Vi som har/vill ha bikupor.

Alltså det är underbart ute idag, känns som mars eller april, så jag kan inte klandra bina. Och jag har ju en maskros och någon snödroppe som blommar. Men det känns ändå helt uppochnervänt med denna syn mindre än en vecka efter tjugondag Knut....?

A38B8A03-945B-42EA-BB66-6FF5604F44CB.jpeg
 
Nu måste jag ställa en fråga till er som har bin.
Hur länge kan dom "sköta sig själv" om man t.ex åker på semester?
Hur ofta behöver dom tillsyn under sommarperioden?

Jag vill ju gärna skaffa en kupa, men har börjat få sånna här praktiska tankar om det. Mycket finns att läsa på nätet, men just detta har jag inte hittat något om.
Det verkar som om alla som har bin även är hemma i sina trädgårdar eller på sina gårdar hela somrarna ;)
 
Nu måste jag ställa en fråga till er som har bin.
Hur länge kan dom "sköta sig själv" om man t.ex åker på semester?
Hur ofta behöver dom tillsyn under sommarperioden?

Jag vill ju gärna skaffa en kupa, men har börjat få sånna här praktiska tankar om det. Mycket finns att läsa på nätet, men just detta har jag inte hittat något om.
Det verkar som om alla som har bin även är hemma i sina trädgårdar eller på sina gårdar hela somrarna ;)
Det jag har hört är att man kan lämna kupan en tio dagar.
 
Nu måste jag ställa en fråga till er som har bin.
Hur länge kan dom "sköta sig själv" om man t.ex åker på semester?
Hur ofta behöver dom tillsyn under sommarperioden?

Jag vill ju gärna skaffa en kupa, men har börjat få sånna här praktiska tankar om det. Mycket finns att läsa på nätet, men just detta har jag inte hittat något om.
Det verkar som om alla som har bin även är hemma i sina trädgårdar eller på sina gårdar hela somrarna ;)
Kritiska perioden är under svärmingstiden vilket är typ från mitten av maj till strax efter midsommar, skulle inte vilja dra ut på tiden mellan kontrollerna mer än 10 dagar då. Sedan är det invintring vid månadsskiftet augusti och september så där är ju inte den bästa tiden att lägga semesterresa, men å andra sidan så varar inte invintringen så många dagar och finns ju bin nu som invintras på honung och du slipper det helt.
 
Härligt! Har också varit och spanat vid flustren idag och konstaterat att de drar in pollen nu. Och sedan har jag suttit i gräset en stund och tittat och lyssnat på det härliga surret från de flitiga små tjejerna, när de jobbar för fullt i krokus och scillor och påskliljor.
 
Idag har bina i topplistkupan tagit sig ut och rensningsflugit.

Bina i stapelkupan har jag fortfarande inte sett röken av.
 
Åh, jag spanade efter humlor senast igår men har ännu inte sett någon detta år. Tycker jag gav dem så mycket godsaker i fjol, så någon övervintrande humledrottning måste ju finnas här också.

Nässelfjärilarna var däremot vakna och besökte de scillor och vårstjärnor som inte var ockuperade av arbetande bin. En klar fördel med att jobba hemifrån någon dag då och då, att ha sådana vyer på fikapauserna. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Rosett
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 134
Senast: Wille
·
IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp