Bukefalos 28 år!

Vilken offentlig person ser du upp till?

Monimaker

Trådstartare
Om det är någonting jag älskar så är det när människor verkligen hittar offentliga personer de ser upp till och som de känner fyller dem med kämpaglöd, inspiration och energi om och om igen. Det kan vara alltifrån banbrytande politiker som brinner för just precis de frågor som även du håller närmast hjärtat, till musiker vars texter berör så till den milda grad att de känns som vänner – jag är ett fan av att vara ett fan och interagerar gärna med de som delar mina intressen oavsett kön, ålder och så vidare. Jag tycker den gränsöverskridande kvalitét som beundran har är fantastisk. :love:

När jag läste etnologi på Universitetet för flera år sedan ville jag prova att infiltrera en fandom och observera dess motiv, strukturer och hierarkier som projekt för min uppsats, men fegisen i mig slutade med en torr filmanalys istället. :angel: Därför kan kanske ärade Buke med sina mångfacetterade intressen dela med sig av vilka de håller nära istället? Jag är alldeles för nyfiken. Det behöver naturligtvis inte vara personer ur kultursfären, men något prefix var jag tvungen att välja.

Vem eller vilka är just de offentliga personer som du ser upp till och varför? Vad har de betytt för dig och har du lärt dig något av dem som du kan applicera på ditt egna liv?
 
Jag vet inte riktigt om jag kan säga att jag varit ett fan av honom, men jag har länge beundrat Robin Williams :heart. Filmen Döda poeters sällskap låg/ligger på min lista över favoritfilmer sen väldigt länge, innan dess såg jag honom bara i komedier som tex Flubber. Men just med den filmen fick jag upp ögonen för honom. Sedan dess har jag beundrat hans person i sig, skarpsinne och snabbhet - mera än filmerna.

Såg nyligen en dokumentär om hans död och att det var en särskild sorts demens (Lewy Body) som mycket sorgligt ledde fram till det. Det kändes nära då min pappa lider av alzheimers, en del av sakerna de nämnde var bekanta. Det gjorde ont i hjärtat att han fick lida på det viset.

Det var han som fick mig att förstå detta:
E6zk8nYWEAAP3uU.jpg

Han lärde mig nog att de gladaste människorna är inte alltid de lyckligaste, att man bara ser ytan för det mesta. Så hos mig är det de starka känslorna av förståelse och empati som han väcker. Och jag tror att han själv hade mycket av de känslorna också, så han känns som en fin förebild.

Tror att jag måste sätta mig ned och se igenom alla hans filmer :love:
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp