åka till närliggande städer och bo där några nätter om det finns något sevärt.
Är det bäst att boka alla hotell i förväg eller är det bättre att boka första natten och sen knalla runt och kolla vad man hittar?

Vi har väl inte tänkt hänga på museer hela tiden, och inte heller ligga och pressa på en strand. Häftiga naturupplevelser / miljöer ser vi gärna. Samt förståss alla "must sees"

Gärna tips om Taipei också förståss :)

Själva resan då, bokar man den via typ Momondo eller liknande, eller är det bättre att boka direkt med de flygbolag som flyger sträckan? Verkade inte bli någon prisskillnad precis när vi kollade lite snabbt.

Fire away!

Istambul/Konsantinopel är intressant på många sätt men för naturupplevelser.... Det bor mer folk där än i Sverige. Det tar en stund till naturen. Galipoli ligger i närheten om man inte nöjer sig med de tidigare 4000 års historia.
 
Istambul/Konsantinopel är intressant på många sätt men för naturupplevelser.... Det bor mer folk där än i Sverige. Det tar en stund till naturen. Galipoli ligger i närheten om man inte nöjer sig med de tidigare 4000 års historia.
Jag tänkte just på om det fanns något "i närheten" som man kunde åka till och kanske bo några nätter i en annan stad. Några timmar med buss eller så.
 
Mina föräldrar var i Istanbul i 10 dagar och skådade fågel. Så visst finns det naturupplevelser. Alla Europas rovfåglar som ska i syd-östlig riktningar sträcker förbi i september. Annars finns det ju galet mycket byggnader och kultur som man bara måste se! Dolmabahçepalatset och Topkapipalatset slår det mesta!
 
Yehliu geopark kan vara värt ett besök också http://www.ylgeopark.org.tw/ENG/landscape/Sight_en.aspx

National Palace museum är rätt fränt också, men brukar vara smockfullt av Kinesiska turister.

Zoo't genomgick några större ombyggnationer när jag var där i Juni, det borde nog vara klart nu bl.a. så höll de på och byggde ett större flodhäst område till deras 4352 flodhästar (ok, det kanske bara var 10, men det kändes som fler ;)), själva regnskogs området hade rätt gamla inhägnader men ett helt nytt område höll på att byggas osv.
 
Jag bokade nyss flyg till Istanbul och sedan vidare med Turkish airlines till Dalaman. Använde flygstolen.se och blev omdirigerad till olika "flygstolsmäklare" varje gång jag kikade in på sidan innan jag till sist gjorde min bokning. Superkrångligt då alla hade olika regler och jag ska flyga med en hund och en katt på hemvägen:arghh:
Slutade med att vi tog det direkt med Turkish airlines, vilken inte heller vad det enklaste:meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bygga hinder
  • Hö- och halmskörd 2024
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp