Bukefalos 28 år!

Vikarierande lågstadielärare

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blåtira

Hej jag ska vikariera på en lågstadieskola :) (mitt första jobb)
Jag gick ut gymnasiet nu och ska hoppa in som vikarie vid behov.

Är det något speciellt ni tycker jag ska tänka på?
Jag har som ingen utbildning alls inom området, men jag gillar barn.
Som sagt några tips skulle vara guld värt.

Och snälla skäll inte på mig om ni tycker jag är olämplig, men det är inte lätt att få jobb någonstans om man är 18 år och precis har gått ut gymnasiet och tänker ta ett sabbatsår. och jag ska bara vikariera.
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Blåtira skrev:
Hej jag ska vikariera på en lågstadieskola :) (mitt första jobb)
Jag gick ut gymnasiet nu och ska hoppa in som vikarie vid behov.

Är det något speciellt ni tycker jag ska tänka på?
Jag har som ingen utbildning alls inom området, men jag gillar barn.
Som sagt några tips skulle vara guld värt.

Och snälla skäll inte på mig om ni tycker jag är olämplig, men det är inte lätt att få jobb någonstans om man är 18 år och precis har gått ut gymnasiet och tänker ta ett sabbatsår. och jag ska bara vikariera.

Jättekul att du fått jobb!!!

Var dig själv, så går det nog bra :)
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Se till att du får ORDENTLIGA instruktioner på vad eleverna ska göra medan du är där, så att du inte snärjer in dig i något som du inte reder ut sen...
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Det svåra är väl vem som ska ge instruktionen om läraren är borta, man hinner inte alltid förbereda för en vikarie, tex om man blir sjuk utan "förvarning".
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Lita inte blint på eleverna, de är smarta och utnyttjar gärna vikarier. Lova därför ej saker du ej vet är sanna, tex att de ska få vara inne på raster. Svara hellre elever att du ska ta reda på hur det är och återkomma om det.

OM det finns instruktioner från läraren är det ju BRA och kan underlätta för dig, men så är ej alltid fallet eller man kanske får tag på läraren vid lunch eller så. Ha gärna några bra saker "i bakfickan", tex saga/kort berättelse att läsa, kul bilduppgift, skrivuppgift etc. Du kan råka ut för att komma till elever som "är klara med allt", har mattebok etc hemma, inget att göra i skolan. Försök få igång alla/de flesta att göra något "vettigt", blir ofta lugnare så.

Våga vara sträng men inte på ett otrevligt sätt (dvs svär osv ej). Dock finns barn som har speciella behov och ej klarar saker man tar för givet av andra barn. Att säga till är inte alltid tillräckligt/det bästa, bättre kan vara att avleda tex locka med annat kul, viska till denne, osv.

Att vara tydlig vinner du också på. Inga luddigheter "ni kan ju jobba en stund kanske", säg hellre "nu ska alla jobba fram till lunch".

Lite snabba tankar, återkommer kanske med fler, fråga om du undrar, jag är själv lärare...
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Kom på en till...

OM det finns annan personal i klassen, tex assistenter, fritidspedagoger, ta hjälp av dem. De vet ofta rutiner, vad eleverna gör just nu, har tips osv. Våga fråga!
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Tack så mycket för alla tips, det där med att alltid ha något i bakfickan var verkligen ett bra tips!
Jag ska försöka komma ihåg allt.
Jag återkommer med fler frågor om jag behöver hjälp.
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Jätteskoj för dig, men jag får rysningar när jag tänker på hur skolan/kommunen tänker som anställer en färsk 18 åring på ett så anvarsfyllt och svårt jobb.
Vad jag vet så är det ju brist på lärarjobb just nu så jag undrar hur mycket de ansträngt sig för att få tag på en behörig lärare..? De kostar ju mer pengar att anställa...

Se till att du får stöd och hjälp. Nöj dig inte med att de säger att det "inte finns tid", utan de är skyldiga dig, och eleverna att hjälpa dig planera lektioner och göra varje elevs utvecklingsplan.
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Fast Blåtira ska ju bara hoppa in vid behov...

Dock tycker jag att varken obehöriga eller tex förskollärare ska undervisa i klass 1-3. Jag ser konsekvenserna av det hemma, ett av mina barn har inte fått en korrekt skrivinlärning (hade en förskollärare som klasslärare i ettan) vilket gör att hon skriver bokstäver och siffror på ett sätt som inte är korrekt.
 
Sv: Vikarierande lågstadielärare

Tycker också att det bara ska vara behörig personal i skolan men eftersom jag själv är lärare vet jag hur SVÅRT det är att få tag på utbildade springvikarier vissa år (det går i vågor detta). Man har ibland inget val.

Uppfattade dock att hon "bara" skulle springvikariera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: Vovve
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 826
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 287
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 537
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp