Vilka nya sporter har ni, eller vill ni prova?

hastflicka

Trådstartare
Mandy och Diva fick prova pa "dock diving" for nagra veckor sedan nar vi var i Californien. Mandy hoppade bara i fran rampen som ar pa samma niva som vattnet. Princess Diva, ALSKAR att simma och vara i vatten och den andra gangen hon hoppade i sag det ut sa har. :love:
Hon kom hela 6+ foot. Vilket var lika langt som kompisens lilla Border Terrier som ar nastan for liten for rasstandarden:angel:




Det lar bli en ny sport nasta sasong nar "dock diving" drar igang igen.
 
Njae, det där är nog inget för Monster och mig! :laugh:

Jag har rätt tråkiga drömmar, inga ovanliga sporter alls, bara saker som vi helt enkelt inte gjort något i: agility och freestyle. :o
Agility såklart 100% bara för att det vore kul som en prova-på aktivering, Monster är på tok för stor och tung för att det ska vara nyttigt för honom att ränna omkring regelbundet på det viset. Men att köra en bana en gång hade varit kul! Freestyle för att Monster älskar trickträning, särskilt övningar med saker (han har svårt att fatta poängen med att bara röra sin kropp), och att vi gör saker tillsammans. Hade ett påbörjat program en gång i tiden till och med, men det har lite fått stryka på foten med all problemträning vi sysslat med istället. Borde kanske damma av det och prova igen. :p
 
Njae, det där är nog inget för Monster och mig! :laugh:

Jag har rätt tråkiga drömmar, inga ovanliga sporter alls, bara saker som vi helt enkelt inte gjort något i: agility och freestyle. :o
Agility såklart 100% bara för att det vore kul som en prova-på aktivering, Monster är på tok för stor och tung för att det ska vara nyttigt för honom att ränna omkring regelbundet på det viset. Men att köra en bana en gång hade varit kul! Freestyle för att Monster älskar trickträning, särskilt övningar med saker (han har svårt att fatta poängen med att bara röra sin kropp), och att vi gör saker tillsammans. Hade ett påbörjat program en gång i tiden till och med, men det har lite fått stryka på foten med all problemträning vi sysslat med istället. Borde kanske damma av det och prova igen. :p
Hehe, vi körde "agility" med Eira, mastiff på 80 kg. Hon tyckte att det var jättekul, vi vågade dock inte använda balanshindren ifall hon hade drattat i backen...
 
Mandy och Diva fick prova pa "dock diving" for nagra veckor sedan nar vi var i Californien. Mandy hoppade bara i fran rampen som ar pa samma niva som vattnet. Princess Diva, ALSKAR att simma och vara i vatten och den andra gangen hon hoppade i sag det ut sa har. :love:
Hon kom hela 6+ foot. Vilket var lika langt som kompisens lilla Border Terrier som ar nastan for liten for rasstandarden:angel:



Det lar bli en ny sport nasta sasong nar "dock diving" drar igang igen.
Dock diving hade nog Nikka gillat!
Jag är ju lite sugen på vallning - är dock rätt svårt med en jaktlabbe :-D
 
Jag har kollat lite på det där som på tyska heter Turnier Hundsport. Tror jag det var. På svenska verkar det ha fått namnet Tävlingshundsport. Lite slalom, lite hinder, lite barmarksdrag, och vad är det mer då... Det är ungefär som en femkamp. Grejen är i alla fall att man springer med hunden själv, även över hinder och genom slalom (naturligtvis mycket glesare än ett agilityslalom). Nu är jag ingen sportare, så detta skulle väl ske på enbart hobbynivå för mig (och kanske inte fixar alla grenar med nuvarande hund som har artros). Gillar att man gör lite av varje.
 
Hehe, vi körde "agility" med Eira, mastiff på 80 kg. Hon tyckte att det var jättekul, vi vågade dock inte använda balanshindren ifall hon hade drattat i backen...

Ja jag tror Monster skulle gilla det också, men han är så jäkla klumpig (har noll kroppsmedvetenhet, allt bakom nacken råkar liksom bara hänga med...) och jag har ingen koll så jag vågar inte prova det. :p

Jag har kollat lite på det där som på tyska heter Turnier Hundsport. Tror jag det var. På svenska verkar det ha fått namnet Tävlingshundsport. Lite slalom, lite hinder, lite barmarksdrag, och vad är det mer då... Det är ungefär som en femkamp. Grejen är i alla fall att man springer med hunden själv, även över hinder och genom slalom (naturligtvis mycket glesare än ett agilityslalom). Nu är jag ingen sportare, så detta skulle väl ske på enbart hobbynivå för mig (och kanske inte fixar alla grenar med nuvarande hund som har artros). Gillar att man gör lite av varje.

Det låter jätteintressant!
 
Mandy och Diva fick prova pa "dock diving" for nagra veckor sedan nar vi var i Californien. Mandy hoppade bara i fran rampen som ar pa samma niva som vattnet. Princess Diva, ALSKAR att simma och vara i vatten och den andra gangen hon hoppade i sag det ut sa har. :love:
Hon kom hela 6+ foot. Vilket var lika langt som kompisens lilla Border Terrier som ar nastan for liten for rasstandarden:angel:




Det lar bli en ny sport nasta sasong nar "dock diving" drar igang igen.

Det där skulle nog passa min ena kelpie väldigt bra, han älskar att hoppa i vattnet.

Jag skulle gärna köpa en kickbike och köra drag. Men det får vänta ett tag till, annat prioriteras i ekonomin just nu. Sen ska man ha någon bra plats att köra på också och lära hundarna bromsa på kommando....
 
Jaa, visst! I Sverige verkar det mest bara vara Karlstad BK som har kommit igång med kurser och sådär. Men jag tänker att om man bara vet vad man ska göra och har någon yta att tillgå så kan man hålla på på egen hand.

Ja då är det ju lite långt att åka... :p
Men Karlstad? Då kanske @Blåbäret har koll på det?

Kom på en annan sak som verkade kul, det var något slags bollgympa man gjorde tillsammans med hunden, kom från Finland?! Det var någon/några här som la in film på det, men jag kommer inte ihåg vem...
 
Ja då är det ju lite långt att åka... :p
Men Karlstad? Då kanske @Blåbäret har koll på det?

Kom på en annan sak som verkade kul, det var något slags bollgympa man gjorde tillsammans med hunden, kom från Finland?! Det var någon/några här som la in film på det, men jag kommer inte ihåg vem...

Jag har alltid koll :)
Det är inte min klubb, men så vitt jag vet har de kurser och ett gäng entusiaster. Några från min klubb var där på prova-på och det verkar enkelt att dra igång verksamheten :)


Själv skulle jag vilja testa flyball med mina, men tennisbollar är lite för stora för dem... :(
 
Jag har alltid koll :)
Det är inte min klubb, men så vitt jag vet har de kurser och ett gäng entusiaster. Några från min klubb var där på prova-på och det verkar enkelt att dra igång verksamheten :)


Själv skulle jag vilja testa flyball med mina, men tennisbollar är lite för stora för dem... :(

Pingpongbollar? :D
 
Jag är jättenyfiken att prova på drag med labben. Dock inte med cykel (än?) utan med typ spark (om det behagar bli vinter nångång) eller rullskridskor (om jag hade några).
 
Har inte ens hund :p
Men hade varit sugen på att testa parkour ... som mer än bara någonting man gör då och då på hundpromenader. Treibball hade också kunnat vara kul kanske... Förutsatt att man hade hund med intresset för bollar.
 
Hade gärna testat att köra barmarksdrag med Fridolf. Men jag vägrar gå med i brukshundsklubben och vill inte lägga ner en massa pengar på licenser osv för en "provgrej". Så jag fortsätter köra hemma.
 
Dobo var det! Och @mazariin som skrev om det. :p


Om man gillar "riktig" exercise sa ar nog det kul ... sjalv maste all sorts 'exercise' smyga sig pa mig utan att jag marker det.:cautious:

Jag har alltid koll :)
Det är inte min klubb, men så vitt jag vet har de kurser och ett gäng entusiaster. Några från min klubb var där på prova-på och det verkar enkelt att dra igång verksamheten :)


Själv skulle jag vilja testa flyball med mina, men tennisbollar är lite för stora för dem... :(

Jag kopte en 'Chuck-it' bade boll och kastare i storlek med en pingpong boll nar jag hade Squid, sa det borde ga att fa tag pa mindre bollar.:cool:
 
Jag vill testa agility med Ebrah. Tyvärr var valpagilitykursen som jag hittade fulltecknad, så vi får väl se när jag kan sätta igång med sådant...
Med Aysu vill jag testa någon typ av nosarbete, oklart vad, men jag vill inte att det ska vara i skogsmiljö...
 
Mandy och Diva fick prova pa "dock diving" for nagra veckor sedan nar vi var i Californien. Mandy hoppade bara i fran rampen som ar pa samma niva som vattnet. Princess Diva, ALSKAR att simma och vara i vatten och den andra gangen hon hoppade i sag det ut sa har. :love:
Hon kom hela 6+ foot. Vilket var lika langt som kompisens lilla Border Terrier som ar nastan for liten for rasstandarden:angel:




Det lar bli en ny sport nasta sasong nar "dock diving" drar igang igen.
Wow. Det där hade gammeltiken ÄLSKAT!! :D
 
Jag gör lite allt möjligt med mina kelpies. Vi tränar sök och spår, lydnad och agility, och så har vi vallat lite. Med gamle labben tränade jag lite jaktapportering och det hade jag gärna tagit upp igen om jag någon gång köper en ny labbe! Får jag chansen hade det varit kul att gå en kurs i bevakning/patrull också. Mest för skojs skull :)

Att hoppa i vattnet är inget för mina hundar. Ena badar väldigt gärna men han vill gå i lugnt och sansat. Andra hunden är jättepjoskig, han tycker att vi ska vara i vattnet tillsammans han och jag, annars får det vara...
 
Sen skulle jag jättegärna se en mondioring-inspirerad tävlingsgren men utan skyddet (som väl i och för sig är vitsen med just mondioring).
Alltså en gren där det förekommer vissa lydnadsmoment, diverse hinder med mera men att arrangören har ganska fria tyglar med hur det skall se ut.
Ligga plats i en skottkärra, apportera bland ballonger... whatever men inte så statiskt som dagens lydnadstävlingar är.

Funderar även på att lära Nikka "löslongering", kommer inte ihåg vad det heter men tror det kommer från Tyskland?
Att hunden skall springa i en stor cirkel runt en och där även kunna utföra diverse kommandon som sitt, ligg etc - man kan lika gärna stoppa in diverse tricks.
Tanken kom mest när jag longerade hästen och tränade på att hon skulle göra olika saker på avstånd, att får jag Floá (hästen) att göra det så borde det vara en baggis med Nikka (hunden) med tanke på att hon är mycket mer genomarbetad.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 453
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hur viktigt ar det att kissa hogst upp...:laugh: Efter en rejal morgonkiss gick Mandy (bossy bitch med kontroll issues) over till ett...
Svar
18
· Visningar
1 070
Senast: lambero
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 294
Senast: hastflicka
·
Utrustning Ar ute efter en sakerhetsvast igen for forsta gangen pa mycket lange och kanner mig allmant vilsen. Vasten kommer inte att anvandas sa...
Svar
7
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp