Vild igelkottfamilj under altanen

MonteRose

Trådstartare
Har nyligen flyttat till hus och för mina katters skull så har jag inhägnat en bit gräsmatta runt huset ordentligt så att katterna ska hålla sig hemmavid.

Nu har jag upptäckt först en ensam igelkott men i dag en hel familj som bor under altanen, innanför inhängnaden. De senaste veckorna har jag hållt utkik efter den stora kotten på kvällen när den vaknat och försökt ta sig igenom staketet och då har jag burit ut den. Jag har ringt djurskyddet på länsstyrelsen för att höra om någon där kunde hjälpa mig med fakta men fick ingen. Har nu mailat Naturhistoriska riksmuseet oxå o frågat om hjälp.

Har funderat på att gräva ner en liten tunnel under staketet till henne. Har även funderat på att bygga ett bo till henne utanför staketet.

Nu blev problemet ännu större när jag idag såg 4 ungar kravla omkring.

När ska de börja vandra längre sträckor? Ska jag bära ut dem oxå?

Har nästan funderat på att gräva ner en kattlucka med chipläsning under staketet och tatt alla kottarna till vetten för chippning :rofl:

Hoppas jag gjort rätt när jag erbjudit ungarna lite kattmat som de glatt slafsat i sig.
Hur ska jag lösa detta?
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Jag skulle kontakta Katastrofhjälp Fågel och Vilt, vet inte vart du bor men de finns bland annat i Skanör (där de är mycket duktiga på igelkott vet jag :p ).
Jag skulle tro att ju mindre du hanterar kottarna desto bättre, vilket även gäller mat. Men det blir ju lite klurigt med ditt staket såklart.

KFV Skåne Sydväst: http://www.kfv-sydvast.se/contact.asp

Annars finns det en länk till Riksförbundet där du under medlemmar kan hitta andra kontakter om de i Skanör är för långt bort. Ringer du någon av deras rehabiliterare så kan de säkert hjälpa dig på traven dock.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Ok, så du tror de kan hjälpa mig?

Fick samma tips när jag ringde djurskyddet på länsstyrelsen. Vet att det finns en avdelning nära där jag bor. Jag testar att kontakta dem.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

:banana: Nu har jag änteligen fått tag i en människa som begriper sig på igelkottar :banana: : Jan-Åke Hillarp på KFV-Skåne/sydväst.

Han avrådde bestämt ifrån att gräva ner ett avloppsrör under staketet för det är för halt på insidan. Han tyckte att jag bara skulle gräva ur en liten bit jord precis under staketet så skulle hon fixa resten själv. Vete sjutton hur jag ska hindra katterna från att ta sig ut samma väg :( men det visar sig.

Han tyckte det var en mycket god gärning att ge ungarna kattmat för överlag har kottarna haft en mycket svår sommar eftersom det varit så torrt. All extra näring var välkommen så de har större möjlighet att klara vintern.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Jan-Åke är grymmast! :)

Och säger han att kattmat är bra- så är det bra! :p
Vad bra att du kontaktade dem för att få experthjälp. :bow:
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Han var mycket trevlig att prata med.

Fick oxå ett mycket trevligt svar från Magnus Edelius på KFV-riks som jag oxå mailat.

Igår gjorde jag en liten urgröpning under staketet och när jag såg honan i en helt annan del av inhängnaden så bar jag henne till hålet. Hon blev förståss jätteupprörd och dubbelt så stor men efter viss mild fysisk övertalning fick jag henne genom hålet. Har haft grindarna stängda i natt för att tvinga henne använda hålet som jag lade några långa grässtrån över i gårkväll. Hon hade inte kommit in när jag körde till jobbet 06.40. Ungarna har ordentligt med mat så de klarar en dag utan henne. Hoppas nu detta funkar.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Jan-Åke blir även myyyyyycket glad när folk hör av sig så att de kan göra rätt på plats, han fullkomligen älskar att dela med sig av sin kunskap också.

Hur har det gått? Kom kottemamman tillbaka genom hålet?
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Jag fick hemskt gärna ringa honom igen om jag behövde.

Jag fick rapport hemifrån kl 12.40 och då hade hon inte kommit in det hållet i alla fall.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Du får hägna in området under altanen till kottarna och bygga en inhägnad gång därifrån genom katternas hage. :idea:
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Bra idé men väldigt svår att genomföra praktiskt :)

I går kväll såg jag i alla fall honan knalla förbi i rabatten utanför hägnet och i morse var grässtråna i gången mystiskt tillplattade/flyttade. Hoppas!
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Jag funderar över om en till gång på andra sidan hägnet skulle vara en bra idé? Så har hon två ställen att gå på om hon skulle vilja?

Fortsätt uppdatera oss. :)
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Jag har faktiskt tagit bort tegelstenen under den ena grinden och det hålet håller exakt de måtten som Hillarp rekommenderade, 7 cm högt och 15 cm brett samt grävde ur en liten tunnel vid sidan om grinden oxå. Satte små pinnar i dessa hål och de har flyttat sig men det kan nog lika gärna vara vinden.

Jag springer ut var 5:e minut för att kolla dem.

Kan man ge dem för mycket mat, tro? De små rensar allt man ställer ut.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

En bild på två av ungarna

th_2010-08-06022.jpg
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Ah, jag fattar, bilden var alldeles för stor.


Så här blev lite bättre

2010-08-06022-1.jpg
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

vilket jobb du gör!!! :bow: :)

Angående hur mycket mat så vet jag inte... Ring o fråga Hillarp igen? Han blir säkert glad över en uppdatering också, människa med större passion för de vilda djurens liv ute i det vilda får man nog leta efter... :p


O va söta dom är!!!! :love:
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Mamman är tillbaks :banana:

Jag hade grindarna öppna inatt. Hon har just glufsat i sig ett tefat Mjau-Strömming.

I kväll så får hon faktiskt själv leta sig ut genom nån av de tre passager jag gjort till henne. Nu vet jag ju att hon inte svälter om hon inte får gå ut iom att hon oxå äter kattmat.

Kan man ge dem riset i en Risifrutti, tro?
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Tack för dina uppskattande ord!

Faktum är att detta ju är en ynnest att få vara med om och det känns som om de fem berikar mitt liv.

Är lite rädd för att ringa Hillarp igen, jag vill inte störa, ska fundera lite på saken.

Nu precis försökte katten Johnsson fånga en hackspätt. Tänk vad man får vara med om här utanför stan.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Jag lovar att Hillarp inte kommer tycka att du stör. :)
Men annars kan du ringa någon av de andra rehabiliterarna på KFV Sydväst. Undra om det var Eva eller kanske Ninet som var så bra på kottar....

Du får börja planera inför hösten också- bygga ett igelkotthus de kan få flytta in i! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp