Bukefalos 28 år!

Vi vill till fjällen men kan inte promenera så mycket, var ska vi åka?

Ainon

Trådstartare
Jag fyller 30 till sommaren och vill fira min födelsedag uppe i fjällen. Har själv varit och vandrat en hel del i svenska norra fjällvärlden men min sambo är mer novis och utanför det fjällområdet har jag ingen erfarenhet.

Problemet är att vi behöver något ställe där man får fina möjligheter till korta och längre dagsturer utan att behöva gå så långt för att ta sig dit "baslägret", optimalt så kan man i princip köra bil dit men en kortare dagsvandring är ok. Karln har nämligen lite dåliga knän. (Han ska alltså kunna gå en bit och sedan typ stanna och laga mat på något fint ställe tills jag kommer tillbaka efter en längre dagstur :D )
Sedan vill vi gärna ha vacker högfjällsmiljö.
Fjällstation, stuga eller tält i "baslägret" spelar ingen roll.

Någon som har tips på ställen som passar in i Sverige/Norge?
 
Jag är väl inte direkt någon fjällvandringsmänniska. Men jag tillbringade en vecka på Saltoluokta fjällstation, där Kungsleden passerar, den sommar då min moster basade för köket där (25+ år sedan). Och jag gick dagsutflykter då.
Man kan köra bil (eller åka buss) fram till bryggan där båten över vattnet går. (det ligger vid stora Sjöfallet, men vad vattnet heter i övrigt har jag förträngt.. :p )
 
Abisko har inte så många bra dagsturer där man går runt en slinga utan man får gå fram och tillbaka, hoppas du fattar :p
Men annars rekommenderar jag helt klart det då man kan utgå både från abisko och Björkliden.
 
I Norge hittar du en hel del, Spiterstulen och Turtagrø för att nämna två alternativ. Känner du till ut.no ? Annars gå in där, kartfunktionen med hytter är användbar. Norge är ju bra på så vis att det går vägar överallt så man behöver inte kunna gå för att få storslagen natur.
Om det finns ekonomisk utrymme för helikopter så är ju också nästan hela svenska fjällen tillgängliga.
 
Jag vill nog slå ett slag för Vauldalens turiststasjon där det även finns camping med omnejd där jag vistades en del som barn eftersom farsan var fisketokig. Eftersom jag aldrig fick följa med och fiska eftersom det "var för långt att gå" (ytterligare en j*vla lögn eftersom jag såg honom ibland) så vandrade jag själv i fjällen där. Eftersom det ju inte är långt till Røros så är det en väldigt fin stad att göra en dagsutflykt till. Vi bodde på en säter, tja, tältade där eftersom farsan var för snål för att hyra rum inomhus men trots detta så stortrivdes jag i dom omgivningarna och det finns både lätta och lite svårare vandringar upp på fjällen runt Vauldalen.
 
Stekenjokk? I Vilhelminafjällen.
Man kör bil ända upp på kalfjället, och sedan kan man gå så långt man vill.
Sedan finns Gaustafallet i närhelen, en jättevacker plats.
Och så en avstickare till Fatmomakke. En av de vackraste platser jag vet.
Där kan man gå till Marsfjällen.

Tyvärr pågår ett dammbygge i gamla Stekenjokkgruvan, så en bit av fjället är inte så vackert just nu, men Fjällen är STORT, och man väljer själv var man vill stanna.
http://wildernessroad.eu/SV_ACT_hiking.html

Sök på vandra i Vilhelmina fjällen. Där finns massor av tips.

* Jenny *
 
Vi har två somrar hyrt stuga utanför Handöl. Sen har vi gjort dagsturer i omgivningen. Man kan utgå från Storlien. Perfekt är att utgå från Storulvåns fjällstation. Det går att köra hela vägen fram om man inte bor på stationen. Från fjällstationen är det bara en kort promenad så är man ovanför trädgränsen.
 
Har varit flera gånger i Grövelsjön. Finns turiststation att bo på, eller vid Sjöstugan tex. Lätt att ta dagsturer och sen bo bekvämt. Om du går in i Norge tex kan sambon hämta upp dig med bil. Man kan även köra rätt nära Fosksjöarna på svenska sidan.
 
Jag fyller 30 till sommaren och vill fira min födelsedag uppe i fjällen. Har själv varit och vandrat en hel del i svenska norra fjällvärlden men min sambo är mer novis och utanför det fjällområdet har jag ingen erfarenhet.

Problemet är att vi behöver något ställe där man får fina möjligheter till korta och längre dagsturer utan att behöva gå så långt för att ta sig dit "baslägret", optimalt så kan man i princip köra bil dit men en kortare dagsvandring är ok. Karln har nämligen lite dåliga knän. (Han ska alltså kunna gå en bit och sedan typ stanna och laga mat på något fint ställe tills jag kommer tillbaka efter en längre dagstur :D )
Sedan vill vi gärna ha vacker högfjällsmiljö.
Fjällstation, stuga eller tält i "baslägret" spelar ingen roll.

Någon som har tips på ställen som passar in i Sverige/Norge?
Helags!liten fjällstation Lättgånget dit 11km och fin miljö.
Storulvsån är större och man kan köra bil hela vägen
 
Någon som har tips på ställen som passar in i Sverige/Norge?
Vill du känna att ni är själva i fjällen eller skulle tex fjällstationen på Keb funka? Det går ju att ta båten halva vägen, men i realiteten går ju helikoptern från Kiruna flygplats direkt till fjällstationen flera gånger om dagen. Vill ni inte tälta kan ni ju bo bekvämt på fjällstationen. Vill ni tälta kan man ju tälta i närheten och köpa in sig på dusch, etc på fjällstationen. Kan din partner inte vandra så långt kan han ju hitta på andra saker kring fjällstationen medan du är ute och vandrar. Det finns ju en mängd människor där, vilket gör att du kan gå på turer med andra människor medan han är hemma och gör någonting annat.
 
Stora Sjöfallet tycker jag är en sagolikt vacker plats, har tyvärr inte vandrat där själv men vet att det går ett flertal leder i området, bl a Kungsleden. Några leder är enklare, några mer branta och steniga - men det finns fantastiska vyer åt alla håll. Inte så långt bort hittar du både Ritsem och Saltoluokta (som @ameo nämnde).

Jag tycker Abisko är fantastiskt också, med dagsturer exempelvis längs Kungsleden, till Trollsjön eller kanske upp på Nuolja. Du kan vandra och din man kan ta sittliften nästan ända upp. :up:
 
Jag är väl inte direkt någon fjällvandringsmänniska. Men jag tillbringade en vecka på Saltoluokta fjällstation, där Kungsleden passerar, den sommar då min moster basade för köket där (25+ år sedan). Och jag gick dagsutflykter då.
Man kan köra bil (eller åka buss) fram till bryggan där båten över vattnet går. (det ligger vid stora Sjöfallet, men vad vattnet heter i övrigt har jag förträngt.. :p )

Det är inte mycket lågfjäll och fjällskog inom en lätt dagstur från Saltoluokta?
 
I Norge hittar du en hel del, Spiterstulen och Turtagrø för att nämna två alternativ. Känner du till ut.no ? Annars gå in där, kartfunktionen med hytter är användbar. Norge är ju bra på så vis att det går vägar överallt så man behöver inte kunna gå för att få storslagen natur.
Om det finns ekonomisk utrymme för helikopter så är ju också nästan hela svenska fjällen tillgängliga.

Ska kika lite på ut.no i helgen :)
Helikopter blir lite dyrt, sen vill vi "lätt" kunna ta oss till sjukvård av olika orsaker så att bli lämnad mitt ute i ingenstans utan mobiltäckning för att bli upphämtade några dagar senare går bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp