Vilka hästjobb fnns?

stjarnhimmel

Trådstartare
En kompis tonårsdotter älskar hästar och vill ha tips på jobb med hästar.

Jag kom på följande: fyll gärna på.
Veterinär
Hovslagare
Instruktör
Häst-stallskötare
Driva verksamhet inom uppfödning-tävling- hyra ut stall etc
Hästmassör etc
Hon är inte intresserad av trav eller galopp.

Vissa av ivanstående kan ju vara svårt att försörja sig på. Jag har själv sett att tex stallskötare ofta har väldigt dåliga villkor tex inga försäkringar, knappt någon lön. Finns det några hästjobb som har hyfsade villkor som hon bör satsa på? Inga fantasilöner utan hyfsade villkor.
Kan tex instruktör på etablerad ridskola ha det bättre? Tex om det är kommunalt borde det väl finnas kollektivavtal och därigenom försäkringar?
Eller finns det andra jobb med djur som är bättre?

Vad har nu gör tankar kring hur jag bör råda henne?
 
Jag är utbildad ridlärare (som det numera heter) men jobbar inte med det längre. De flesta ridskolor betalar avtalsenlig lön, ob tillägg och instruktörstillägg. Det går absolut att försörja sig på det. Nackdelarna är arbetstiderna, slitigt, ofta behöver man flytta dit jobben finns samt att det kan vara svårt att få heltidsjobb. Å andra sidan brukar man kunna täcka upp med privatlektioner. Fördelarna är att det är ett tryggt jobb jämfört med många andra hästjobb, du får jobba med din hobby och det är väldigt inspirerande och roligt eleverna ger mkt. Är man sugen på jobb inom hästnäringen är nog ridlärare ett av de bättre alternativen....
 
Och självklart ska det finnas kollektivavtal osv om det är en seriös ridskola men jag upplevde att de flesta är det.
 
- Lärare på naturbruksprogram
- Beridare

Jag har eget företag och arbetar på heltid; överlag är det rättså slitsamt att arbeta med hästar, men samtidigt otroligt roligt! Jag kan inte tänka mig att arbeta med något annat.. har både träningshästar (dagtid) och arbetar på ridskola (kvällstid) vilket gör att jag arbetar ca 10-12h per dag, mestadels 5 dagar per vecka. Jag blir inte rik men jag får så mycket annat tillbaka! Det är en livsstil :)
 
Om det inte ska vara jobb direkt med hästar utan med hästanknytning finns det mera, tex agronom eller foderrådgivare, sadelmakare, jobba i hästsportaffär, journalist på hästtidning osv. Sedan finns det förstås administrativa jobb inom t ex avelsföreningar, men de flesta är nog deltidsjobb.

De stora transportfirmorna borde väl ha heltidsanställda chaufförer? Djursjukvårdare med hästinriktning är ju inte lika långa studier som att bli veterinär, men det går väl knappast att helårsjobba med semin på häst utan det är väl bara på ko/gris det finns såna jobb?
 
Vad har nu gör tankar kring hur jag bör råda henne?
Du kan ge henne något att fundera på...

Om hon både vill ha egen häst/egna hästar och dessutom ha en anställning där hon jobbar med andras hästar, så ska du nog tala om för henne att just den kombinationen är en väldigt bra motivatonsdödare. Det är inte ett dugg kul att börja ta hand om sina egna hästar på kvällen, om man har jobbat hela dagen med att ta hand om andras hästar.
 
En kompis tonårsdotter älskar hästar och vill ha tips på jobb med hästar.

Jag kom på följande: fyll gärna på.
Veterinär
Hovslagare
Instruktör
Häst-stallskötare
Driva verksamhet inom uppfödning-tävling- hyra ut stall etc
Hästmassör etc
Hon är inte intresserad av trav eller galopp.

Vissa av ivanstående kan ju vara svårt att försörja sig på. Jag har själv sett att tex stallskötare ofta har väldigt dåliga villkor tex inga försäkringar, knappt någon lön. Finns det några hästjobb som har hyfsade villkor som hon bör satsa på? Inga fantasilöner utan hyfsade villkor.
Kan tex instruktör på etablerad ridskola ha det bättre? Tex om det är kommunalt borde det väl finnas kollektivavtal och därigenom försäkringar?
Eller finns det andra jobb med djur som är bättre?

Vad har nu gör tankar kring hur jag bör råda henne?

Att jobba med hästar är enormt slitigt och kräver en jäkla vilja och disciplin.
Man fattar ofta inte hur tufft det är innan man testat.
Så se till att dottern pluggar så hon har fler val om hon efter att ha testat inte längre vill.

Ang vilka jobb som ger mer säkerhet så säger jag: se till att antingen bli bäst i resultat från tävling eller skaffa specialkunskap inom någon nisch.
Det finns väldigt många med utbildning likt ridlärare, hippolog eller c-tränare som inte får jobb nog.
Jag vet många som hela tiden måste antingen jobba med folk man inte vill jobba med, backstabba andra, fjäska för folk eller byta yrke/jobba med annat deltid.

Har man däremot antingen mkt bra resultat, högre bokstav i tränarutbildning eller är nischad tex a la problemlösare/rehab eller ngt annat som finns mer behov än kunskap IOM att färdiga utbildningar saknas får man bra med jobb och kan ta mer betalt.

Jag älskar mitt liv och yrkesval(tränare). Men jag tror inte det är något för de flesta. Det är konstiga tider, tufft vissa årstider och man är väldigt beroende av sin kropp och hälsa.
Och det är inte så jag drömde om då jag var ung tonåring.
Men det är också fantastiskt på många sätt. Och klart värt det om man verkligen har intresset och drivet.

Vill du stötta dottern så ser du till att hon pluggar och försöker utöver det ge henne de bästa förutsättningarna genom att se till att hon skolas av de som är bäst på det de gör. Det är inte alltid de som är bäst på att snacka. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 704
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 844
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 560
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Har ångest och är lite allmänt velig, så jag söker mig till buke (förstås) för att försöka få ordning på saker och ting. Fram till för...
2
Svar
20
· Visningar
3 242
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp