Bukefalos 28 år!

Vilken (ny) sadel hade du köpt om du inte kune prova?

Prodin

Trådstartare
Se för dig att du kan beställa en hoppsadel, helt ny, men du har inte möjlighet att prova den, och inte heller att ångra ditt köp. Vilken hade du valt och varför av följande;

Butet
vilken som helst Stübben
vilken som helst Bates
vilken som helst Prestige


Jag vet vilken tum, färg och bomstorlek jag ska ha, men inte mer än så. Butet har jag haft förr och trivts bra med, men om jag köper en av de andra typerna har jag råd med en dressyrsadel också. Prestige har ridit i flera olika, och de i kalvskinn är stort sett ofta bra. Stübben har jag bara suttit i dressyrsadlar, men många av hoppmodellerna är ju SÅ fina! Bates vet jag egentligen inget om, men et kanske är smart med tanke på att man kan flytta klossarna?

Jag tänker att _om_ jag inte skulle trivas med sadeln bör den ha ett bra andrahansvärde.
Vilken hade du valt, och motivera gärna valet.
 
jag hade ju aldrig lagt femsiffrigt på en sadel jag inte vet passar sedan innan. Har man så mycket pengar att man är ok med att förlora 25-50% av pengarna kan man ju ta vilken som helst. Upplever att prestige är mer poppis just nu av de tre märkena, i alla fall häromkring.
 
Tack för ditt svar!

Men även om man tål att "förlora" pengarna så vill jag ju helst att det ska gå bra. Jag betalar alltså inte fullpris för någon av dem, då hade jag ju lika gärna kunnat gå till en föhandlare och prova innan jag väljer.


Sedan får man ju en del tillbaka om man säljer vidare en ny sadel.

Men ja, Prestige är ju väldigt vanliga. Jag bara tänker om det kanske påverkar andrahandsvärdet negativt.

Det är ju omöjligt att bedöma bara utifrån en ild vilken sadel man kommer gilla, samt inte gilla. Tyvärr.
 
Jag hade aldrig köpt en sadel utan att veta att den passar både hästen och mig.
Utifrån min egen komfort hade jag av dessa märken valt Prestige, dels för att jag har en sedan 6 år som jag är mycket nöjd med, dels för att jag suttit i ett par olika modeller av samtliga övriga nämnda märken och åtminstone just de sadlarna passade mig inte alls.
 
Stübben helt klart!

När jag åkte och skulle prova ut sadel till min så sa jag att allt utom Stübben för dom är stenhårda.
Kom lik förbaskat hem med en Stübben. Mjuk och fin (kalvskinn) och helt perfekt till både hästen och mig.
Hade slutvalet mellan en Prestige och Stübben och även om jag hade hoppats på en Prestige från början så insåg jag att den faktiskt inte passade mig så bra.

Prio 1 är att sadeln passar hästen och prio 2 är att den passar mig, passar den också plånboken så är det ju en bonus :angel: Färg är lyx att kunna välja. Jag hade inte valt bort en bra sadel pga fel färg.

Att bara veta tum och bomvidd är ju en hyfsad början men sen är det så mycket mer som väger in.
Ffa måste man veta hur pass svängd bom man behöver ha till sin häst.
Lite fel går att fixa med paddar men mycket fel kommer att sluta med ryggproblem och en sadel som inte ligger stilla.
Att sen sitta och halka runt i en sadel som man vill ha mer stöd i är lika illa som att känna sig fastlåst i en sadel med stora klossar.
Att välja rätt sadel är faktiskt inte jättelätt!
 
Nej, jag inser att det framstår som galenskap! Men poängen här är att jag måste oavsett ha en ny sadel senast till hösten, då hästen kommer hem och ska påbörjas inridning. Om jag köper en sadel nu, under dessa premisser (kan inte prova på häst) så får jag den till inköpspris.
Om jag väntar till i höst får jag gå och betala fullpris, dvs nästan det dubbla.

När jag kan spara 10-15 000 på det är det för mig värt att gambla eftersom jag då, OM det blir helt fel, förmodligen kan sälja den vidare utan att ha förlorat något direkt. Och då får jag i så fall köpa något annat då.


Men hade ni inte tagit den chansen om ni fick den?
 
Klart man kan köpa sadlar på löpande band, vill man ligga ute med pengar så :) Det viktiga är ju vad man gör sedan, att man inte nöjer sig med typ ok bara för att man har den hemma. Prestige känns som ett lättsålt märke.
 
Nej, jag inser att det framstår som galenskap! Men poängen här är att jag måste oavsett ha en ny sadel senast till hösten, då hästen kommer hem och ska påbörjas inridning. Om jag köper en sadel nu, under dessa premisser (kan inte prova på häst) så får jag den till inköpspris.
Om jag väntar till i höst får jag gå och betala fullpris, dvs nästan det dubbla.

När jag kan spara 10-15 000 på det är det för mig värt att gambla eftersom jag då, OM det blir helt fel, förmodligen kan sälja den vidare utan att ha förlorat något direkt. Och då får jag i så fall köpa något annat då.


Men hade ni inte tagit den chansen om ni fick den?

Nej jag hade nog faktiskt inte gjort det. Risken att det blir fel är större än chansen att det blir rätt.
 
Är man duktig på att sälja saker vidare skulle jag kunna tänka mig att köpa en sadel utan att testa.

Tyvärr är jag inte av den sorten så för mig blir det mer värt att köpa en sadel för dubbla priset som passar än en som är hälften så dyr och jag måste jobba för att få den såld.
 
Prestige helt klart! Se till att inte köpa någon udda modell och stl bara så den ev blir lättsåld.

Får du den för 15.000 under butikspris lär du tjäna pengar på dem om den ej passar och måste sälja den igen.
 
Okej, tusen tack för alla svar!

Överväldigande för Prestige med andra ord. Bara jag som är svag för Butet, men kanske för att jag är en märkessvagis.


Vilken modell då? Inte roma jump, för den gillar jag inte. Och bara en i kalvskinn. Inte den som heter S1 Lux pga för dyr. Så vilken av de andra? Paris ser fin ut. Vilken är mest populär?

(och, hurra, då kan jag ju köpa en dressyrsadel också, och då blir det nästan helt säkert en Stübben)
 
Se för dig att du kan beställa en hoppsadel, helt ny, men du har inte möjlighet att prova den, och inte heller att ångra ditt köp. Vilken hade du valt och varför av följande;

Butet
vilken som helst Stübben
vilken som helst Bates
vilken som helst Prestige


Jag vet vilken tum, färg och bomstorlek jag ska ha, men inte mer än så. Butet har jag haft förr och trivts bra med, men om jag köper en av de andra typerna har jag råd med en dressyrsadel också. Prestige har ridit i flera olika, och de i kalvskinn är stort sett ofta bra. Stübben har jag bara suttit i dressyrsadlar, men många av hoppmodellerna är ju SÅ fina! Bates vet jag egentligen inget om, men et kanske är smart med tanke på att man kan flytta klossarna?

Jag tänker att _om_ jag inte skulle trivas med sadeln bör den ha ett bra andrahansvärde.
Vilken hade du valt, och motivera gärna valet.
Alltså, hur ser din häst ut? Det hade jag utgått ifrån. Rak/svängd, kort/lång?
Jag hade nog oxå kollat närmre på Prestige (jag är väldigt förtjust i min Versailles och trivdes mkt bra med D1K dressyrsadel. Köp en kort modell som gör att den oftast ligger bra på fler olika sorters hästar. Bates hade jag satt sist på listan, eller Butet då den inte imponerar på mig (dressyrnisse). Stübben verkar ju ha tagit fram riktigt trevliga sadlar nu, så de är jag lite nyfiken på oxå! Men de är nog inte i närheten av samma andrahandsvärde som Prestige har. Satsa på Prestige!
 
Vilken modell då? Inte roma jump, för den gillar jag inte. Och bara en i kalvskinn. Inte den som heter S1 Lux pga för dyr. Så vilken av de andra? Paris ser fin ut. Vilken är mest populär?

Jag får lite ont i magen av de här frågorna. Du borde väl välja efter hur hästens rygg ser ut, inte vilken som är medt populär?!
 
Se för dig att du kan beställa en hoppsadel, helt ny, men du har inte möjlighet att prova den, och inte heller att ångra ditt köp. Vilken hade du valt och varför av följande;

Butet
vilken som helst Stübben
vilken som helst Bates
vilken som helst Prestige


Jag vet vilken tum, färg och bomstorlek jag ska ha, men inte mer än så. Butet har jag haft förr och trivts bra med, men om jag köper en av de andra typerna har jag råd med en dressyrsadel också. Prestige har ridit i flera olika, och de i kalvskinn är stort sett ofta bra. Stübben har jag bara suttit i dressyrsadlar, men många av hoppmodellerna är ju SÅ fina! Bates vet jag egentligen inget om, men et kanske är smart med tanke på att man kan flytta klossarna?

Jag tänker att _om_ jag inte skulle trivas med sadeln bör den ha ett bra andrahansvärde.
Vilken hade du valt, och motivera gärna valet.
Jag hade inte köpt nån sadel till det priset oprovat till en unghäst dessutom.

Men, om man bestämt ska välja, så hade jag valt en sadelmodell som bäst överensstämmer med hästens rygg (och då även titta på föräldrarnas ryggar) och absolut enbart köpt en sadel som är enkel att ändra bomvidden på = förutom att det är jäkligt nödvändigt när man har unghäst så ökar det andrahandsvärdet och blir snabbare såld.
 
Då hade jag köpt en Prestige Versaille W D (W=ullstoppad, D=kalvskinn).
Helt enkelt för att det är en modell som blir lätt att sälja. Det är en populär modell, det finns många av dem ute i stallarna, så folk kan alltid låna ihop några av några kompisar och provrida i och då vet de sedan om den passar dem och deras häst och vilken bomvidd de ska ha, så då är det lätt för dem att köpa en begagnad (eller som i ditt fall, ny och bara provad) via annons, utan att krångla med provridning, retur osv. Dessutom går det ju att få bomvidden ändrad, så om själva formen på bommen passar så kan du ändra bomvidden om din häst visar sig vara smalare/bredare än du trott. Och ullstoppningen gör att du kan få den omstoppad och i alla fall till viss del ändra formen på bossorna. Båda de sistnämnda sakerna är ju också egenskaper som gör sadeln mer lättsåld.
 
Se för dig att du kan beställa en hoppsadel, helt ny, men du har inte möjlighet att prova den, och inte heller att ångra ditt köp. Vilken hade du valt och varför av följande;

Butet
vilken som helst Stübben
vilken som helst Bates
vilken som helst Prestige


Jag vet vilken tum, färg och bomstorlek jag ska ha, men inte mer än så. Butet har jag haft förr och trivts bra med, men om jag köper en av de andra typerna har jag råd med en dressyrsadel också. Prestige har ridit i flera olika, och de i kalvskinn är stort sett ofta bra. Stübben har jag bara suttit i dressyrsadlar, men många av hoppmodellerna är ju SÅ fina! Bates vet jag egentligen inget om, men et kanske är smart med tanke på att man kan flytta klossarna?

Jag tänker att _om_ jag inte skulle trivas med sadeln bör den ha ett bra andrahansvärde.
Vilken hade du valt, och motivera gärna valet.


Hade ALDRIG köpt en sadel utan att prova.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 395
Senast: super
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 042
Utrustning Får hem en storhäst som jag ska köpa en ny "uppsättning" sadlar till, en hoppsadel och en dressyrsadel alltså. Han har nu bara en sliten...
Svar
3
· Visningar
1 151
Senast: Sapphire
·
Utrustning Hejsan! Har nyligen fått hem en ny pålle, och behöver således införskaffa en dressyrsadel då pållen bara har en hoppsadel. Hoppsadeln...
Svar
6
· Visningar
3 048
Senast: Noa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp