Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

kullerbytta

Trådstartare
Är det någon skillnad mellan olika sorters får/getter eller är det ett litet helvete att hålla dem i hagen oavsett?
Jag funderar på att ha en mindre flock, dels för bete av rator från hästarna och vallning för mina två BC.
Vilka sjukdommar är vanligast, parasiter, vacinationer?
Vad behöver de mer än hö/hösilage?
Hur gamla blir de?
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Är det någon skillnad mellan olika sorters får/getter eller är det ett litet helvete att hålla dem i hagen oavsett?
Jag funderar på att ha en mindre flock, dels för bete av rator från hästarna och vallning för mina två BC.
Vilka sjukdommar är vanligast, parasiter, vacinationer?
Vad behöver de mer än hö/hösilage?
Hur gamla blir de?

Far ar nog lattare att halla inne an getter eftersom dom inte klattrar som getterna eller hoppar lika hogt. Av faren ska du leta efter lite tyngre kottraser for dom ar savligare an vad tex gutefar ar.

/KT
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Bäst är att ha ex tackor som man inte betäcker. Gör en rejäl välkomsthage så att dom lär sig vad elstaket är, ex fårnät med el på insidan. Sedan brukar det gå bra med bara elstaket vilket jag antar du vill ha för hästarnas skull. Det är svårare att hålla dom inne om dom har lamm eftersom lammen ofta slinker ut mellan trådarna och då följer mamma med oavsett hur bra staket man har.

Satsa inte på getter dom är genomjävliga att stänga inne och dessutom tror jag att dom är svårvallade. Min stångade den första hund som kom in i hagen så hon vågade knappt titta åt dom sedan.

Icke dräktiga tackor klarar sig oftast bra på hösilage, saltsten och lite mineraler. Dom blir lätt feta och det kan vara svårt att bedöma hull under ullen. Får skall klippas minst en gång om året, gärna två. Om man klipper en gång gör det i april - maj så att dom får det lite svalare under sommaren. Klippen man två gånger gör man första klippningen på våren innan lammning för att lammen skall hitta spenen lätt. Andra kilppningen på hösten innan installning. Denna ull kan då användas eftersom den oftast är ren och fin då dom gått ute.

Om man inte ställer krav på att tackorna skall prestera, vre sig ull ellr lamm kan dom nog bli uppåt 10 år. Alla får skall ha gula märken i öronen och man måste föra journal över sitt fårbestånd. Mer info finns hos Jordbruksverket.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst här, men gå gärna till biblioteket och låna boken FÅR av Erik Sjödin, där finns mer eller mindre allt man behöver veta om får.

Häsl Embla
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Tack KungTulle och EmblaAsk för era tips.

Hoppades på att får skulle vara lättare att ha, gilllar dem bättre med. Tror även att får är mer lättvallade än Getter:smirk:
Tänkte börja lite lätt med två tackor. Ska låna boken Embla föreslog.
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Tror även att får är mer lättvallade än Getter:smirk:

Tro det!:D Geten Stjarna som jag hade nar jag var i tonaren jagade bort grannens hela flock med charolaiskor en dag nar hon var pa bushumor. ( Att vi ropade pa henne att komma struntade hon i da- annars var hon ganska lydig). Sedan kom tjuren..en riktig bjasse och undrade vad som stod pa....

Da stegrade sig Stjarna och gjorde ett utfall mot tjuren och skramde ivag honom. :rofl:

SEDAN kom hon mycket stolt tillbaka till oss efter att ha forsokt jaga bort grannens gamla hast ocksa... men hasten struntade i henne och fortsatte att lugnt beta gras..

Getter ar HIMLA roliga och mycket pahittiga, men man far rakna med en hel del angest ocksa mitt bland alla skratt at deras tokiga upptag...:D

/KT
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Annras har jag dels hört och dels upplevt själv att Angoragetter inte är så svåra att hålla innaför stängsel.
Jätte goa varelser :love:
Sen är dom ju upp skräppor också :eek:
Iaf de vi hade.
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Angororna är faktiskt lättare att hålla innanför staketet - varför vet jag inte.
Men får är helt klart lättast - undantaget gute då som någon skrev - jäkla antiloper
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Far ar nog lattare att halla inne an getter eftersom dom inte klattrar som getterna eller hoppar lika hogt. Av faren ska du leta efter lite tyngre kottraser for dom ar savligare an vad tex gutefar ar.

/KT
Varför ska det vara tyngre köttfår för att stanna innanför staketet?
jag har små finullsfår och har aldrig några problem med rymmare...

Jag tror snarare att det handlar om att de en gång för alla ska lära sig var elstängslet innebär, sen stannar de där de ska vara.
Plus att ett bra bete är det bästa stängslet...:idea:
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Varför ska det vara tyngre köttfår för att stanna innanför staketet?
jag har små finullsfår och har aldrig några problem med rymmare...

Jag tror snarare att det handlar om att de en gång för alla ska lära sig var elstängslet innebär, sen stannar de där de ska vara.
Plus att ett bra bete är det bästa stängslet...:idea:

Har du ngt tips på avskräckande övningar till de små liven?
Heter din ras ngt speciellt, eller säger man bara finullsfår?
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

..och våra Gutefår har aldrig varit i närheten av att rymma på de tre år de bott här.
Vi använder elstängsel för att kunna ha hästarna i samma hagar och lägger bara till en - eller när lammen är små två trådar extra.

Inga som helst problem alltså!!
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Det är ju naturligtvis olika mellan individer också.
Våra Gutetackor tog tråden på hornen och kastade sig ut - vi hade bara två och jag kommer inte ihåg om det var den ena eller bägge som hade denna teknik.
Dom var även goda klättrare och tog sig ut ur hästboxar - men det var ett nervigt par som vi fick då dom var 4-5 år.
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Varför ska det vara tyngre köttfår för att stanna innanför staketet?
jag har små finullsfår och har aldrig några problem med rymmare...


Jag hade finullar innan, och de var ena jäklar på att hoppa och krypa.... mest för att de var sociala, för det var inget fel på varken bete eller elen.
Nu när jag har köttfår tycker jag det är stor skillnad på temperament, faktiskt.
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Vi har en gutebagge och olika blandrastackor. Vi har dem på ett stort område och där är de inte svåra att stänga in. Däremot har vi haft problem med baggen inomhus. Han har stångat sig ut ur de flesta inhägnader genom åren. Det måste till en rejäl box för att stoppa honom. Nu är det dags att byta ut honom, han är ca 12 år och då blir det en bagge utan horn.
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Varför ska det vara tyngre köttfår för att stanna innanför staketet?
jag har små finullsfår och har aldrig några problem med rymmare...

Jag tror snarare att det handlar om att de en gång för alla ska lära sig var elstängslet innebär, sen stannar de där de ska vara.
Plus att ett bra bete är det bästa stängslet...:idea:

Darfor att dom rent generellt anses lugnare och savligare till sattet.

/KT
Jag hade finullar innan, och de var ena jäklar på att hoppa och krypa.... mest för att de var sociala, för det var inget fel på varken bete eller elen.
Nu när jag har köttfår tycker jag det är stor skillnad på temperament, faktiskt.
Jag har nog konstiga får då, för mina är lugna och snälla, kanske inte världens mest sociala, beroende på brist på hantering från början (kommande lamm lär nog bli det, men småbarn i familjen....)
Köttraser är kanske sävligare, men betyder det nödvändigtvis att de är bättre på att respektera elstängslet?
Har du ngt tips på avskräckande övningar till de små liven?
Heter din ras ngt speciellt, eller säger man bara finullsfår?
Nej. jag har inga bra tips på övningar, mer än bra elstängsel med MYCKET bra jordning... Och gärna blött i marken första veckorna ute :angel:
De heter bara Finullsfår, rasen heter så.
banilla1.jpg

men getter är ju mycket myysigare än fåår :angel: haha, älskar våra två :love: :D
Getter är mysiga på sitt sätt, men svårare att stänga in än får :crazy:
Jag hade två dvärgbockar för många år sedan. De stannade innanför elstängslet ända tills de kom på att om man hoppar genom trådarna så får man inga stötar... DÅ sålde jag dem till 4H-gården för symboliska 10 kr, för jag ville inte riskera grannsämjan i byn där jag hyrde stallet - grannen var hysteriskt noga med sin trädgård....
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

haha aj då :p

vi har inget elstängel till våra, bara vanligt "fårnät" eller vad det heter, dom har rymt nån gång kanske en eller två gånger...
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Jättefina!

Ja rasen kanske har mindre betydelse då. Nu uppstår frågan, var får jag tag på två tackor?
Tänkte att de skulle vara födda i höstas så har man kanske lite chans att prägla dem.
Har ni något bra tips? Har kollat Blocket, men det ser magert ut.
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Nu svarar jag mig själv. Har fått tag i två lamm födda januari 07. De är blandning mellan Oxford Texel och köttfår.
Nu är det bara att sätta i gång och stängsla så flickorna kan komma hem och bli gosade på:love:
 
Sv: Vilken får/get-ras är minst rymmningsbenägen?

Nu så, har jag varit och hämtat mina flickor. Tekla och Beda.
Dementerar tidigare rasbeskrivning, De är Texel/Finull/Mjölk/Shorpshire.
DSCN0439-1.jpg

Deras strategi i trängda lägen verkar vara att
1. trycka i ett hörn
2. springa av bara h-vte
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 581
Lantbruksdjur Hej! Min hyresvärd har fyra under vara getter av rasen Jämtlandsget(?). Har sedan ett par veckor noterat att lilla geten (1-2 år?)...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: Aliide
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp