Bukefalos 28 år!

Vilken höjd? - Tornerspel

Elanor

Trådstartare
Hej! Jag ska snart få hjälp med att bygga lite utrustning så att jag kan börja träna lite tornerspel på hemmaplan mellan träningarna, och undrar vilken höjd det ska vara på ställningen där man fäster ringarna?? (för att plocka med svärd/spjut) Och hur långt skall ett spjut vara? (Mitt internet krånglar så jag kommer inte in på SRS's hemsida! :o)

Mvh Elanor
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

Eftersom det krånglar för dig kopierar jag in delar av regeltexten från SRS's hemsida:

3.4 Vapnen

3.4.1 Lans skall vara minst 300 cm.Greppet (handtaget) skall vara klart markerat. Avståndet mellan lansspetsen och greppets främre markering skall vara 200 cm (+-1cm). Lansen skall föras i greppet med en hand och handenfår inte flyttas. Lans får vara spetsig eller trubbig. Den trubbiga lansens spets får inte överstiga 30mm i diameter. Riddare kan ha fler än en lans.

3.4.2 Spjut skall vara minst 210 cm och vara försedd med spjutspets av järn.

3.4.3 Svärd skall vara en eller en och en halvhands och av järn / stål (längd 80-120 cm). Svärd av s.k. prydnadstyp får ej användas. Svärd får bäras vid sidan i sluten skida även i andra grenar än svärdsgrenar.
(Mias kommentar. Det är viktigt att svärd och stång är i ett och samma stycke för att undvika brytpunkter och svärd som försvinner ut i publiken. Det är vad som menas med "prydnadstyp")

3.4.4.Stridsgissel består av ett skaft av järn eller järnbeslaget trä, och tre kättingar samt handledsrem. Skaftets längd c:a 50 cm och kättinglängden c:a 35 cm

3.4.5 Stridsklubba / hjälmkrossare skall vara mellan 50-70 cm, av järn eller stål och vara försett med handledsrem.

Alla vapen skall efterlikna historiska förebilder.




4.1 Obligatoriska Grenar

4.1.1 Ridning mot quintan vapen: trubbig lans, kritad lansspets

Momentet skall utföras med påtagen hjälm och sköld.
Quintanen skall snurra minst ett varv efter godkänd träff på quintanens sköld.. För godkänd träff fordras en klar rund markering från lansspetsen. Quintanens sköld skall vara 21 x 30 cm. Den är försedd med tre poängfält. Mitt på skölden ett svart ”öga”, 30 mm i diameter, omgivet av ett rött fält 120 mm i diameter.
Godkänd träff i ”ögat” ger 10 poäng, träff i röda fältet ger 5 poäng, och på skölden i övrigt 3 poäng. Bruten linje räknas uppåt. Speedpoint = +2 poäng.
Vid tjuvstart avflaggas loppet och omridning skall ske.
Om samma ekipage tjuvstartar två gånger diskvalificeras ekipaget. Motståndaren rider då ensam och erhåller poäng enl ovan, samt poäng för speedpoint efter godkänd träff.
Avstånd från marken till quintansköldens mitt skall vara c:a 200 cm. Vid anridning skall skölden vara ställd i c:a 75 graders vinkel mot tilten. Kedjan i quintanens arm får inte vara så lång att den vid träff på skölden kan linda sig runt ryttarens arm eller hals.

4.1.2 Spjutning vapen: spjut
Föremålet, 15 cm i diameter eller fyrkant, skall spetsas och medföras åtminstone till tiltens bortre ände.
Avstånd till tilten minst 3 meter.
Godkänd träff ger 10 poäng.

4.1.3 Låga ringar vapen: svärd
Ringarna skall spetsas på svärdet och bäras åtminstone till tiltens bortre ände. Antalet ringar 3-5. Avstånd mellan ringarna 1 meter. Ringens innerdiameter 15 cm. Höjd över marken till ringens centrum 50 cm.
Avstånd till tilten minst 3 meter.
Godkänd träff ger 4 poäng/ring, maximalt 20 poäng för momentet.

4.1.4 Stridsgissel vapen: stridsgissel
Riddaren skall med sitt vapen med ett slag krossa eller skada ett uppställt föremål, (t.ex påse med sand). Handledsrem skall användas för att träff skall godkännas. Höjd över marken 110 – 135 cm.
Avstånd till tilten minst 3 meter.
Godkänd träff ger 10 poäng

4.2 Valfria Grenar

4.2.1 Quintanringar vapen: lans
Två ringar, den ena 10 cm, den andra 15 cm i innerdiameter, hängas bredvid eller över/under varandra i quintanens utsträckta arm/hand. Riddare har att välja vilken han vill träffa. Träffad ring skall bäras åtminstone till tiltens bortre ände.
Godkänd träff mindre ringen ger 10 poäng, stora ringen ger 6 poäng.

4.2.2. Svärdshugg vapen: svärd
Riddaren skall med sitt svärd klyva ett uppställt föremål.
Avstånd till tilten minst 3 meter.
Godkänd träff ger 6 poäng

4.2.3 Tvåkombination – svärd vapen: svärd
Riddaren skall med sitt svärd först klyva ett uppställt föremål (äpple) och därefter sticka (d.v.s. fånga) en ring 10cm. Avstånd mellan målen 10 meter. Höjd över marken 50 - 150cm.
Avstånd till tilten minst 3 meter.
Poäng per godkänt delmoment =6, max 12 poäng.

4.2.4 Trekombination - svärd vapen: svärd
Riddare skall kunna hantera vapnet i olika situationer på båda sidor av hästen och på olika höjder, t.ex. hugg, hugg, stick. Avståndet mellan momenten skall vara minst 10 meter. Avstånd till tilten minst 2 meter (närmaste målet). Bredden på ”ridspåret” skall vara 1,5 meter
Poäng per godkänt delmoment =6. Max 18 poäng.

4.2.5 Borttaget

4.2.6 Duellquintan vapen: lans
En anordning sätts upp mitt på tilten. På vardera sidan hänger en ring, högst 10 cm, i innerdiameter. Riddarna startar på startkommando enl p 5.2. Den som först hinner fram och spetsar sin ring får motståndarens ring att falla till marken.
Poäng 10. Träffar båda samtidigt erhåller båda 10 poäng. Vid tjuvstart avflaggas loppet och omridning skall ske. Om samma ekipage tjuvstartar två gånger diskvalificeras ekipaget och motståndaren erhåller 10 poäng.

4.2.7 Stridsklubba, hjälmkrossare

Riddaren skall med sitt vapen med ett slag krossa eller skadaett uppställt föremål. Handledsrem skall användas för att träff skall godkännas.
Avstånd till tilten minst 3 meter
Godkänd träff ger 10 poäng.

4.2.8 Trekombination lans vapen: lans, trubbig
Tre ringar, varav två i storlek 15 cm och en ring 10 cm, sitter på linje längs tilten i ungefär samma höjd som quintanringarna (c:a 200 cm över marken). Avståndet mellan ringarna skall vara 10 meter. Riddaren skall, iförd full rustning med hjälm och sköld, med sin trubbiga lans fånga de upphängda ringarna. Träffad ring skall bäras åtminstone till tiltens bortre ände.
Godkänd träff stora ringen ger 6 poäng, mindre ringen 10 poäng, max 22 poäng.



Nu är det ju snart dags för höstmötet så det är möjligt att SMreglerna förändras men vapenmått och målmått kommer nog inte ändras så det är bara att köra på!

Lycka till!
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

Tack för svar! :bow:

Tänkte bygga det ungefär såhär (ursäkta kass ritning, gjord i Paint :rofl:)
24293447.jpg


Skulle det funka tro? Med ringar på båda sidor så man kan rida en gång åt varje håll innan man behöver "ladda om". Och ha stolpen 2m hög
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

Som de/vi gör i infensus; Magneter på stolparna och magneter på ringarna
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

Elanor: jamen dåså =)

Kirre: Får jag komma? *hehe* nää lina är oskodd så jag rider inget just nu. Annars så kanske eventuellt ;)
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

Kirre: Får jag komma? *hehe* nää lina är oskodd så jag rider inget just nu. Annars så kanske eventuellt
det klart att du får komma om du vill men det är en bit att åka för dig eller:angel: jag ska rida gul häst för kirre ska gå på lördag på ett fotojobb
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

va spännande!

jo det blir långt... däremot funderar vi på att ha en träningshelg/clinic här snart
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

Elanor det är träning på söndag kl 14,30 på Medeltidens värld

Ååååh var roligt!! Jag har velat åka och träna sen i somras men det dyker alltid upp något som gör att vi inte kan åka :( Jag måste verkligen skaffa körkort!

Ska tjata på mor och far, så kommer jag förhoppningsvis!
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

Snabba bud i mellerud!!
Jag kommer med min gula galning på Söndag! :D Syrran gick med på att köra! :bow:
KUUL!
 
Sv: Vilken höjd? - Tornerspel

jo det blir långt... däremot funderar vi på att ha en träningshelg/clinic här snart

Infensus kommer att ha träningshelg den 22-23 nov


Snabba bud i mellerud!!
Jag kommer med min gula galning på Söndag! Syrran gick med på att köra!
KUUL!

vad kul att du kommer vi ses då
Rotan
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 036
Senast: Efwa
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 773
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej! Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år. Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa...
Svar
18
· Visningar
2 430
Senast: Lickety
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 798
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp