Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hahaha! Det är bara för att jag tränat henne på Gotland ;) :p

Hahaha, det måste vara det :D! Grymt bra att du fixade till vårt problem ;)!

Men quinna, SKAFFA VIDEOKAMERA :p!!! Jag försöker kolla på din film men man ser ju inga detaljer :D!!

Men tvåan fixar ni lätt, start strax efter årsskiftet (eller innan :banana:? )!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul med film!! Och jag håller med Mia här, FILMKAMERA!! Jag satt med näsan upptryckt i skärmen för att eventuellt lyckas se något! Duktiga ni är! Himla smidigt format på de där Snusrarna...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Nu ikväll har vi varit och tränat lite lydnad :)

Kelpien fick köra lite FF, bara kolla av så allt funkar, och börjat nosa på språng med vändningar. Det gick över förväntan, fast vid heltom höll vi på att ramla över varandra :o Det kommer med rutin!

Sedan tragglade vi lite ställande (inkallning) har släppt igenom lite väl mycket sista tiden innan tävling, så nu gäller det att skärpa upp igen! Avslutade det passet med att kedja vittring - fjärr.

Sami fick köra linförighet och framförgående, där han börjat återfalla i gamla synder och vill dra åt vänster.. Avslutade med vittring.

Nästa pass fick kelpien köra lite konskick, först med fokus på position, sedan tränade vi på att stanna vid konen med dragning förbi. Svårt, har hittills inte lyckats få till det på första försöket..

Andrapasset med jappen var samma i omvänd ordning, alltså vittring-framförgående och lite linförighet :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL.

Jag har fått ett problem med hoppet som jag inte alls vet hur jag ska tackla. Kiro har börjat att hoppa av alldeles för tidigt. Visserligen klarar han hindret för det mesta ändå men någon gång har han varit nära att fastna/ramla. Han kan momentet ganska bra så funderar på att helt enkelt lägga det på hyllan tills han är lite äldre och kanske klokare. Inte för att vi tränar på det ofta nu utan det har blivit på kursen och något enstaka hopp utöver det.

Finns det något sätt att "korrigera" det eller är det bara att vänta? Tacksam för synpunkter/erfarenheter/idéer!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hopptekniksträning :)! Plockat direkt från hästvärlden till agilityn, men även lydnads/brukshundar som bara ska ta sig över ett hinder mår gott av detta ;)!

Googla Susan Salo eller Vappu Alatalo :)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stå närmare? Kanske så pass att han bara hinner ta ett litet galoppsprång innan han hoppar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hopptekniksträning :)! Plockat direkt från hästvärlden till agilityn, men även lydnads/brukshundar som bara ska ta sig över ett hinder mår gott av detta ;)!

Googla Susan Salo eller Vappu Alatalo :)!

Ja det såg väldigt bekant ut, ska bara klura ut hur långa galoppsprång en kelpie tar :D Ska prova lite försiktigt nu innan vintern så kan vi köra lite mer till våren när han är vuxen. Tack för tipset, helt klart behöver vi träna på tekniken. Fram tills nu har hans dåliga teknik nästan varit "gullig" men nu ser det mest farligt ut.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stå närmare? Kanske så pass att han bara hinner ta ett litet galoppsprång innan han hoppar.

Man kan tydligen hoppa från sittande också :crazy: vilket iof inte har hänt mer än 1 gång men helt klart har jag börjat sätta honom lite onödigt långt bort nu när han kan momentet. Ska börja stega tror jag...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Jag fick just ett infall och bestämde mig för att starta 3 åringen i LK2 på klubbens adventstävlinng. Det blir min första start i 2:an någonsin. Sådär, nu har jag skrivit det här, nu är det försent att ändra sig :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Jag var på klubben igår, på öppen lydnadsträning. Vi gjorde en gemensam platsliggning. (eller två, den andra gick bra)Ruts första med okända hundar.
Hur skulle ni ha gjort i min situation?

4 hundar, Rut är nr två från vänster. Hon sneglar lite på de andra när vi står med hundarna, men jag upplever henne med som nyfiken än osöker. Hon gör ingen som helst antydan till att vilja gå fram till någon.
Vi lägger hundarna, och lämnar. Rut ligger fint kvar, men nu ser jag på hennes öron att hon är aningen osäker. Efter ca 15 sek reser hon sig och kommer till mig. Jag väljer att lägga henne där jag står, och vänta ut tiden, då alla återgår till sina hundar.

Jag fick rådet att gå tillbaka med henne, så hon inte lär sig att hon får stanna hos mig om hon lämnar platsen.

Min tanke, så här i efterhand:
1. Ser jag att hon ser osäker ut (syns ju så tydligt på öronen) så återgår jag snabbt, efter bara 10-15 sek, så hon inte hinner resa sig. Antingen belönar och lämnar igen, eller avslutar hennes platsliggning.
2. Väntar, och om hon reser sig så går jag tillbaka med henne, och lämnar igen, tills tiden är ute. Kan ju bli fler res då.

För mig känns alt. 1 bäst.

Den andra platsen gick betydligt bättre, då hon var ytterst på linjen.

----
I övrigt, träningen igår =:love: Hon börjar verkligen fatta, var grym! Ikväll blir det träning med instruktören igen :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag skulle gått på alternativ ett! Man vill ju att platsen ska vara ett tryggt ställe och jag vill absolut inte få in en massa res..

Är själv lite sur för att jag missbedömde min hund igår vid en platsläggning, hon satte sig upp och jag tycker verkligen att jag borde ha fattat att hon inte kände sig trygg.
Så går det när man börjar slappna av för mycket och tror att det är nemas problemas :cool:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag håller med Line, är hunden osäker är a och o att få den trygg och att den får positiva erfarenheter av platsen.

En hund som däremot går upp för att den har dragning på annat, eller dyl skulle jag använt alternativ 2 :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Alternativ ett om hunden är osäker! Gå efter magkänslan...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad skönt att ni tycker som jag tyckte kändes rätt! Då är jag nog inte helt bortkollrad ;)

Jag är ganska sur på mig själv för att jag missbedömde hennes trygghet så pass mycket. Hon har varit helt fantastisk på platsen hittills, men då själv eller med (av henne) kända hundar. Kommer absolut vara mer uppmärksam i fortsättningen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vi var och tränade en sväng nu på morgonkvisten.

Sami fick köra som igår; linförighet, framförgående (bättre riktning idag!) och vittring. Han fick också göra ett par rutskick på 15-25 meter.

Grimm tränade ställande, och det tar sig nog sakta men säkert.. Sedan lite rutskick, både "treans" och med dirigering (utan konskick). Sedan hårdtränade vi lite vittring. Själva urvalet är inget problem, men avlämnandet är katastrof, ffa på tävling. Han plockar upp, sedan kan han stå med pinnen i munnen och titta sig omkring, gå och erbjuda den till TL, kasta runt med den och tugga så flisorna ryker (tuggar aldrig på andra apporter). Beror säkerligen på en rad olika grejer, så idag jobbade vi på värde i att komma tillbaka snabbt till mig med pinnen :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Om hunden är osäker så tycker jag du ska stå närmare, kanske bara någon meter ifrån.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Apportbock införskaffad! Blev en i trä. Den i metall var ju galet dyr så den får vänta, tror inte han är så känslig ändå.
Glad i hågen kom jag hem och tänkte att han väl kan få smaka lite på den även om vi inte gått igenom momentet med instruktör.

Kunde ju tänkt mig för lite...:mad:

Satte hunden och höll fram bocken sa varsågod varpå hunden ryckte bocken och tog en glädjerepa på gräsmattan. Jag utbrister nej, hunden stannar och ser förvirrad ut. Jag går fram och tar tillbaka bocken och börjar om men nu är hunden ytterst tveksam till att ta den i munnen.

Korkat av mig så nu avvaktar jag instruktioner innan jag tar upp det igen.

Finslipade ingångarna istället och han börjar förstå vad för position jag är ute efter men så fort jag gör en inkallning så blir det lite si och så. Men jag antar att det bara är att fortsätta nöta? Jag styr honom med godis framför nosen och belönar inte förrän han sitter helt korrekt. Finns det andra sätt att förbättra positionen på?

Ställandet går också framåt. Vi lär in genom att kasta boll bakom. Men han hukar liksom när han ställer sig, för att vara beredd att vända sas. Ska jag ignorera detta tills vidare?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Satte hunden och höll fram bocken sa varsågod varpå hunden ryckte bocken och tog en glädjerepa på gräsmattan.

:rofl::rofl::rofl:

Förlåt, kunde inte låta bli, vilken superhärlig hund du verkar ha! :D

Jag gjorde snudd på samma misstag med mallen. Han är väldigt förarvek (tack och lov dock högtempererad!) och när jag började med metallen så var han skitlöjlig med den. Han sprang fram och fjolltog den... mesigt. Svårt att förklara.

Han började sen slå på den med tassen också, ett par ggr innan han tog den. Jag fick tuppjuck och sa strängt "Nej, apport!" sen var ju det kört. Jag bannade mig själv 5 minuter medan hunden fick ligga vid min sida och se på.

Jag fick börja om helt enkelt. Jag visade honom apporten och svängde med den runt huvudet på honom, vid minsta försök att ta den drog jag den längre bort från honom så att han fick kämpa för att ens komma nära. Sen kastade jag den, han tog den och jag jublade HÖGT och slet direkt fram kongen, sket i att han direkt släppte bocken.

Jag gjorde om övningen några ggr och ibland fick han sitta framför med bocken vid tassarna och ta den på kommando samtidigt som jag höll i kongen. Han skulle då gå in i fotposition innan han fick ta kongen (endast på kommandot "ja!").

Efter det satte jag krav på att han skulle kunna hämta och avlämna bocken även om kongen var i min hand. Han fick INTE släppa den innan, då väntade jag tills han hämtade den igen.

Hänger du med? Tror du det kan fungera för er? :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Finslipade ingångarna istället och han börjar förstå vad för position jag är ute efter men så fort jag gör en inkallning så blir det lite si och så. Men jag antar att det bara är att fortsätta nöta? Jag styr honom med godis framför nosen och belönar inte förrän han sitter helt korrekt. Finns det andra sätt att förbättra positionen på?

Boxträning. Sök på tuben :)

Ställandet går också framåt. Vi lär in genom att kasta boll bakom. Men han hukar liksom när han ställer sig, för att vara beredd att vända sas. Ska jag ignorera detta tills vidare?

Om han bara hukar hade jag struntat i det. Du får inget avdrag. Min gör också det, + varenda BC i hela världen typ :D

Jag började lära in detta med att ha hunden fritt en bit framför mig. Jag vände och kallade in, när han var några meter ifrån mig vände jag mig om och sa "stanna". Belönade sen med kong bakåt.

Sen backade jag och gjorde likadant, fast när jag sa stanna så tog jag ett steg emot honom istället. Kong.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 742
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp