Vilka hästjobb fnns?

stjarnhimmel

Trådstartare
En kompis tonårsdotter älskar hästar och vill ha tips på jobb med hästar.

Jag kom på följande: fyll gärna på.
Veterinär
Hovslagare
Instruktör
Häst-stallskötare
Driva verksamhet inom uppfödning-tävling- hyra ut stall etc
Hästmassör etc
Hon är inte intresserad av trav eller galopp.

Vissa av ivanstående kan ju vara svårt att försörja sig på. Jag har själv sett att tex stallskötare ofta har väldigt dåliga villkor tex inga försäkringar, knappt någon lön. Finns det några hästjobb som har hyfsade villkor som hon bör satsa på? Inga fantasilöner utan hyfsade villkor.
Kan tex instruktör på etablerad ridskola ha det bättre? Tex om det är kommunalt borde det väl finnas kollektivavtal och därigenom försäkringar?
Eller finns det andra jobb med djur som är bättre?

Vad har nu gör tankar kring hur jag bör råda henne?
 
Jag är utbildad ridlärare (som det numera heter) men jobbar inte med det längre. De flesta ridskolor betalar avtalsenlig lön, ob tillägg och instruktörstillägg. Det går absolut att försörja sig på det. Nackdelarna är arbetstiderna, slitigt, ofta behöver man flytta dit jobben finns samt att det kan vara svårt att få heltidsjobb. Å andra sidan brukar man kunna täcka upp med privatlektioner. Fördelarna är att det är ett tryggt jobb jämfört med många andra hästjobb, du får jobba med din hobby och det är väldigt inspirerande och roligt eleverna ger mkt. Är man sugen på jobb inom hästnäringen är nog ridlärare ett av de bättre alternativen....
 
Och självklart ska det finnas kollektivavtal osv om det är en seriös ridskola men jag upplevde att de flesta är det.
 
- Lärare på naturbruksprogram
- Beridare