Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser fint ut @Miao, och jäklar vilken härlig attityd!

@MiniLi hur? Blev rätt tydligt sist jag tränade det (när hon iof var flåsig innan) att hon var tvungen att "samla ihop sig' för att ligga ner med hakan i backen och stängd mun. Å andra sidan har jag en hund som gärna flåsar oavsett.
 
Ang platsen så blä. Den har börjat strula i form av att hon inte ett riktigt tar uppgiften på allvar. Här var det nosade i början som gjorde att hon satte sig för att nå vad som nu luktade, och sen la sig. Nöjd dock med att hon låg väldigt lugnt och fint när hunden bredvid gick upp och fram till sin förare. Förslag på att få henne mer skärpt? Jag har kommit fram till att jag inte vill h a hakan i backen eftersom hon då inte kan hässja. Känns varken sjysst eller hållbart. Ska testa med externbelöning bakom tänkte jag.

Grattis till känslan!

Överlag så tycker jag att hakan i backen är ett superbra sätt att ge hunden en uppgift om det är så att den inte riktigt fattar/fokuserar på platsliggningen, och jag håller med @MiniLi om att de absolut kan hässja ändå :).

Dock har jag själv övergivit hakan i backen på platsliggningen (hade det förut i lydnadsplatsliggningen) då jag helt enkelt blev för irriterad om Lyxa lyft huvudet när jag kom tillbaka från gömmet, och inte orkade lägga ner mer tid och träning på att få till det. För lat helt enkelt ;) . Nu så kör jag sfinxplatsliggning både i brukset och lydnadslydnaden.

För att få en bra sfinx så tränar jag med att få Lyxa att fokusera framåt, mot gömmet. Ibland kallar jag in henne till gömmet, ibland kommer en boll flygandes från gömmet med ett "varsågod". Gäller ju bara att jag antingen på något sätt kan se henne (utan att hon ser mig) eller att jag har en träningskompis som står och ger tecken när hon ligger fint, så jag inte råkar belöna när hon tittar bort eller så ;).

Detta kräver ju dock att man har en hund med extremt bra stadga, så de inte börjar dra sig fram emot gömmet utan att ha tillåtelse för det :p! . Men för Lyxa har det fungerat super och hon har nu en väldigt bra platsligging med fint fokus framåt :up:
 
@MiniLi hur? Blev rätt tydligt sist jag tränade det (när hon iof var flåsig innan) att hon var tvungen att "samla ihop sig' för att ligga ner med hakan i backen och stängd mun. Å andra sidan har jag en hund som gärna flåsar oavsett.

Ila är också jätteflåsig, det är liksom hennes normaltillstånd ;)
Dels så tränar jag nästan alltid plats i början av passet vilket minskar risken för massor av flås, så ser det ju ut även på tävling. Om man nu inte står och kör inkallningar precis innan platsen eller nåt.

Men jag accepterar helt enkelt att hon ligger med öppen mun sålänge hakan är i backen!
 
Trots extremt dåligt känsla och STORA missar så fick vi dom magiska 160p och är nu uppflyttad till Lk3 :-)
Wiiiiie!
 
Vad tycker ni om att kombinera Tävlingslydnad med Rallylydnad? Kan man göra det med bra resultat? Alltså träna och tävla i båda grenar.

Jag ska gå första tävlingslydnadskursen med start på tisdag med min 11 månaders och jag är sugen på att försöka tävla en del om det går bra för oss att träna och vi tycker det är roligt. Men jag skulle även vilja köra Rally. Men hur funkar det att kombinera båda? Känns som jag borde börja med tävlingslydnaden och köra in det och sedan kanske testa Rallyn? Dom är ju väldigt olika ur tävlingssynpunkt men ändå lika iomed att det är lydnad. Min känsla är att man kanske kan få negativ utveckling i tävlingslydnaden iomed att man i rallyn är mycket mer fri och ''latjig''? Eller? Lär sig hundarna att skilja eller tar man med tävlingslydnaden till rallyn så man är mer kort med kommandon men ändå friare?

Ska tilläggas att mina mål är väl att försöka ta diplom i de lägre klasserna, inte elit :)
 
Vad tycker ni om att kombinera Tävlingslydnad med Rallylydnad? Kan man göra det med bra resultat? Alltså träna och tävla i båda grenar.

Jag ska gå första tävlingslydnadskursen med start på tisdag med min 11 månaders och jag är sugen på att försöka tävla en del om det går bra för oss att träna och vi tycker det är roligt. Men jag skulle även vilja köra Rally. Men hur funkar det att kombinera båda? Känns som jag borde börja med tävlingslydnaden och köra in det och sedan kanske testa Rallyn? Dom är ju väldigt olika ur tävlingssynpunkt men ändå lika iomed att det är lydnad. Min känsla är att man kanske kan få negativ utveckling i tävlingslydnaden iomed att man i rallyn är mycket mer fri och ''latjig''? Eller? Lär sig hundarna att skilja eller tar man med tävlingslydnaden till rallyn så man är mer kort med kommandon men ändå friare?

Ska tilläggas att mina mål är väl att försöka ta diplom i de lägre klasserna, inte elit :)
Jag kör inte rally själv men verkar finnas många andra som kombinerar så det borde väl inte vara något problem.
Själv skulle jag bara tänka på kommandon osv så att inte lydnadsmomenten vattnas ur ifall man använder samma kommandon men kräver olika utföranden.
 
Jag kör inte rally själv men verkar finnas många andra som kombinerar så det borde väl inte vara något problem.
Själv skulle jag bara tänka på kommandon osv så att inte lydnadsmomenten vattnas ur ifall man använder samma kommandon men kräver olika utföranden.

Ja det är smart. Man kräver ju inte samma exakthet och precision i rally så jag vill ju inte att kommandona för tävlingslydnaden ska tappa betydelse för den precision som behövs där.

Hur gör ni som kör bägge delar? :)
 
Jag och min BC/Flatte korsning på strax över året ska på vår första träningstävlingslydnads klass ett tävling på tisdag. Till hösten är det tänkt att vi ska börja tävla mer regelbundet och just nu känns det som Buster utvecklas jätte mycket.
 
Ja det är smart. Man kräver ju inte samma exakthet och precision i rally så jag vill ju inte att kommandona för tävlingslydnaden ska tappa betydelse för den precision som behövs där.

Hur gör ni som kör bägge delar? :)

Jag tycker inte det är svårt att kombinera. Kan använda fot-positionen i bägge sporterna, inte för att det är ett måste i rallyn men jag tycker det ser snyggt ut och eftersom hunden redan kan det är det enkelt att använda.
 
Jag tycker inte det är svårt att kombinera. Kan använda fot-positionen i bägge sporterna, inte för att det är ett måste i rallyn men jag tycker det ser snyggt ut och eftersom hunden redan kan det är det enkelt att använda.

Ja men precis och det borde väll vara lite lättare än många som jag sett på tuben som förmodligen bara kört rally när de har sämre position och får locka med sig hunden väldigt mycket. Har man fotpositionen från tävlingslydnaden borde man väl ha lite "gratis" i rallyn?
 
Ja det tycker jag. Hunden hänger ju på då oavsett hur du går och kan hunden tex avståndsdirigering så har man ju alla kommandon klara för sitt, ligg eller stå bredvid också.
Dessutom tycker min hund det är kul att matte ibland belönar hela tiden, eftersom man får prata med sin hund hela tiden på rallyn. Det blir liksom variation mot lydnadens strikthet, men man har stor nytta av lydnaden.
 
@hemlig låter ju super! Tror det kommer passa mig och min hund perfekt :) vad glad jag blir, var rädd att det skulle störa tävlingslydnaden för mycket så man riskerade sämre kvalité, men det är klart det blir vad man gör det till :)
 
Oh! Jag hoppar in här!
Hund: RLD N, Blackneck's B'Jaga

1742605_664442376959616_30743443_a.jpg


Lite bakgrund: Min första brukshund. Tävlar i lydnad, har tävlat i Rallylydnad. Håller på en del med specialsök, spårar som aktivering och fick valpar sensommaren 2013.
Har haft stora problem med att hon vart väldigt reaktiv på allt som rör sig.

Klass: Uppflyttad till tvåan efter första tävlingen men är kvar i ettan för att sätta tävlingsrutiner och för att få koll på mina nerver.

Tränar mest på: Platsliggningen för tillfället (kan vi inte ta bort den!?) och hur jag ska hantera henne när hon är het och taggad.
Älskar att nöta fotgående, även fast jag aldrig blir helt nöjd.

Håller till: Örebro.

Kortsiktigt mål: Tävla satan detta år för att få ordning på tävlingsrutiner och nerver, ev start i klass 2 om jag känner att allt klaffat till hundra procent sista tävlingarna.

Långsiktigt mål: SM.
 
Senast ändrad:
Igår hade jag dragit ihop en träningstävling med 5 andra ekipage. Grymt nyttigt att få fram tävlingskänsla även på träning, vi var på helt ny plats och satte upp ringband och tält :up:

14062516.jpg


Jag hade beslutat att testa ett par saker denna gång för att se hur de fungerade:

* Sätta in vårt nya konkommando i kedja
* Endast belöna med lugna klappar och lugnt verbalt beröm mellan momenten genom hela kedjan
* Lugn transport ut från planen
* Röstkorrigera/säga till henne på skarpen om det kom ljud i vändningar på stället

Helhetsmässigt, länknings/uthållighetsmässigt och attitydsmässigt är jag grymt nöjd, duktig Lyxa . Vet nu hur/vad jag ska fokusera på nästa detaljpass.


Guldkorn i momenten:

Vittring: Galopp in trots avsaktande fart ut. Rätt pinne. Rak ingång.

Fotgående: Förutom de två gnällen (och någon dålig helt om som jag tar på mig för att jag gjorde fel:P ) så är jag SUPERNÖJD med vårt fotgående!! Raka sättanden i vänster/höger halt, jättefina stegförflyttningar, jättefint fokus och följsamhet… ja nöjd är ordet :) !

Metallapport: Galopp ut, bra gripande, galopp in, bra ingång. Inget i min bok att klaga på :) .

Fjärr: Ingen förflytting :D ! Och inte heller nått förväntanspip när jag är på väg tillbaka, heja ;) !

Rutan: Galopp på nya konkommandot (om än lite lågt tempo). Står tills liggkommando kommer. Inget studs i anslutning vid sidan.

Dirigeringsapportering: Nya konkommandot bara halvfungerade första gången, andra gången överfungerade det så jag fick svårt att få stopp på henne, men för mig är det positivt :) ! Snygg omdirigering när hon trodde att hon fick frikommando till leksak rätt upp från kon. Bra gripande. Rak ingång.

Inkallning: Fin :heart

Zätat: Rätt skiften och rätt snabba och raka sådana :)

Och sen lyckades jag hålla henne lugn och fin i stort sett hela vägen ut från planen, och sen stegrade vi belöningen från klapp&beröm till Ceasar, köttbullar och leksak :D!

14062517.jpg
 
Här finns kanske någon som kan komma med ett gott råd. Jag har egentligen inga jätteproblem med själva momenten (tränar för LK3), däremot MELLAN momenten. Så fort ett moment är slut och jag berömmer så börjar min hund nosa på marken, och sen har jag problem med att få honom att släppa det och börja fokusera på mig inför nästa moment.
Jag brukar belöna ofta och mycket (med godis, han är inte intresserad av klappar och föremål) precis innan vi ska in på tävlingsplanen, så han vet om att belöningen finns där, och det första vi gör när vi har tävlat klart är att springa ut från planen och sen får han stoppa ner hela huvudet i fickan och ha självservering (hans roligaste). Han är alltid glad och alert under momenten, men så fort det är klart så ska nosen ner i backen och det är svårt att få honom med sig. Det är en liten hund, han har nära till marken och jag kan liksom inte bara putta honom med mig med mindre än att jag själv får gå dubbelvikt, och det ser ju inte så snyggt ut när man tävlar i lydnad, tycker jag :)

Det är inga problem på träning när jag belönar med godis, för då är intresset för godiset starkare än viljan att nosa på marken, men på tävling går ju inte det. Han kan visserligen hålla ihop och prestera ganska länge utan belöning på träning, men det känns lite tråkigt att behöva vara snål med beröm och jag är rädd för att han inte ska tycka det är lika kul längre om träningarna blir för "tävlingslika".
Någon som har något smart tips på hur man kan göra i en sån här situation?
 
Sen vet jag inte om jag missuppfattar dig, men att träna uthållighet och kedjor är ju också viktigt så det inte bara blir tråkigt på tävling. Varva pepp-pass (och detaljpill) då du belönar mycket med längre pass där du tränar uthållighet med längre mellan belöningarna/bara tävlingsmässiga belöningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 718
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 336
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp