Bukefalos 28 år!

Vilken rätt har man om en person vägrar betala?

A

anonyma_knut

Det här gäller inte mig, utan jag frågar för en väns räkning, och vill därför inte skylta med mitt vanliga namn här på forumet. Kort och gott, vad har man som stallägare för rätt att vidta åtgärder om en före detta hyresgäst vägrar betala hyra för den tid person X har stått i stallet?
 
Sv: Vilken rätt har man om en person vägrar betala?

Skicka faktura på beloppet och om den inte betalas i tid så antingen sälj den (finns företag som köper upp fakturor) eller lämna till kronofogden för indrivning.

Det värsta som kan hända är att hyresgästen bestrider kravet och då får man välja om man vill gå vidare till tingsrätten eller inte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
2 974
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 374
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 792
Senast: Manji
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp