Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem tränar du för? Vi är ju rätt insyltade i mediumvärlden ;) De är fantastiska allihopa som vann

Hon med den kroatiska räcerhunden :)
Jag har gått ett par kurser för henne och vi håller på att rodda ihop lite samarbete kring vår hundhall som vi gör i ordning nu :bump: Hon är grym! Hon har hjälpt mig massor i underlagsdjungeln bland annat.
 
Ni som är ute och tävlar mycket - brukar platt-tunneln vara med ofta på tävlingarna?
Vi har inte tränat på platten sedan vi gick nybörjarkursen, och Disa var inte så jätteglad för den då.
Men instruktören på klubben menar att det är ytterst sällan som platten är med på tävlingar numera eftersom hundarna tydligen lätt skadar sig på det hindret.
Nu ska vi ju ut och börja tävla - frågan är om man behöver lägga energi på att träna på platten innan?
.
 
Ni som är ute och tävlar mycket - brukar platt-tunneln vara med ofta på tävlingarna?
Vi har inte tränat på platten sedan vi gick nybörjarkursen, och Disa var inte så jätteglad för den då.
Men instruktören på klubben menar att det är ytterst sällan som platten är med på tävlingar numera eftersom hundarna tydligen lätt skadar sig på det hindret.
Nu ska vi ju ut och börja tävla - frågan är om man behöver lägga energi på att träna på platten innan?
.

Jag ställde samma fråga på fb för några veckor sedan - och det var inte så många arrangörer som använde den. Jag har inte stött på den sedan... jag minns inte ens. Kanske förra våren? Eller hösten 2015?
 
Ni som är ute och tävlar mycket - brukar platt-tunneln vara med ofta på tävlingarna?
Vi har inte tränat på platten sedan vi gick nybörjarkursen, och Disa var inte så jätteglad för den då.
Men instruktören på klubben menar att det är ytterst sällan som platten är med på tävlingar numera eftersom hundarna tydligen lätt skadar sig på det hindret.
Nu ska vi ju ut och börja tävla - frågan är om man behöver lägga energi på att träna på platten innan?
.
Stöter väldigt sällan på platta tunneln, och de få gånger den varit med har de plockat bort den i small-klassen.
 
Vi har varit och tävlat i Gränna i helgen. Och Kjapp som mer eller mindre diskat alla sina starter i ett års tid slog fasen till och gick i mål i ALLA 3 starter samma dag. :love:
Han hade överlägset bäst tider i sina lopp men tyvärr ramlade några bommar på vägen. :D
Men jag är så glad att äntligen få komma i mål!!

Han ser ut att ha så jäkla kul :love:
 
Jag ställde samma fråga på fb för några veckor sedan - och det var inte så många arrangörer som använde den. Jag har inte stött på den sedan... jag minns inte ens. Kanske förra våren? Eller hösten 2015?
Då behöver man kanske inte lägga ner så mycket krut på att träna platten, ganska skönt faktiskt!
 
Ni som är ute och tävlar mycket - brukar platt-tunneln vara med ofta på tävlingarna?
Vi har inte tränat på platten sedan vi gick nybörjarkursen, och Disa var inte så jätteglad för den då.
Men instruktören på klubben menar att det är ytterst sällan som platten är med på tävlingar numera eftersom hundarna tydligen lätt skadar sig på det hindret.
Nu ska vi ju ut och börja tävla - frågan är om man behöver lägga energi på att träna på platten innan?
.

Nu är jag inte och tävlar ofta, men de tävlingarna jag startat under hösten och våren har platta inte varit med en enda gång. Tävlar klass ett small.
 
Vita faran slog till med sin stand-in förare (dock inte mig) i Kalix och tog en andraplats! Inte dåligt första gången han springer med henne och i klass 3 :) Hopploppet gick riktigt bra två tredjedelar sen blev det fel tunnelingång :(
Nu ska jag snart titta på staffe ;)
 
Nu flyttar cirkusen vidare till Piteå efter en fantastiskt fin helg i Kalix :) Räservovven sprang fina lopp med sin stand-in! Fick ju också träffa @Aningsfull och hennes fina vovvar, roligt!
Agilitylivet är roligt

Jättekul att ses! Och så ses vi i Piteå igen. Jag tänkte prova komma i mål den gången. Men nu har du ju sett hur snabbt man kan diska sig med en staffe. :D :banana:
 
Jag har bara tävlat hoppklass tidigare men nu till hösttävlingarna ska vi starta agilityklass men jag undrar hur det är med reglerna för kontaktfält, är det så att uppfarten inte längre bedöms?
 
Disa och jag har varit och tävlat idag, en hoppklass och en agilityklass.
Vill ni veta hur det gick?

Det gick inte alls...

Hon började båda loppen riktigt bra, men sen tyckte hon det var MYCKET roligare att pipa iväg från banan och hälsa på sina klubbkompisar som satt utanför. För säkerhets skull så kutade hon ända in i buren där bästisen satt - båda gångerna - så matte fick pallra sig efter och hämta.

Ja, ja nåt positivt fick jag i alla fall med mig från den här tävlingen - att hädanefter kan det i alla fall inte gå sämre :D

Nån som har något bra tips på hur man bryter ett sådant beteende?
 
Har Bettys mamma hemma på lån och igår skulle jag testa henne i agilityn (ska tävla henne på vår rasspecial till helgen i agility, lydnad och rally). Herregud vad roligt! Hon är ju klass 3 hund och vart kvalad till SM så hon kan ju sin grej men riktigt roligt att testa en färdig hund och få lite målbildskänsla att ta med till Betty.

Här är film på Betty. Blev lite missförstånd till sista tunneln, jag lämnade henne för tidigt. I övrigt hade vi enbart problem med första tunnelingången för den var mer dold är jag tänkte på.

Sen var det Siri som bara gör :love:

Älskar förövrigt mitt träningsgäng :D
 
Disa och jag har varit och tävlat idag, en hoppklass och en agilityklass.
Vill ni veta hur det gick?

Det gick inte alls...

Hon började båda loppen riktigt bra, men sen tyckte hon det var MYCKET roligare att pipa iväg från banan och hälsa på sina klubbkompisar som satt utanför. För säkerhets skull så kutade hon ända in i buren där bästisen satt - båda gångerna - så matte fick pallra sig efter och hämta.

Ja, ja nåt positivt fick jag i alla fall med mig från den här tävlingen - att hädanefter kan det i alla fall inte gå sämre :D

Nån som har något bra tips på hur man bryter ett sådant beteende?

Låter som att hon inte riktigt klarade av tävlingssituationen och sprang hem till tryggheten (kompisarna). Hur mycket störning tränar ni? Har du tävlat förut med henne? Hur brukar hon uppföra sig i tävlingssituation?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 433
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp