Bukefalos 28 år!

Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

P

Piraya

Finns det någon hingst som både presterat inom galoppen och som har bra gångarter? Inte Eighty Eighty Keeys, honom känner jag till. Vill ha föl som kan bli något på banan men som också kanske har potensial att bli en trevlig ridhäst med bra steg. Tycker Troon är fin att titta på!:love: Hade ett fullblod efter Tallinum som var mkt trevlig, dock väldigt halvblodslik i typen tyvärr, om man får säga så!:angel:
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Malvernico har gett en del hästar med hygglig gång. Jag har själv en e. Slip Anchor som iallafall har åttamässiga gångarter.
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Jag rider en Troon-häst som har bra gång men det kommer nog från mammans sida lika väl, eftersom alla där haft det.
Den andra Troonavkomman med annan mamma har också bra trav i o f s.

Annars känner jag dåligt till galopphingstarna :confused:

Det finns linjer som ger mer "havlblodslika" hästar men du ville ha både och, där kan jag inte säga så mycket
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Finns det någon hingst som både presterat inom galoppen och som har bra gångarter? Inte Eighty Eighty Keeys, honom känner jag till. Vill ha föl som kan bli något på banan men som också kanske har potensial att bli en trevlig ridhäst med bra steg. Tycker Troon är fin att titta på!:love: Hade ett fullblod efter Tallinum som var mkt trevlig, dock väldigt halvblodslik i typen tyvärr, om man får säga så!:angel:


Vill rekomendera Underworld, mycket snygg hingst med bra gång har lämnat fina hästar både i galopp samt i alla dicipliner inom ridsporten. Har själv ett fullblodssto efter honom mycket kapabel som löphäst men en olycka satte stopp för vidare galoppkariär. Gått lite som ridhäst och rör sig mycket bra och hoppar något enormt, snacka om "gummi kropp" :bump: Gå in på länkarna för vidare info

http://www.hingstenet.dk/sogenhest/viewhorse.php?id=176
http://www.horse.dk/dk/salesstables/176/underworld.asp
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Jag träffat 3 fullblod som är efter Be My Chief .. Och dom har haft mkt fin gång .. Och den ena blev visst såld för ca 75.000 efter sin löp karriär och blev en utmärkt fälttävlans häst ..
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Jag träffat 3 fullblod som är efter Be My Chief .. Och dom har haft mkt fin gång .. Och den ena blev visst såld för ca 75.000 efter sin löp karriär och blev en utmärkt fälttävlans häst ..

Alla Be my Chief avkommor (också tre) jag har ridit har också bra gång! Även en efter Pennekamp rör sig mycket trevligt.
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Har en treåring efter Troon. Hon rör sig ganska trevligt, i alla fall bak. Dessutom har hon ett super temprament.
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

OJ!!! Vad snygg Underworld är! Helt klart ett alternativ!
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Tror han finns i Polen men kan ha fel.
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Spectacular Tide och Homme D´Honneur!
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Jag har en 4 åring efter Homme D´Honneur som jag håller på o skola om till ridhäst. Och han rör sig också mkt trevligt
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Homme d´Honneur ser intressant ut också! En fördel när man kan hålla sig i Sverige. Inte så långt för oss att åka till Skåne heller! Vi har två dräktig ston nu, en med El Gran Lode och en med Tiger Bill, Tiger Bill fölet är inte bara vårt dock. Lite intressekonflikt i familjen när en vill ha galopphästar och en vill ha både och!:D
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Har en 4-åring efter Homme d´Honneur som rör sig bra , har inte kommit så långt i omskolningen till ridhäst än men det är en trevlig häst överlag. Gick hyffsat som 3 -åring på banan ,ingen stjärna dock . Verkar hoppa helt ok och tycker det är väldigt roligt.
 
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Kl

Det som skiljer hästar med bra gång från dem som inte har det är bakbensrörelserna. Så titta på det hos hingstarna. Sen är det en fråga om hur starkt det nedärvs från olika hingstar.

Jag är ingen expert öht utan spånar lite ang mina erfarenheter och vad jag har hört av kunnigare folk.

Det finns linjer som starkt ärver ner just ridhästegenskaper. Precepitation (far bla till superhingsten inom ridhästavel Furioso) ligger långt tillbaka idag men fortfarande finns han ofta med när det finns bra ridhästanlag. De hade storlek samt gång och dessutom hoppförmåga. P finns ju fortfarande (genom sonen Furioso) i mängder av bra elithästar inom hopp och dressyr också.

Sen vad som finns i stammen av både bra galoppförmåga OCH bra ridhästar måste man då också lura ut:angel:

Spectacular tide tex har bra gång, är stor och snygg och med bra temperament. Han hade kunnat vara en utmärkt ridhäst, men har dessutom tjänat en hel del pengar på galopp i USA. Så den förmågan bör han ha. (Men jag vet inte ang avkommorna).
Jag har bla haft ett sto med Precipitation som farfar och kan se klara likheter med ST o avkommor till honom jag sett, (som ändå har P långt tillbaka ) Storleken linjerna temperamentet och gången främst är påfallande lika. En annan hingst som hade P i stammen var Jimmy Reppin och jag har sett avkommor och barnbarn efter honom som haft samma kroppskonstitution och gång (samt även temperamentet faktiskt). Enligt vad jag har sett (och även hört) fanns en mycket starkt nedärvning av just de egenskaperna hos P och ofta genom mamman, av någon anledning?

Native Dancer är en annan sån hingst som ofta finns i bra ridhästfullblod. Liksom tex Bold Ruler. Homme D´Honneur tex har ju Native Dancer genom Northern Dancer. Den senare är det inflation i tycker jag så det finns allt möjligt efter honom, men även han finns ju ofta i bra hästar...


Det finns andra också, som utmärker sig inom båda områdena. Sen får man se upp när man letar gemensamma förfäder eftersom vissa hingstar/linjer är det ju inflation i som sagt (phalaris/nearco tex ) och de flesta av våra fullblod har dem i sig vare sig de springer bra eller ej eller är bra ridhästar eller ej.

Obs att detta bara är egna amatörfunderingar, och några exempel på vad man kan titta på, det finns mycket mer att säga om man är kunnigare än jag. Men det är hur de rör sig bak som är viktigt liksom förstås hur de är byggda, hals bogar mm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?

Lars Kelp har en bra treåring som heter Moon Life efter honom, startar på Jägers idag :)

Jag gick in och tittade för skojs skull och CoL har haft 6 avkommor varav två har startat, den andra är Joy of Life som inte var så tokig heller, en seger och max formtal på 75.

Chain of Life själv var himla fin och var avsedd som dressyrhäst när han kom hit men löpte bra här ett par år.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 328
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 634
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp