Bukefalos 28 år!

VIKTIGA stallfunderingar...svar önskas!

Empalie

Trådstartare
Tre viktiga funderingar från en som har haft grävmaskin och hjullastare hemma idag, stallprojektet har tagit fart:-)

1. Fundrerar på fönster från byggmax faktiskt, tycker det är finast. stallets ytterväggar blir 2.70 höga, kan det då vara lagom med 80*100 cm fönster???
Någon som har fönster från byggmax på sitt stall?

2. När golvet ska gjutas och slipas, hur har ni då gjort för att det inte ska bli för halt för hästarna, finns det ngn speciell teknik???

3. Det blir bara golvbrunn i tvättrummet för min del. Skulle blivit i stalldelen men de tyckte att det skulle bli så mycket skit i avloppet med spån och så. Därför föreslog han som ska göra golvet att vi skulle luta varje sida om golvet, så golvet lutar innåt som ett V alltså svag lutning. så vattnet kan rinna ner där och man kan föra ut det med en raka...hmmm...vad tror ni om det?
 
Sv: VIKTIGA stallfunderingar...svar önskas!

Jag akn svara på fråga två. Stallgolven måste kvastas, dvs man typ sopar innan det blivit helt torrt så det blir ytliga fåror överallt i golvet. Dessa ska vara riktade på tvären mot hur hästarna går har jag för mig. Kan inte i detalj hur det ska göras på rätt sätt, men det ska bli halkfritt och bra tydligen.
 
Sv: VIKTIGA stallfunderingar...svar önskas!

1. Ingen aning om faktiskt.
2. Kvasta betongen! Görs efter en stund när den stelnat till något.
3. Ja lite lutning brukar man ha :)

Kom ihåg att hålla betongen lite fuktig under ca 2dygn! Torkar den för snabbt så spricker det lätt...
 
Sv: VIKTIGA stallfunderingar...svar önskas!

Vi har gjort ett djupt avlopp med galler över i spoldelen. Det är nog minst 25 cm upp till avloppsröret. Då följer lätt smuts med ut men den tunga stannar i stallet och får sugas upp med grovdammsugare då&då. Detta avloppet är med på dagvattnet...
Lutning är smart att ha i boxarna för där vill du INTE ha avlopp...

Om du kvastar golvet behöver det inte slipas ;) Slipa gör man nog mest när det ska vara till hus men visst kan man lägga pengar på det ändå. Men helt ärligt så har inte jag sett många kvastade stall heller...
 
Senast ändrad:
Sv: VIKTIGA stallfunderingar...svar önskas!

Lutning på golvet är toppen. Det kommer du märka när du skall tvätta stallet om inte förr.

Vårt stall lutar åt "fel" håll så man får sopa som en galning för att få ut vattnet.
 
Sv: VIKTIGA stallfunderingar...svar önskas!

Tre viktiga funderingar från en som har haft grävmaskin och hjullastare hemma idag, stallprojektet har tagit fart:-)

1. Fundrerar på fönster från byggmax faktiskt, tycker det är finast. stallets ytterväggar blir 2.70 höga, kan det då vara lagom med 80*100 cm fönster???
Någon som har fönster från byggmax på sitt stall?

2. När golvet ska gjutas och slipas, hur har ni då gjort för att det inte ska bli för halt för hästarna, finns det ngn speciell teknik???

3. Det blir bara golvbrunn i tvättrummet för min del. Skulle blivit i stalldelen men de tyckte att det skulle bli så mycket skit i avloppet med spån och så. Därför föreslog han som ska göra golvet att vi skulle luta varje sida om golvet, så golvet lutar innåt som ett V alltså svag lutning. så vattnet kan rinna ner där och man kan föra ut det med en raka...hmmm...vad tror ni om det?

Vi stötte på problem då vi byggde vårat andra stall. Betongen "brann" för snabbt så vi hann inte "kvasta" golvet och det blev slätt som ett salongsgolv:crazy: Golvet blev liksom glashalt och speciellt på vintern då hästarna hade bråttom in på kvällarna med styltor under hovarna vilket resulterade i en och annan vurpa:grin:

Vi hyrde då nån specialmaskin som typ räfflade golvet och visst blev det lite bättre men inte bra och jag upplever det fortfarande som något halt.

Det låter vettigt med en lutning inåt som man sen kan skrapa mot duschspiltan! Vi gjorde inte det och en klar nackdel då man storstädar stallet och högtrycksspolar boxväggarna...Då rinner vattnet mot ytterväggarna och genom allt material och isolering och genom ytterväggarna:crazy: Inge bra hehe. Vi har byggt två stall på 100 respektive 200 kvm och man lär sig varje gång. Om vi skulle bygga ytterligare ett skulle vi helt klart gjuta en betongram runt ytterkanterna för att förhindra röta och fukt längst runt ytterväggarna tex då man spolar boxarna. Inte en träsyll direkt på plattan utan istället gjuta upp en ram på kanske en dec skulle jag förselå.

Vi har 10st 60*100 fönster, ej öppningsbara men dyra typ elitfönster. Samt ett stort öppningsbart fönster i fikarummet. Vi har drygt tre meters ytterfasad på långsidorna. Vi ångrar även nu att vi gjorde innertak så takhöjden endast blir 3 meter invändigt istället för att dra upp taket till nocken för bästa möjliga luft och ventilation men men man måste bygga några gånger för att se bästa möjliga lösningar:) Vi har 6 boxar som används men möjlighet att inreda 3 till. Två av de boxarna som går att inreda är gjorda "utanför" de andra boxarna med separat värmeslinga i golvet och med dubbla garagedörrar ut mot hagarna och dubbla isolerade dörrar och väggar in i stallet och står kallt. Det har vi just nu som foderrum och annan förvaring men var tänkt att ha som ett typ av kallstall för hästar med luftvägsproblem.
 
Sv: VIKTIGA stallfunderingar...svar önskas!

Ska du ha spolplatta i stallet? Inga spolmöjligheter alls? Ska du aldrig tvätta stallet? (högtryckstvätta på sommaren t ex).

Då är det nästan ett måste med brunn i stalldelen, annars kommer du aldrig att få ut fukten och vattnet.
 
Sv: VIKTIGA stallfunderingar...svar önskas!

1. Gör en ritning! Viktigt att välja fönster som funkar i stallmiljö och har galler om de är i närheten av hästarna. Virkeskvalite spelar roll. Ytbehandling också.
2. Helt rätt med kvastat på tvären! Långsam torktid. Dela upp ytan i flera sektioner.
3. Rännor längs sida av stallgång och spolspilta med täckplåt gör det lätt att ränsa upp ev smuts och spån. Vanliga små golvbrunnar är svårare och blir lätt igensatta. Gör ett utlopp från stallet, oumbärligt när stallet ska tvättas.

Tänk efter före!! Det finns arkitekter med hästkunskap, använd hjälpen. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp