Bukefalos 28 år!

Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Det funkar om man har det tänt längre i stallet. Min häst hade betydligt mer vinterpäls i förra stallet då vi släckte mellan kl. 19-20 i stallet. I nuvarande stallet släcker vi aldrig före 21.30 (oftast blir det runt kl. 22-22.30) och det gör jätte stor skillnad på pälssättningen.
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Kan tillägga att i båda stallet morgonfodrades hästarna mellan kl. 06.30-07.00 vintertid
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Okey, detta var ju riktigt intressant!!
Kan tillägga att detta var en fundering bara, jag menar inte att jag ska göra så.
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Läste helt nyligt en artikel om Islandshästar i soliga kalifornien.
Där lär det ju vara ljust så det förslår och de klipper sina hästar för fullt... de sätter vinterpäls som om de skulle behöva den.
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Jag har en liten fundering som någon kanske kan svara på. Om det är ljuset hästen sätter päls efter, hur kommer det sig då att hästar i samma stall med får olika mycket päls?
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Jag har en liten fundering som någon kanske kan svara på. Om det är ljuset hästen sätter päls efter, hur kommer det sig då att hästar i samma stall med får olika mycket päls?

Det är ju inte enbart det. Genetiskt, ljus, kondition, värme (alltså, om den behöver frysa eller ständing är varm menar jag :o), foder, hormoner (eller kanske mest rubbningar?). Kom jag på nu på rak arm, är säkert mer. Allt spelar ju in :laugh:
 
Sv: Vilken belysning för att inte få vinterpäls?

Hästar sätter ju päls olika oavsett omständigheterna. En del hästar har ju tjock sommarpäls och kort period av sommarpäls osv.
Man får nog anta att hästen sätter motsvarande sin sommarpäls om den står under ljusterapi.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 808
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 772
Senast: Lhas
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 160
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp