Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det får ju inte bli en kamp hela spåret, tänkte mig mer att det hände någon enstaka gång under spåret. Gör hon så hela spåret så hade jag kanske brutit och försökt lägga ett nytt spår där risken att hon lyckas vinda in slutet.
Hon gjorde det ungefär var tionde meter, och när jag stannade så flängde hon runt med nosen i vädret innan hon drog ner den igen i spåret och fortsatte. Men jag har så dåligt tålamod med spår att jag är uttråkad om jag ens behöver stanna i två sekunder :o Finns en anledning att jag inte lyckats med spår :angel:

Men ska hitta någonstans där det inte är så högt gräs, lägga ett riktigt långt spår och låta det ligga lääänge och absolut inte gå om hon har motvind. Och jag ska vara noggrann. :p
 
Idag körde vi sök, länge sedan och sist gick hon i lina då jag var rädd hon skulle dra på vilt.

Vi har backat bandet LÅNGT från att vara i princip startklar till att köra messök. Men så får det vara, nu ligger tankarna om tävling långt borta :( Hur eller hur gjorde hon ett jättefint sök, fem skick - alla med kamp hos figgen. Bra markeringar (dessa har blivit bättre under "vilan") och fina framslag trots att det var motvind i rutan (många av de andra hundarna gick mycket bakåt i rutan pga detta men Betty är så liten att mycket vind tas bort av låga buskar, blåbärsris etc :p) och även fast hon var synligt trött inför sista skicket som var det knepigaste av skicken (bakom en liten kulle) så tänkte hon inte viltspår en endaste gång. Väldigt skönt att söket är så pass högt värderat.

Hon har sovit gott nu sen träningen, djup tung och blöt mossmark med blåbärsris är jobbigt för liten hund :D
 
Jag och Pu har debuterat elitspår idag :) ! Jättestruligt upptag där vi lyckades ta oss ur rutan med mindre än 30 sek tillgodo :nailbiting:! Sen kopplade hon på hjärnan och spårade superfint och tog hem alla pinnar :up:! 5-5 på upptag och 10-10 på spår.

Uppletet gjorde hon superfint, jag var verkligen asnöjd med hennes arbete! Tyvärr ett missat föremål och en tappad (det var jag som tappade den när hon överlämnade den :p ), 6,5-7 i betyg.

Sen lydnaden, som vi slitit så för att komma på rätt våglängd med. Idag var känslan GRYMT bra, och med bara två stora betygsnerdragare (hon stannade innan kommando på inkallningen, och skällde ett skall på tystnaden) och resten superfint (de andra tre dyra momenten i början fick vi 8-8 på fotgående, 8-8 på framåtsändande och 8-9 på kryp, nerdrag för ett ek från mig så momentet i sig var GRYMT bra!) med bara smådetaljer som falerade, så landade vi på 213,5 på lydnaden.

Summasumarum 527,5 certpoäng på debuten, trots 40 poäng bort bara på upptaget :love: !

I morgon kör vi igen, då ska jag checka av hur status är när hon redan tävlat en dag :up:
 
Idag blev Helix uppflyttad till elitspår :D

Dagens poäng:

Uppletande av spår: 10-10
Spårande: 10-10 (7+1 apporter, 13 minuter)

Fritt följ: 6-5,5 (Hoppar, sitter snett, nosar, piper, skäller), (Tempo sättande, Hoppar, KH med armarna)
Inkallning med ställande: 8-7,5 (extra kommando, några steg) (Sträcka vid ställande, extra kommando, avslut).
Framåtsändande: 5-5,5 (Långt ut, extra kommando) (Extra kommando, avstånd)
Krypande: 7,5-6,5 (stannar upp, pip, något hög bak) (Låter, KH, Tränger)
Skall: 7-7 (svårt att komma igång) (Hoppar, orent)
Tungt föremål: 7-7,5 (sitter ej still, tugg) (KH)
Hopp över hinder: 8,5-8,5 (Piper och gnäller)(Låter)
Platsliggning med skott: 10-10

Uppletande av föremål: 6,5-6,5 (1+1=2 föremål, Spring, tugg, uppmuntran vid apport) (1+1=2 föremål, uppmuntran i greppande)

Summa lydnad: 180-177 medel 178,5
Summa special: 332
Totalt: 510,5 Uppflytt och en 2:a plats

Uppletandet var nog den största besvikelsen. Han var taggad och sprang ut i full fart, sen sprang och sprang han men hittade inget. Tillslut hittade han en sak och tog in den. Sen saktade han ner och nosade lite mer på olika ställen. När det är en minut kvar stannat han upp och nosar och tittar på mig ser ut som han undrar vad han ska göra så jag säger åt honom att hämta. Sen hann vi inte mer. Tydligen hade han gjort liknande vid ett annat föremål sen struntat i det. Antar att den trötta hjärnan inte kopplade att han skulle hämta dessa föremål även om de inte var våra egna. Måste träna mer med föremål som inte vi tagit i så han bli säkrar och klarar det även om han är trött i huvudet.

Film från lydnaden med galenhunden:

Nu ska vi träna massor på lydnaden innan det blir någon start i elitspåret. Uppletandet behöver vi uppenbarligen också lägga en del tid på medan spåret känns ganska stabilt men men markering av pinnarna är alltid prio med denna hund. Ett av årets mål uppnådda iaf:bump:
 
Idag blev Helix uppflyttad till elitspår :D

Dagens poäng:

Uppletande av spår: 10-10
Spårande: 10-10 (7+1 apporter, 13 minuter)

Fritt följ: 6-5,5 (Hoppar, sitter snett, nosar, piper, skäller), (Tempo sättande, Hoppar, KH med armarna)
Inkallning med ställande: 8-7,5 (extra kommando, några steg) (Sträcka vid ställande, extra kommando, avslut).
Framåtsändande: 5-5,5 (Långt ut, extra kommando) (Extra kommando, avstånd)
Krypande: 7,5-6,5 (stannar upp, pip, något hög bak) (Låter, KH, Tränger)
Skall: 7-7 (svårt att komma igång) (Hoppar, orent)
Tungt föremål: 7-7,5 (sitter ej still, tugg) (KH)
Hopp över hinder: 8,5-8,5 (Piper och gnäller)(Låter)
Platsliggning med skott: 10-10

Uppletande av föremål: 6,5-6,5 (1+1=2 föremål, Spring, tugg, uppmuntran vid apport) (1+1=2 föremål, uppmuntran i greppande)

Summa lydnad: 180-177 medel 178,5
Summa special: 332
Totalt: 510,5 Uppflytt och en 2:a plats

Uppletandet var nog den största besvikelsen. Han var taggad och sprang ut i full fart, sen sprang och sprang han men hittade inget. Tillslut hittade han en sak och tog in den. Sen saktade han ner och nosade lite mer på olika ställen. När det är en minut kvar stannat han upp och nosar och tittar på mig ser ut som han undrar vad han ska göra så jag säger åt honom att hämta. Sen hann vi inte mer. Tydligen hade han gjort liknande vid ett annat föremål sen struntat i det. Antar att den trötta hjärnan inte kopplade att han skulle hämta dessa föremål även om de inte var våra egna. Måste träna mer med föremål som inte vi tagit i så han bli säkrar och klarar det även om han är trött i huvudet.

Film från lydnaden med galenhunden:

Nu ska vi träna massor på lydnaden innan det blir någon start i elitspåret. Uppletandet behöver vi uppenbarligen också lägga en del tid på medan spåret känns ganska stabilt men men markering av pinnarna är alltid prio med denna hund. Ett av årets mål uppnådda iaf:bump:
Stort grattis!
 
Idag blev Helix uppflyttad till elitspår :D

Dagens poäng:

Uppletande av spår: 10-10
Spårande: 10-10 (7+1 apporter, 13 minuter)

Fritt följ: 6-5,5 (Hoppar, sitter snett, nosar, piper, skäller), (Tempo sättande, Hoppar, KH med armarna)
Inkallning med ställande: 8-7,5 (extra kommando, några steg) (Sträcka vid ställande, extra kommando, avslut).
Framåtsändande: 5-5,5 (Långt ut, extra kommando) (Extra kommando, avstånd)
Krypande: 7,5-6,5 (stannar upp, pip, något hög bak) (Låter, KH, Tränger)
Skall: 7-7 (svårt att komma igång) (Hoppar, orent)
Tungt föremål: 7-7,5 (sitter ej still, tugg) (KH)
Hopp över hinder: 8,5-8,5 (Piper och gnäller)(Låter)
Platsliggning med skott: 10-10

Uppletande av föremål: 6,5-6,5 (1+1=2 föremål, Spring, tugg, uppmuntran vid apport) (1+1=2 föremål, uppmuntran i greppande)

Summa lydnad: 180-177 medel 178,5
Summa special: 332
Totalt: 510,5 Uppflytt och en 2:a plats

Uppletandet var nog den största besvikelsen. Han var taggad och sprang ut i full fart, sen sprang och sprang han men hittade inget. Tillslut hittade han en sak och tog in den. Sen saktade han ner och nosade lite mer på olika ställen. När det är en minut kvar stannat han upp och nosar och tittar på mig ser ut som han undrar vad han ska göra så jag säger åt honom att hämta. Sen hann vi inte mer. Tydligen hade han gjort liknande vid ett annat föremål sen struntat i det. Antar att den trötta hjärnan inte kopplade att han skulle hämta dessa föremål även om de inte var våra egna. Måste träna mer med föremål som inte vi tagit i så han bli säkrar och klarar det även om han är trött i huvudet.

Film från lydnaden med galenhunden:

Nu ska vi träna massor på lydnaden innan det blir någon start i elitspåret. Uppletandet behöver vi uppenbarligen också lägga en del tid på medan spåret känns ganska stabilt men men markering av pinnarna är alltid prio med denna hund. Ett av årets mål uppnådda iaf:bump:

Stort Grattis till uppflyttningen! :bump:
 
Just det, igår var vi på klubben och tränade brukslydnad med en massa andra. Så himla roligt, och hux flux har jag kommit med i en sökgrupp! :love:

Tinja skötte sig jättebra på träningen. Vi jobbade på att hålla kontakt i fotgående även kring andra hundar, inkallningar förbi hundar och hinder, apport bland hundar.. Och budföringen var så fin att hon som kommenderade oss sa att det minsann skulle vara en 10-poängare på tävling :D Sen blev det platsliggning. Bruksplatsliggning. Men det gick bra!

Väldigt nöjd med hennes känsla och fokus. Men satans vilket tiggmonster! Vi fikade efteråt och Tinja gick omkring och tiggde av typ alla :rofl:
 
Har kommit med på tävling på SölvesborgsBK och undrar om nån har koll på hur spåren brukar se ut hos dom? Vilken typ av skog är det?
Mitt kontrollbehov behöver veta för att jag ska kunna känna mej lugn(are) :angel:
 
När man plötsligt inser att tävlingssäsongen 2017 har gått utan att det blivit något.. den känslan.

Ja iofs har det blivit en start med tiken i appellklass och uppflytt på exakt 175 poäng. Och hanen kom med på sin första/enda anmälan till lägre klass spår om några veckor vilket känns svajigt efter ett riktigt dåligt spårpass i helgen som gick. Det finns inga fler tävlingar att anmäla till inom rimligt avstånd så det är nu eller aldrig om det ska bli någon enda tävling med honom i år.

Jag har egentligen inget att i skylla på mer än att lusten inte riktigt funnits. Nåja livet är långt och det kommer ju ett nytt år nästa år.
 
Idag hoppar Lasse och jag in i vår "gamla" grupp för bruksträning. Efter förra hösten har vi i princip bara fokuserat på startklassens lydnad och har glömt bort cirka allt som ingår i appellen. :D Med det här gänget blir det lydnad, uppletande och spår. Mitt sökgäng finns kvar men vi är lite tveksamma till hur väl jag kan prestera med sjukdom just nu, så det ligger lite vilande. Men de saknar mig hälsade de. :love:

Så, ikväll blir det brukslydnad på brukshundklubben. Känns gött att komma igång igen efter två månaders totalt stiltje.
 
Förra veckan tävlade jag och Lyxa bruks-SM. Jag är supernöjd med hennes inställning, arbetsmoral och pepp genom hela tävlingen, det märks så tydligt att hon är en hund som älskar att ha publik och när alla tittar på just henne :D :love: ! Resultatmässigt var det stolpe ut i alla delar, så vi hamnade på en 18:e plats av 30 :) !

21151398_1454352561321538_4697679143479356679_n.jpg

21032488_1454520071304787_5093104855943341715_n.jpg

21032813_1455134227910038_2783437987180099103_n.jpg


Nu har vi en start i elitspår på GMBK Grand Prix på lördag, sen är det nog enbart agility som gäller för Lyxa :)

21271195_1462575690499225_5784389384494094032_n.jpg


Jag och Pu tränar på, lydnaden känns bättre och bättre, uppletet är hon typ fenomenal i, spåret växlar från GREAT SUCCESS till not so great ( :D ) och skyddet går hon från klarhet till klarhet i och får massa beröm för sin utveckling från våra träningskompisar/figgar :up: ! Och nu i söndags fick vi även genombrott i avsöket, YAY :banana: ! Måste vara tack vare hennes nya sökkorg ;) :D

21231282_1458756000881194_1264929832747733576_n.jpg
 
Idag åkte vi hemifrån 4.45 för att åka de dryga 15milen enkel resa till dagens högretävling för att straxt efter att tävlingen börjat påbörja resan hem igen :meh:
Massa strul i upptaget med bakspår, en apport efter typ 500m svajigt spårande och sen var vi borta.. :cry:
Det var den här höstens bruksande.. otur i lottningen, slut på tävlingar i "närområdet" och troligtvis löp om någon månad sätter stopp för fler tävlingar :turd:
 
Efter att hamnat på reserv flera gånger, så verkar det som vi har turen med oss och får tävla lägre spår nästa helg, står som 1a reserv och vad jag hört blev en uppflyttad igår. Sen blir det lugnt fram till vårdagar med tävling.
 
Idag åkte vi hemifrån 4.45 för att åka de dryga 15milen enkel resa till dagens högretävling för att straxt efter att tävlingen börjat påbörja resan hem igen :meh:
Massa strul i upptaget med bakspår, en apport efter typ 500m svajigt spårande och sen var vi borta.. :cry:
Det var den här höstens bruksande.. otur i lottningen, slut på tävlingar i "närområdet" och troligtvis löp om någon månad sätter stopp för fler tävlingar :turd:
Vad tråkigt! Ni får träna extra mycjet i vinter och komma igen till våren.
 
Efter att hamnat på reserv flera gånger, så verkar det som vi har turen med oss och får tävla lägre spår nästa helg, står som 1a reserv och vad jag hört blev en uppflyttad igår. Sen blir det lugnt fram till vårdagar med tävling.
Då ska vi kanske på samma tävling, ser att du är från Södermanland.
 
Vad tråkigt! Ni får träna extra mycjet i vinter och komma igen till våren.

Hittade faktiskt två tävlingar i Skåne som jag tänker anmäla till. Förhoppningsvis kan jag åka ner dagen före och sova hos en kompis.
Håll nu tummarna så att löpet antingen kommer igång typ nu eller låter vänta på sig och att vi har tur med lottningen :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp