Vikt på katt

M

M-Meduza

Ja då min kastrerade hane på två år har varit hos vetrinären pågrund av antagligen foderallergi så fick han specialfoder (har inte påsen framför mig just nu). men tydligen är det något foder som dom inte kan vara allergiska mot? och dyrt :o

Kattens avföring luktar inte alls lika längre och salvan jag smörjer hans sår vid öronen med har hjälpt men inte helt. (han äter samtidigt tabletter)

Fick ny salva och starkare tabletter igår och försvinner det inte nu så ska dom göra en biopsi på han.

Tydligen va denna maten ganska fet så jag va lite orolig över att han ska gå up i vikt.. vi vägde han för två veckor sen då visade vågen 5,8. Nu två veckor efter 6,1.
Enligt vet va det positivt för det visade att kroppen tog vara bättre på maten än innan.
Hon sa samtidigt att det inte e någon fara över hans vikt för han är en stor katt tyckte hon och visst lite hängmage har han men den är liksom lös :angel:
så hon tyckte absolut inte han va överviktig. utan lagom.

Han kastrerades väldigt tidigt så att katten slutar växa då :angel: stämmer inte på han iallafall =)

så jag undrar lite vad väger era katter? Har tyvärr ingen bild på han. Mamman va vanlig spräcklig bonnkatt. Lämnade kattungarna när dom va 4 veckor gamla sen blev dom matade av en människa.. men alla tre överlevde iallafall.

Katten ser ut som en korthårig birma typ... samma färg.. och klarblå ögon.. men ingen i byn har någonsin sett en sån utekatt =).. så jag vet inte.. något är det i han iallafall =)
 
Sv: Vikt på katt

tycker alltid man hört det.. även om hästar? att man ska hålla dom okastrerade så länge som möjligt så dom växer till sig =) tror till och med jag hört det av vetrinär. faktiskt
 
Sv: Vikt på katt

Konstigt då att vi inte har fullt av katter och hästar som aldrig blir större än ungdjursstorlek.

Katter kastreras så tidigt som vid 12 v, då skulle dessa inte bli större än kattungar.
 
Sv: Vikt på katt

kanske snarare menas att ja som ta tex en norsk skogskatt. Att man inte ska kastrera för tidigt förrän den utvecklats ordentligt osv med man bla =)

Ja menar inte att dom ska stanna helt i utvecklingen. hehe ...

visste dock inte att man kastrerade katter när dom är 12 veckor... trodde ja inte man fick?trodde det va typ sex månader?
 
Sv: Vikt på katt

Man har hört/jag trodde.....

Fakta är alltid bra att ha!

Förresten heter rasen Norsk Skogkatt :angel:
 
Sv: Vikt på katt

Finns inget som säger när man får kastrera en katt, det är upp till veterinär och ägare att bestämma. Att kastrera vid 12 v är bara några år gammalt i Sverige, men väldigt vanligt i t.ex Danmark och USA. Här görs det oftast på raskatter, och jag tror det är på gång på katthemmen också för att på alla sätt undvika oavsiktliga parningar.
Att sluta bredda sig och att sluta växa är 2 helt olika saker, många hästar kastreras ju runt året, ser dom ut som åringar resten av livet? Självklart fortsätter dom växa, däremot utvecklas kanske inte det där hingst/hanutseendet på samma sätt. Min ena katt kastrerades vid 1,5 år, hon breddade sig och gick upp ett helt kilo mellan år 3 och 4. Det finns t.o.m studier som påstår att dom blir högre om dom kastreras tidigt.

Det går inte att jämföra katter på så vis. Ta Sols och Reykurs ras t.ex, en bra välväxt hona från den rasen vägen ungefär hälften av vad en välväxt hona gör inom min ras. Beror helt på storlek och utseende.
Yoga väger runt 5,5 kg och är något överviktig. Hennes dotter väger drygt 6 kg och är inte överviktig alls.
 
Sv: Vikt på katt

tråden va ju inte mening att handla om hurvida dom stannar i växt eller inte.. bara se vad olika katter väger som inte är direkt överviktiga..

vetrinären jag varit hos och kastrerat mina och steriliserat mina har inte velat göra det innan sex månaders ålder iaf..
men vardag lär man sig något nytt.
 
Sv: Vikt på katt

I Norrland där syrran bor kastrerar inte deras vet förräns vid 1 års ålder. Anledningen är att: allt är så litet så hon har svårt att pilla ut saker och ting mm, dvs innandömmet. Visst kanske hon kan, men det är väl inte alltid så lätt om man jämför en 12 veckors med en ettåring.
 
Sv: Vikt på katt

Min feta katt..nää, han har muskler ;)

Han väger över 6 kg = överviktig. Han är blandis, men hans mamma var hälften birma. Min hane ser ut som...ja säg det. En boll på för korta ben. För hans ben är inte långa. Jag försöker aktivera honom, men det är han inte speciellt intresserad av. Nu är han drygt 14 år, han ser ut som han förlorat i vikt = liite oroväckande. Varför gör han det nu ?? Min hane har sedan 1 års ålder då han blev kastrerad haft en påse på magen.
 
Sv: Vikt på katt

Vår hona är lite mullig och väger kanske 4,5-5kg. Hanen vägde hos veterinären i dec ca 6,1kg normalviktig då han är ganska stor.
 
Sv: Vikt på katt

Min feta katt..nää, han har muskler ;)

Han väger över 6 kg = överviktig. Han är blandis, men hans mamma var hälften birma. Min hane ser ut som...ja säg det. En boll på för korta ben. För hans ben är inte långa. Jag försöker aktivera honom, men det är han inte speciellt intresserad av. Nu är han drygt 14 år, han ser ut som han förlorat i vikt = liite oroväckande. Varför gör han det nu ?? Min hane har sedan 1 års ålder då han blev kastrerad haft en påse på magen.


ja min kastrerades vid 6 månader och fick en påse. men annars är han som sagt inte fet.. haha. dock inte smal men ja.. jag har väl alltid ansett han som lite tjock men tydligen va han normal enligt vetrinären =)..
 
Sv: Vikt på katt

Vår ena katt (kastrerad hanne, bondkatt) väger 7 kg ohc den andre (kastrerad, korsning norsk skogskatt/bondkatt) väger 5.
 
Sv: Vikt på katt

Min hona hade en påse på magen redan innan hon blev kastrerad. Om det är samma påse så har den ingenting med vikten att göra, utan är en "vattenreservoar" sen kattens tid som ökendjur.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 398
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 433
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp