vildkaniner

sillysinta

Trådstartare
Får man fånga vildkaniner (alltså inte vilda vildkaniner utan sådana som släppts ut eller stammar från sådana som har släppts ut) och göra dem till husdjur?

Om inte, får man äta upp dem?

Vi har en hel del häromkring och jag tycker så synd om dem jag ser varje år. Och varje vinter blir de några färre och på våren än fler och sedan skjuts de av men kommer alltid tillbaka.
 
Sv: vildkaniner

Svår fråga, generellt är ju vilda djur vilda och får inte tas omhand. Utsläppta tamkaniner borde väl vara lite samma som att ta in en övergiven katt?

Angående jakt; som vanligt behöver man vapenlicens/jaktlicens och markägarens tillstånd. Annars är det nog inga problem..
 
Sv: vildkaniner

Ja det ar ju det jag tycker. De hor ju inte till faunan och bor inte ha samma "skydd". Ska spana runt.

Jojo, licens forstar jag ju. Och agarens tillstand. Vad galler burar da?
 
Sv: vildkaniner

Osäker på vad reglerna säger men resonerar som andra i tråden.

Dock tror jag inte det blir speciellt bra tamdjur av dem eller att de mår speciellt bra i bur.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Wille
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 263
Senast: Rie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp