Bukefalos 28 år!

Vilka sadlar kan passa min kille?

linnsan

Trådstartare
Jag funderar på att istället för att köpa bomlös sadel istället köpa en westernsadel. Sadeln är tänkt att användas till långritt, distans och vanlig tja, träning/uteridning. Hästen är inte direkt en westernhäst utan vi är allroundare och jag har noll koll på vilka sadlar som kan tänkas passa.

Hästen är 145 cm hög, hög manke, kort rak rygg och ganska smal över ryggen.

Gärna inte sadlar över 5000 kr... Men begagnat går bra så en del däröver går ju också fint!
 
Jag funderar på att istället för att köpa bomlös sadel istället köpa en westernsadel. Sadeln är tänkt att användas till långritt, distans och vanlig tja, träning/uteridning. Hästen är inte direkt en westernhäst utan vi är allroundare och jag har noll koll på vilka sadlar som kan tänkas passa.

Hästen är 145 cm hög, hög manke, kort rak rygg och ganska smal över ryggen.

Gärna inte sadlar över 5000 kr... Men begagnat går bra så en del däröver går ju också fint!


Kolla efter en SQ-bom isåfall, det är den minsta bommen. Sen är det olika från sadel till sadel hur stor SQ är men det är ju en bra utgångspunkt iaf :)

Är hästen väldigt kort i ryggen så kolla efter rundskurna sadlar. Sen får du nog prova dig fram vilken modell du tycker känns bäst för just er.

Sen ska du ju ha rätt sätesstorlek också, utgå från en storlek mindre än du har i engelska sadlar så borde du hamna ganska rätt.

Jag har själv en Tex Tan ropingsadel med SQ-bom ute just nu, i den prisklassen, men den är nog tyvärr för lång för din :) Kan dock länka dig till den grupp på Facebook där det finns en hel del westernsadlar. Mycket FQ-bommar men några SQ finns det också :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
416
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
915
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Time Lord
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp