Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu valde jag detta märket då jag kunde få kortare bossa till större sits och väldigt bred kanal. Det är svårt att få till det ibland känner jag med sadlar. Vet intehur bred kanalen är i Erreplus, men inte ens kanalerna i Childeric var breda nog till min häst, och dom är ändå breda :/ ingen sadel kom ner lixom vid "stigbygelkrämpan".

:/

Nej, på den punkten så är ju Wow verkligen suveräna, i och med att allt är anpassningsbart och att trots att de är uppriktigt vida även vid krämpan så är sätet uppbyggt så att midjan kan vara smal. Många sadlar är byggda på en för tight bom vid krämpan, alternativt blir midjan så bred att det blir svårt att sitta i sadeln.
Har samma typ av häst/ryttarproblem som dig.
Drömmer dock om en Childeric trots sadelns begränsningar. Hur pass breda är de, jämfört med din Wow? Har en platt rak kort tunna på 105 grader
 
Visst kan man ha en blandad känsla till sadelprovning? När skiten ändå måste bytas, och man redan gått igenom hälften av alla märken, modeller o storlekar de senaste åren, då är det ju intressant att se vad nya modeller kan tillföra. Så ja, när jag väl åker till sadelaffären med intentionen att handla, då är det som att släppa loss en unge i en godisbutik med pappas kreditkort :banana:

Jaha ? Ok ?

Jag vet typ ingen som tycker det är som att shoppa loss med pappas kreditkort i en godisbutik som behöver hitta en passande sadel och slippa att hela tiden byta sadel /prova nya att köpa som funkar osv . Men ok att du tycker det ? :confused:
 
Jaha ? Ok ?

Jag vet typ ingen som tycker det är som att shoppa loss med pappas kreditkort i en godisbutik som behöver hitta en passande sadel och slippa att hela tiden byta sadel /prova nya att köpa som funkar osv . Men ok att du tycker det ? :confused:
Vet du vad Mackan? Jag upplever din kommentar som spydig. Det hör inte hemna i en sadeltråd. Är du så illa berörd av att folk faktiskt finner intresse i att gotta sig i tekniska detaljer avseende läder och hantverk, när de går in i en sadelaffär? Hur ska man annars lära sig?

Tråkigt att du dissar min jämförelse med godisbutiken, men helt ok, det får stå för dig. Eller att du fått uppfattningen att även sadeln går på annans kreditkort, för så är inte fallet.
Diskuterar gärna mer med dig, då jag finner dig vara en mycket kompetent och erfaren hästmänniska, men gärna en annan dag när du är på bättre humör.
 
Senast ändrad:
Vet du vad @caballus
Jag tycker isåfall att din kommentar är lika märklig och inte hör till tråden?
. Så japp - jag diskuterar gärna just sadel precis som tråden gör . Och din reaktion är sisådär på mitt svar utifrån hur du själv skrivit att du upplever det med godisbutik osv ?

Jag håller helt enkelt inte med ?

Återkom gärna som sagt senare när du kanske är på "bättre humör" och även kanske kan se hur din kommentar ang svar på mitt tidigare inlägg hur "kul" det allmänt är att leta sadlar är , är anledning till tolkning och reflektionen ?
 
Senast ändrad:
@Novali01 tror tex @super har samma erf som jag av ngn enstaka modell/märke i just buffel som varit berett på ett visst sätt (hur beredningen är osv = ingen aning ) där det INTE slits med användning på det sätt du erfar. Så begagnat och "inridning" är inte alls en variabel där utan ytan är som den är typ . Oehört svår att hålla fräsch/ren/blank osv . Men som sagt - jag har bara erfarit detta ang just en enda modell där ytan inte "polerat till sig" efter tid ..
 
Senast ändrad:
Nej, på den punkten så är ju Wow verkligen suveräna, i och med att allt är anpassningsbart och att trots att de är uppriktigt vida även vid krämpan så är sätet uppbyggt så att midjan kan vara smal. Många sadlar är byggda på en för tight bom vid krämpan, alternativt blir midjan så bred att det blir svårt att sitta i sadeln.
Har samma typ av häst/ryttarproblem som dig.
Drömmer dock om en Childeric trots sadelns begränsningar. Hur pass breda är de, jämfört med din Wow? Har en platt rak kort tunna på 105 grader

Hur breda dom är varierar från sadel till sadel om man köper begagnat. Jag har aldrig köpt en helt ny Childeric utan bara letat på begagnat marknaden. Jag har haft riktigt breda childerics, men kanalen har varit ungefär likadan i bredd. Dom är breda men inte tillräckligt bred för min tyvärr, annars är jag väldigt förtjust i Childeric. Dom har hjälpt min kropp att må bättre och hästarna har trivts bra med dom...varav3 som jag köpte med grov sadeltvång blev av med sina tvång, så dom trivdes helt klart. Men Childeric måste du prova, en sadel kan ge helt annan känsla på en annan hästrygg och alla childeric jag ridit i har jag inte fastnat för heller. Jag upplever inte Childeric som smala i midjan. Jag har inte haft ont av det alls, men jag tycker nog tex Equipe oftast har smalare midja.
 
Nu har jag fått hem en provsadel! Provade att lägga på den på stallgången idag bara. Bilderna överst är på den sadeln jag har nu.

201704181758543892_sbig.jpg

201704181758554364_sbig.jpg

201704181758563891_sbig.jpg

201704181758574673_sbig.jpg


Ser vän inte så tydligt på bilden. Men den jag har nu trycker väldigt mycket framme vid manken och släpper helt baktill. Den andra nya ligger mycket jämnare. Hoppas den ligger så när jag har ridit också!
 
Nu har jag fått hem en provsadel! Provade att lägga på den på stallgången idag bara. Bilderna överst är på den sadeln jag har nu.

201704181758543892_sbig.jpg

201704181758554364_sbig.jpg

201704181758563891_sbig.jpg

201704181758574673_sbig.jpg


Ser vän inte så tydligt på bilden. Men den jag har nu trycker väldigt mycket framme vid manken och släpper helt baktill. Den andra nya ligger mycket jämnare. Hoppas den ligger så när jag har ridit också!

Som det ser ut så är båda sadlarna för smala för hästen och har dessutom fel bomform för den. Det ser du också på att stropparna dras framåt när du spänner fast den. Stropparna ska hänga rakt ned och där ska också gjorden komma under magen. Din häst är ju rätt rund om lilla maggen och det gör sadelprovandet mer besvärligt då den rundheten gör att de flesta sadlar kommer att puttas framåt. Men du måste börja med sadlar som är betydligt vidare i fram än dessa.
 
Som det ser ut så är båda sadlarna för smala för hästen och har dessutom fel bomform för den. Det ser du också på att stropparna dras framåt när du spänner fast den. Stropparna ska hänga rakt ned och där ska också gjorden komma under magen. Din häst är ju rätt rund om lilla maggen och det gör sadelprovandet mer besvärligt då den rundheten gör att de flesta sadlar kommer att puttas framåt. Men du måste börja med sadlar som är betydligt vidare i fram än dessa.

Tack för svar! Jag han är lite rund.. provade att rida med den igår och den ligger ju mer stilla än vad min har gjort innan.

Är det inte så att sadeln lättare åker fram och trycker om den är vid?
 
Tack för svar! Jag han är lite rund.. provade att rida med den igår och den ligger ju mer stilla än vad min har gjort innan.

Är det inte så att sadeln lättare åker fram och trycker om den är vid?
Det kan bli samma med en för smal sadel. En för vid kan åka både bakåt o framåt, ligga i våg o skvalpa fram o tillbaka. Men i ditt fall är sadlarna för smala.
 
Tack för svar! Jag han är lite rund.. provade att rida med den igår och den ligger ju mer stilla än vad min har gjort innan.

Är det inte så att sadeln lättare åker fram och trycker om den är vid?
Det ser ut som att båda sadlarna ligger på bogbladen, dvs du har sadlat för långt fram?
För bilderna är väl tagna innan ridning?
 
Det kan bli samma med en för smal sadel. En för vid kan åka både bakåt o framåt, ligga i våg o skvalpa fram o tillbaka. Men i ditt fall är sadlarna för smala.

Okej tack så mycket. Min tränare ska kolla den idag sen får jag prata med försäljaren om de går att ändra bomvidden. Tror inte det går i den modellen.. :(
 
Det ser ut som att båda sadlarna ligger på bogbladen, dvs du har sadlat för långt fram?
För bilderna är väl tagna innan ridning?

Jo jag har tendens att lägga sadeln lite för långt fram på honom. Här la jag bara på dom snabbt på gången för foto.
Han har lite klurigt sadelläge. Jag har lärt mig att man ska putta lite på sadeln och låta den lägga sig där den vill typ och då blir det rätt. På honom vill sadlarna lägga sig där.
Kan ju iofs handla om att de är för smala då.

Provade ju en childeric som va normal mot vid tror jag och den låg bra, kommer inte ihåg hur den la sig dock.. lite dumt.
 
Jo jag har tendens att lägga sadeln lite för långt fram på honom. Här la jag bara på dom snabbt på gången för foto.
Han har lite klurigt sadelläge. Jag har lärt mig att man ska putta lite på sadeln och låta den lägga sig där den vill typ och då blir det rätt. På honom vill sadlarna lägga sig där.
Kan ju iofs handla om att de är för smala då.

Provade ju en childeric som va normal mot vid tror jag och den låg bra, kommer inte ihåg hur den la sig dock.. lite dumt.
Med tanke på hur din häst ser ut har jag mycket svårt att tro att en childeric normal mot vid kan passa. Den borde vara för smal den med.
 
Jo jag har tendens att lägga sadeln lite för långt fram på honom. Här la jag bara på dom snabbt på gången för foto.
Han har lite klurigt sadelläge. Jag har lärt mig att man ska putta lite på sadeln och låta den lägga sig där den vill typ och då blir det rätt. På honom vill sadlarna lägga sig där.
Kan ju iofs handla om att de är för smala då.

Provade ju en childeric som va normal mot vid tror jag och den låg bra, kommer inte ihåg hur den la sig dock.. lite dumt.
Om du hittar en sadel som verkligen passar honom så kommer den att ligga där den ska. Din häst kommer förmodligen att fortsätta vara bromsig till och från om du lägger sadeln fel från början. Lär dig känna på bogbladet och hitta ortspetsen på sadeln och 'mät' med fingrarna varje gång du sadlar så det blir lika varje gång.
Hur ser din häst ut utan sadel?
 
Har hämtat hem en Amerigo Classic med +0,5 i bom vilket blev för smalt. Provade en likadan för måååånga år sedan via Lantz men skrev naturligtvis inte upp bomvidden.
Hästen är lite dåligt musklad kring manke pga gamla sadeln men hur stor skillnad är det i storlekarna? Har vid i nuvarande Lippo men vet inte om det går jämföra.
 
behöver en dressyrsadel till unghästen. han är bred men kort och spikrak.
Fick tips om Dominus men de verkar inte så vanliga nu för tiden?
testade en frank baines reflex men alldeles för lång.

jag vill gärna ha en sadel mot flatbackhållet som ger en nära känsla. tips?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 380
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp