Vi som funderar kring häststaket-tråden

cahs

Trådstartare
Det kommer upp så många olika trådar om fördelar och nackdelar med olika sorters staket att det är en ren djungel att söka på forumet för att få svar på sina frågor eller uttrycka hur man själv tänkt med de staket man har.
Därför ville jag starta denna tråden så vi får lufta tankarna och dela med oss av erfarenheterna. Till exempel att det spelar ingen roll om man har ett starkt aggregat om jordningen inte är tillräcklig.

Vad har ni för staket?
Vilka djur ska hållas bakom staketet?
Vad har ni för marker samt växtlighet?

Hur har ni tänkt och vad har ni fått för olika uppfattningar grundat på de staket ni har nu eller har testat?
 
Sv: Vi som funderar kring häststaket-tråden

Jag inviger tråden med att säga att jag sitter på lur. Efter vintern så har vi inte hunnit med att renovera upp staketen och få till elen ordentligt så hästarna har fått gå i en hage utan el på trådarna. Detta har bidragit till att min unghäst har kommit på att han kan bita av elbandet på ett ställe och gå dit det växer godare gräs. Han kan inte bita av 5mm repet och hur han än drar i det så går det heller inte av utan sträcks bara ut ännu mer. Nu har jag dragit ståltråd från den såkallade HIGHWAY till den delen av hagen som behövde renoveras upp och har numera maxström på (5or). Så jag tittar med jämna mellanrum upp för att se när den lilla skiten ska prova att bita av elbandet igen :devil:

Under natten har jag bestämt att jag inte längre vill använda 5mm rep på de två övre trådarna pga att det inte gått av någon gång och det är omöjligt för mig att spänna det tillräckligt hårt. I höstas gick tre trästolpar av och minst 20 knoppar bröts av när någon av hästarna gick igenom, de två undre ståltrådarna var av medan de två övre elrepen var intakta men hade bidragit till skadan på stolparna och knopparna. Min idé är alltså att ha 3 ståltrådar och ett tunnare elrep/tråd eller band överst för att det ska synas bättre. Jag ska bara bestämma mig för vad jag vill använda så ska jag beställa hem.

Och till frågorna så ni förstår mitt bekymmer med staketet:

Vad har ni för staket?
När vi flyttade hit gick våra hästar bakom ett elband på 1m höjd och lite provisoriskt uppsatt. Sen köpte vi får och använde denna tunna eltråden som är svart-vit och runt 1,6-2mm och satte upp i höjderna 20, 40, 60, 80-1m. Det gick ju bra till en början. Nu sitter pinnarna djupare i marken och tråden som satt på 20cm höjd ligger i gräset och förstör allt. Vi började renovera och vissa hagar har nu tunn eltråd eller ståltråd på 20-30 cm, 40-50cm och sen elrep eller motsvarande på 60-70 och en till på 90-110 cm. Vi kör på trästolp + elstaket. Jag försöker få igenom att använda plaststolp minst varannan trästolp för att minska arbetsbördan att sätta upp staket.

Vilka djur ska hållas bakom staketet?
3 hästar på cirka 150-160, cirka 15-20 tackor som även kommer ha lamm under vår/sommar

Vad har ni för marker samt växtlighet?
Det växer som ogräs överallt och vissa områden såpass mycket sten att det är svårt att få ner stolp. Det är svårt att hålla efter så eltrådarna går fritt.

Hur har ni tänkt och vad har ni fått för olika uppfattningar grundat på de staket ni har nu eller har testat?
Detta har jag skrivit om här ovanför ju. Det jag inte skrev var om min HIGHWAY som är ett staket som går i mitten på våra marker och som nästan har kontakt med alla hagar. Denna HIGHWAY ska ha maxström året runt helst och ska kopplas ihop med olika hagar med smidiga lösningar. Typ krokodilklämmor eller liknande... (Inte kommit så långt ännu.)
 
Sv: Vi som funderar kring häststaket-tråden

Vad har ni för staket?
Jag använder helst eltråd med 6 ledare, trästolp i de fasta hagarna och plaststolp i de temporära hagarna men har då trästolp i hörnen. Ska bygga en särskild vinterhage sen och den ska vara helt i trä med eltråd som "förstärkning".

Vilka djur ska hållas bakom staketet?
Två hästar, varav den ena är väldigt äventyrlig om han får chansen så det gäller att vinterkoppla i tid...gjorde inte det i år och fick jaga häst i nattens mörker...suck...men så fort vinterkopplingen var gjord har han hållit sig inne...

Vad har ni för marker samt växtlighet?
Lite träd/busk vid ena långsidan, skog längst ner och i övrigt vall med allt vad det innebär.

Hur har ni tänkt och vad har ni fått för olika uppfattningar grundat på de staket ni har nu eller har testat?
Jag har provat band men de hängs ner så väldigt vintertid. Tråden är lättare att ruska på så faller snön av. Rep är för hållbart och riskerar onödiga skador liksom metall. Tråden har ju begränsad hållbarhet men tar den kostnaden. Byter vartannat år ungefär.
 
Sv: Vi som funderar kring häststaket-tråden

Jag har elrep 5mm med skarvhylsar som skär av repet vid för hög belastning. Hade band förut men de blåste bara sönder.
Har enbart trästolp.
Hagarna är både äng och skog.
Har enbart häst runt 135-145 i hagen.
 
Sv: Vi som funderar kring häststaket-tråden

Det kommer upp så många olika trådar om fördelar och nackdelar med olika sorters staket att det är en ren djungel att söka på forumet för att få svar på sina frågor eller uttrycka hur man själv tänkt med de staket man har.
Därför ville jag starta denna tråden så vi får lufta tankarna och dela med oss av erfarenheterna. Till exempel att det spelar ingen roll om man har ett starkt aggregat om jordningen inte är tillräcklig.

Vad har ni för staket?
Vilka djur ska hållas bakom staketet?
Vad har ni för marker samt växtlighet?

Hur har ni tänkt och vad har ni fått för olika uppfattningar grundat på de staket ni har nu eller har testat?

1. De staket jag nu drar på nya gården är galvad ståltråd (hade jag haft råd så hade jag tagit rostfri) med fjäderspännare(lg-fjädern). På så sätt är staketet alltid rakt, och om älg/rådjur (kanske t.o.m. häst?) försöker springa över det så flexar fjädrarna ut och drar sedan ihop sig igen när de passerat. Jättebra när man stängslar nya marker där de vilda djuren inte fattar att nåt numera är ivägen :D

Jag har 7 jordspett a ca 1m nere i marken, o det är bra kräm i trådarna! Kommer inte ihåg vad det är för kräm i aggregatet nu, men det är ett från h**ks iaf och det fungerar kanon med rätt jordning.

2. Hästar

3. Vi har betesmarker, steniga sådana med murar som avgränsar. De flesta hagar har naturlig avgränsare som diken, stenmur eller väg, vilket markerar stängslet. Där detta inte finns så har jag dragit ett vitt elrep över för att ståltråden syns lite dåligt.

Jag har valt ståltråd eftersom jag är evinnerligt trött på gamla trasiga elrep som inte leder strömmen ordentligt, som knäpper, smätter och blir mossiga. De hänger o ser allmänt tråkiga ut och även om man drar dom ordentligt så hänger de ut sig med tiden. Springer älgarna in i dom så drar dom både tråd o stolp med sig... Vad gäller skaderisken så är det ju lika stor risk men olika typer av skador med de olika modellerna som jag har förstått. Jag hoppas att mina fjädrar skall göra att hästarna lättare "slinker ur" om de skulle gå på tråden. Om inte annat så får de större respekt då ståltråden leder strömmen bättre så de låter bli att klättra på trådarna :angel:

I sommar skall jag stängsla in ett föl o där vet jag inte riktigt hur jag skall göra? Om jag skall tillfälligt lägga till en lägre tråd eller helt enkelt stängsla hagen med tre trådar? Eller bara låta det vara mina två trådar (ca 45, 90cm höga)

Trådkapning: Hur har ni andra stängslat för föl?
 
Sv: Vi som funderar kring häststaket-tråden

I sommar skall jag stängsla in ett föl o där vet jag inte riktigt hur jag skall göra? Om jag skall tillfälligt lägga till en lägre tråd eller helt enkelt stängsla hagen med tre trådar? Eller bara låta det vara mina två trådar (ca 45, 90cm höga)

Trådkapning: Hur har ni andra stängslat för föl?

Henne jag köpte min unghäst av har en fölhage med 3 st breda band (40mm) men de får efter något halvår-år gå ut i andra hagar med bara två elrep. Jag har inte hört något problem eller så..
 
Sv: Vi som funderar kring häststaket-tråden

Vad heter dom skarvhylsorna? Jag försökte hitta men kunde inte finna. Vi tyckte att det vore perfekt att ha sådana där vi redan har 5mm-rep och sen övergå till något band istället.

KL.
Några erfarenheter av dessa band med tvärgående ledare? Jag har fastnat lite för dessa nämligen (finns i 12,5, 20 och 40mm):

Elstängselband Super är ett elstängselband med förstärkta kanter vilket gör att de får en mycket längre hållbarhet speciellt i områden där man har mycket vind. Vart tionde centimeter är det en ledare dragen tvärs över de andra ledarna vilket betyder att om man haft ett brott på någon ledare så blir den återelektrifierad. Denna ledare som är dragen tvärs över de andra är även tillverkad i koppar vilket ger bandet en ypperlig ledningsförmåga.

Antal ledare, koppar: 2 st
Antal ledare, rostfria: 3 st
Diameter ledare, koppar: 0,20 mm
Diameter ledare, rostfria: 0,20 mm
Dragstyrka: 80 kg
Motstånd: 0,25 Ω/m
Bredd: 12,5 mm
Längd: 200 m
Färg: vit

Skillnad för hästens syn om det är brunt eller vitt, någon som vet?
 
Sv: Vi som funderar kring häststaket-tråden

Vad har ni för staket?
Vilka djur ska hållas bakom staketet?
Vad har ni för marker samt växtlighet?

Hur har ni tänkt och vad har ni fått för olika uppfattningar grundat på de staket ni har nu eller har testat?

Just nu har vi 3 eltrådar och plaststolp runtom utom i grindöppningar och hörnen där är det trästolp.

Vi har några ponnyer som går där men det ska även hålla vildsvinen på utsidan :devil:

Mest skog men lite äng med.

När jag hittar min egen gård kommer jag ha trästaket runt åtminstone vinterhagen pga vi har riktiga vintrar här och jag är trött på kassa elstaket.
Det ska ha 2 eller 3 slanor, helst 3 men det beror på vad ekonomin.
För att "skydda" staketet kommer det även att sitta eltråd/ståltråd emellan för att de inte ska tugga sönder det i onödan :)

I övriga hagar kommer det att vara trästolp med ståltråd eller eltråd.
Jag föredrar tråd spänt som fiolsträngar! Då går de dessutom av utan att hästarna gör illa sig om de vill igenom.

Jag kommer att ha trästolp ÖVERALLT för plast är den sämsta skiten jag vet :mad:
Till att börja med är de FULA.
För det andra tål de ingenting.
För det tredje böjer dom sig i solljuset.
Det enda vanliga plaststolp duger till är en högst provisorisk hage.

Enda gången jag kan tänka mig plast är väl såna som ser ut som trä men är helgjutna i plast. Dock är de hysteriskt dyra.

Tex A-staketet eller vad det heter är då bara skit, böjer sig å blir fult blää!

Vad gäller rep vill jag INTE ha det pga de faktiskt inte går sönder om djuren springer igenom. Att sätta såna där skarvpryttlar är både dyrt och fult.

Elband går sönder för ingenting och är SVÅRT att inte sno sig och har de börjat sno sig är det också hysteriskt fult så det vill jag då inte ha.
Sen är de även snösamlare och det är dåligt när man bor i ett vinterland.

För mig är det viktigt att att strömmen går fram året om, att det går av och inte skadar djuren om de springer igenom och det ska även vara estetiskt snyggt.
Jag är lite av en pedant så det får inte se slafsigt ut.
Det ska hålla länge och vara prisvärt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 520
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 573
Senast: Reville
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 386
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 336
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp