Vikt på tinker?

finapina

Trådstartare
Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
 
Max 20% av deras egen vikt är en ganska bra riktlinje. Tinkrar är stadiga och kortbenta, kan svälja mycket ben och bära ganska tungt. Dom väger ofta rejält mycket mer än en sportponny/varmbloding i samma mankhöjd.

Jag har ridit en maxad C-ponny tinker som bar mig väl och inte signalerade att det kändes tungt, pigg hela turen på 1,5 timme. Och då var han unghäst och ganska nyligt inriden, men väl musklad och i god kondition. Jag är 178cm/85kg.

Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta mig på en svensk ridponny i samma mankhöjd, den skulle nog bryta ryggen och mina ben skulle hänga vid knäna 😅.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i...
2
Svar
29
· Visningar
2 419
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
L
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 880
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 123
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp