vilken ras är bäst ?

F

Fun_light

vilken ras är bäst att tävla med ?'

Funkar det med shirehästar eller islänningar ? :confused::crazy:
 
Sv: vilken ras är bäst ?

det funkar med alla raser!

men bäst är offtast araber och arabkorsningar.
 
Sv: vilken ras är bäst ?

varmblods-travare förstås ;) hihi.. (populära i Norge då "de är uthålliga och bra i psyket", enligt en sadelförsäljare jag pratat lite med)

okej utan att "vara rolig"; de flesta raser :)
 
Sv: vilken ras är bäst ?

Man kan rida vilken ras som helst.. Men araben är nog den som lämpar sig bäst i alla fall för dom lite längre sträckorna. Red några PP ritter på ett segt litet gotlandsruss en gång i tiden:), o runt kom man ju. Så ingen ras är omöjlig.
 
Sv: vilken ras är bäst ?

men precis ;)
har sett större kallblod också (bl.a. shire-korsning) så why not :)
 
Sv: vilken ras är bäst ?

De raser som är avlade för uthållighet är bäst om man vill satsa.
Araben som med sin större lunga och hjärt system klarar extrema förhållanden.

Travaren med sin också extrema uthållighet behöver oftast skolas om något år till ridhäst om den gått som travhäst.


Och en ras som jag tror många inte tänker på så är de just Quartern...
Som är extremt uthållig och är faktiskt avlad till just distansritt.. förr i tiden i USA hade postryttaren dessa hästar och man red fort länge på dessa hästar.

Islandshästen är också en väldigt uthållig ras dom kan den vara rätt så små, men köper man sig en nätt islänning på 145-149 som är lika stor på en arab så varför inte.

Jag har en islänning som jag tänkt ha till distans och nej mitt mål är inte att rida en VM ritt.
men vi kan hålla oss till 5 mil och de klarar alla raser utan problem..
Jag är ju en såndär drömmotståndare.. jag rider inte för att vinna jag rider för jag vill komma ut och träffa lite folk se ny natur mm=)
 
Sv: vilken ras är bäst ?

jo de flesta raser kan fungera aldeles ypperligt!
men ibland kan man ju få problem med traven på både travare och isisar, är vetten tjurig då kan man ju bli utesluten av att man inte visar hästen i trav som man ska, men offtast går det ju bra ändå!

fast quarten, har inte den jätte svårt för att bli av med överskottsvärme tack vare sig enorma muskler?

travaren tror jag ganska mkt på, men man måste ju skola om den först, och sen är den ju inte avlad för att rida på så en del exemplar har dåliga ryggar, men långt ifrån alla!

med allsidig träning, bra gromar, (frisk häst!!!) så tror jag att man kan komma långt med alla raser! men man får se vad de har för "problem" och försöka göra det bästa va det, oavsett om det är en arab, travare, nordsvensk, fjording, isis osv osv!
 
Sv: vilken ras är bäst ?

Nja jag har islandshäst å inte har hon svårare att trava än vad mitt hbl sto hade.
Så den biten köper jag inte.
Man kan ju ha ett hbl som är pigg och hoppar och far och inte heller visar trav och blir utesluten..Så de där har inge med ras att göra.

Quartern är ju uppväxt i mkt varma länder typ texas en varm sommardag..
Är varmare än vad en varmaste dag i sverige är så nog klarar en quarter av att gå distans allt..Och som du säger har de mkt mer muskler och de är en bra egenskap hos distanshästen
Dessutom har de en gångart som heter JOGG mkt bra egenskap inom distansen:idea:


Undantag finns de alltid men generällt så klarar alla raser av distans.. på sin nivå=)
 
Sv: vilken ras är bäst ?

Nja jag har islandshäst å inte har hon svårare att trava än vad mitt hbl sto hade.

Vad jag tror Kimmis menar är att vissa islandshästar är tölttaktiga, och då kan de ibland ha svårt att visa trav vid upptravning. Andra islandshästar är travtaktiga, och de har oftast inga som helst problem vid upptravning. Förmodligen är din islandshäst travtaktig.

Jag har (enligt mig) den ultimata distanshästen. :angel: Det är den häst jag själv trivs bäst med. Sedan att jag som ryttare inte vill vinna SM, det är ju ingenting min häst kan lastas för.
 
Sv: vilken ras är bäst ?

Araben har en stor fördel med att den har lättare för att bli av med överskottsvärme.
Det är ett minus för ex islänningar.
// Linda
 
Sv: vilken ras är bäst ?

Jag håller inte riktigt med om att mer muskler(massa) skulle vara en fördel, kolla på maratonlöparna, där ser man inga muskler!

och det jag menade var att en del isisar hellre töltar/travar orent än att trava "på riktigt" och det blir ju mkt svårare för vetten att avgöra om den går rent eller inte...

en del travare har oxå det problemet.

Föresten, joggen är ingen gångart som är medfödd på quartern, den lär man in och det går att lära vilken kuse som helst, min ena arab kan det bland annat, men jag använder den inte på distansbanorna då det går så jäkla långsamt, man kommer ju aldrig i mål! :angel:

Dessutom så är den gångarten riktigt jobbig så att använda den på en distanstävling känns inte så bra...
om man sen ska dra vart hästarna kommer ifrån så är det betydligt varmare där araben kommer ifrån ;)

men riktigt så funkar det tyvärr inte, hästarna klarar av den värmen de är vana vid, och en del har lättare att bli av med överskottsvärme, tex fullblod, men även de kan man behöva bli klippta om de ska tävla i 30 +.
 
Sv: vilken ras är bäst ?

detta svar är inte riktat mot en speciefik person ;)

tänkte bara "säga mitt" i diskussionen :D

- mitt travarsto travar rent om man låter henne göra det..första gången vi övade på att springa för hand hemma på stallet, sprang jag för långsamt och hon såg halt ut. när jag märkte det och tog ut steget lite, gick det jättebra.
jag har aldrig mött en häst (av någon ras) som travar rent om h*n har en människa som t.ex. håller in när man springer, geom att t.ex. springa med för korta steg för hästen...så traven behöver ju sällan bara bero på hästen...

- dåliga ryggar finns i alla raser, mer eller mindre, det gäller ju alltid att hitta en fräsch häst..!

- det är klart att vissa raser har vissa fördelar när det gäller värme, kanske mycket pga att de är avlade i vaaarma länder "från början" (?). men jag tror ändå att de flesta hästar kan vänja sig vid vissa temperaturer och (precis som människor..) "lära sig" hur de ska göra för att orka även när det t.ex. är varmt.

- slutligen är det ju så ofta inte rasen som avgör, utan hästen (individen) ;) jag kör stenhårt på principen att om man ser till att hästen (ja ryttaren också förstås!) har kul när det tränas o.s.v. o.s.v., uppnår man det ultimata (för just den individen) - får ut maximalt av träningen.
 
Sv: vilken ras är bäst ?

detta svar är inte riktat mot en speciefik person ;)

tänkte bara "säga mitt" i diskussionen :D

- mitt travarsto travar rent om man låter henne göra det..första gången vi övade på att springa för hand hemma på stallet, sprang jag för långsamt och hon såg halt ut. när jag märkte det och tog ut steget lite, gick det jättebra.
jag har aldrig mött en häst (av någon ras) som travar rent om h*n har en människa som t.ex. håller in när man springer, geom att t.ex. springa med för korta steg för hästen...så traven behöver ju sällan bara bero på hästen...

- dåliga ryggar finns i alla raser, mer eller mindre, det gäller ju alltid att hitta en fräsch häst..!

- det är klart att vissa raser har vissa fördelar när det gäller värme, kanske mycket pga att de är avlade i vaaarma länder "från början" (?). men jag tror ändå att de flesta hästar kan vänja sig vid vissa temperaturer och (precis som människor..) "lära sig" hur de ska göra för att orka även när det t.ex. är varmt.

- slutligen är det ju så ofta inte rasen som avgör, utan hästen (individen) ;) jag kör stenhårt på principen att om man ser till att hästen (ja ryttaren också förstås!) har kul när det tränas o.s.v. o.s.v., uppnår man det ultimata (för just den individen) - får ut maximalt av träningen.

Ute på distanstävlingar finns det flera exempel på travare som har problem med upptravningen. Trots att visaren springer för glatta livet. Men det är en sak man kan kolla innan man köper sin travare om man tänkt ha den till distans. Upptravningen för veterinären är ju en del av tävlingsmomentet.
Även isisar har man varit med om att de fått springa upp flera gånger eftersom de inte "travar rent".
Men det gäller ju givetvis individer av rasen inte alla.

Araben som ras har en fördel med sin tunna hud och ytliga blodkärl. Många araber har problem på vårens tidiga tävlingar med kyla. De har lätt för att frysa och får täckas rejält för att inte stelna bak. Sen trivs de som fisken i vattnet på sommarens varma väder.
Det handlar ju om att bli av med överskottsvärme för att få ner pulsen. Hjärtat behöver jobba hårdare om man ska kyla ner sig. Därför har araber och arabkorsningar en stor fördel och är bättre på distans.

Dåliga ryggar på travare handlar ju om att de är avlade för att springa framför vagn. Då avlar man inte på en kort stark rygg som kan bära en ryttare bra. Inget konstigt med det. Något man får kolla upp när man köper travare som ridhäst.

// Linda
 
Sv: vilken ras är bäst ?

Ute på distanstävlingar finns det flera exempel på travare som har problem med upptravningen. Trots att visaren springer för glatta livet. Men det är en sak man kan kolla innan man köper sin travare om man tänkt ha den till distans. Upptravningen för veterinären är ju en del av tävlingsmomentet.
Även isisar har man varit med om att de fått springa upp flera gånger eftersom de inte "travar rent".
Men det gäller ju givetvis individer av rasen inte alla.

Araben som ras har en fördel med sin tunna hud och ytliga blodkärl. Många araber har problem på vårens tidiga tävlingar med kyla. De har lätt för att frysa och får täckas rejält för att inte stelna bak. Sen trivs de som fisken i vattnet på sommarens varma väder.
Det handlar ju om att bli av med överskottsvärme för att få ner pulsen. Hjärtat behöver jobba hårdare om man ska kyla ner sig. Därför har araber och arabkorsningar en stor fördel och är bättre på distans.

Dåliga ryggar på travare handlar ju om att de är avlade för att springa framför vagn. Då avlar man inte på en kort stark rygg som kan bära en ryttare bra. Inget konstigt med det. Något man får kolla upp när man köper travare som ridhäst.

// Linda

Jo jag menar ju inte att det inte finns travare med problem.. men oavsett vilken ras man vill ha, så gäller det ju att hitta en fräsch häst, så att säga. Även på en arabutställning har jag sett arabkorsningar (minst 50% arab) som inte heller travat helt rent i början, det kanske inte är lika vanligt (eftersom travarna tränas att trava på ett visst sätt) men det finns ju :grin:
men som du säger; man får kolla innan man köper hästen. inte svårare än så. och det finns ju många travare som går utan problem, också, så det är "bara att leta".

det är sant att man inte alltid avlar på just "rid-rygg", men det finns ju en uppsjö av travhästar som trots detta har en ganska kort rygg, stark. som du säger även här; kolla innan man köper så är det ju lugnt.
min pålla är inte långryggad, och nu när hon musklat sig känns det verkligen att hon är mer byggd för ridning än travet..

//Louise
 
Sv: vilken ras är bäst ?

Alla hästar går bra.

För övrigt:
Hästar avlade för löp, dvs fullblod främst men även den lättare modellen av varmblod har tunn hud och ytliga blodkärl som någon nämnde, detta för att inte bli för varma. Vilket är bra för uthålligheten samt pulsmätningen. Engelskt fullblod är avlad för hög hastighet medan araben är i grunden avlad för långdistans i hög värme, vilket gör den perfekt för distans.

Quarterhorse, heter just quarter för att det är en häst som är snabb och stark på en "quarter mile", med andra ord så är den egentligen int avlad för långdistans. Men de är starka.
 
Sv: vilken ras är bäst ?

fast en kort rygg är ingen garanti för att ryggen är stark! ;)

tyvärr, visst vore det enkelt om det var så?!

personligen vill jag inte ha en lång rygg, men jag vill ha en lång länd och ett bra kors, då bär hästen ofta upp sig väldigt bra, är de bara korta rakt igenom så gillar jag ofta inte steget (blir ofta stutsigt) men det är ju bara vad jag tycker om som person, jag har ingen anning om hur det ska vara!

men en normal lång rygg tycker jag är ok, den behöver inte vara superkort!

en kort rygg är inte nån försäkring mot att hästen inte har tex kissingspine som är ganska vanligt på travare och fullblod (båda främst avlade för att gå fort) och tyvärr går det inte att se utanpå förens det är försent... vilket ju är väldigt tråkigt! det kommer sluta med att man tar röntgenbilder på hästen precis överallt innan köp :angel:
 
Sv: vilken ras är bäst ?

fast en kort rygg är ingen garanti för att ryggen är stark! ;)

tyvärr, visst vore det enkelt om det var så?!

personligen vill jag inte ha en lång rygg, men jag vill ha en lång länd och ett bra kors, då bär hästen ofta upp sig väldigt bra, är de bara korta rakt igenom så gillar jag ofta inte steget (blir ofta stutsigt) men det är ju bara vad jag tycker om som person, jag har ingen anning om hur det ska vara!

men en normal lång rygg tycker jag är ok, den behöver inte vara superkort!

en kort rygg är inte nån försäkring mot att hästen inte har tex kissingspine som är ganska vanligt på travare och fullblod (båda främst avlade för att gå fort) och tyvärr går det inte att se utanpå förens det är försent... vilket ju är väldigt tråkigt! det kommer sluta med att man tar röntgenbilder på hästen precis överallt innan köp :angel:

nej det är klart, men man känner ju ofta det ganska väl, iaf om man ridit både hästar med svag rygg och hästar med stark rygg.. det enda lite travtypiska i just ryggen jag hittat på mitt sto är nog främst hennes kors (hade gärna skippat det men man kan ju omöjligt få precis allt och hon är den modigaste häst jag träffat..).

jag vet inte "idealet", men jag tror det beror mycket på hästen också :P . brukar inte reagera så mycket över hur "rastypisk" en häst är om det inte är en avelshäst, t.ex., bara hästen mår bra.. ^^

å andra sidan finns risken kissingspine hos alla raser, det går ju inte att se det mer på t.ex. en ardenner, arab, shettis, halvblod o.s.v..... :cool: . det finns ju inga försäkringar mot att en häst kan ha det. oavsett vilken häst det är..............

nu var i och för sig min tjej skolad, inriden sen ca 2-3år, när jag köpte henne, så ryggens styrka hade ju på sätt och vis "kollats".. vad jag gjort är främst att ha jobbat vidare med hennes utbildning & muskler & kondition, samt stärkt hennes självförtroende nåt grymt. men det känns att jag köpt en fräsch häst, fysiskt och mentalt.
honey var för långsam för travet (är..), och har inte riktigt den "klassiska travartraven" (hon sätter inte fram bakbenen framför/utanför frambenen och skjuter ifrån). vilket har gjort henne ganska lättsamlad och det känns nästan ingen skillnad att rida henne och andra hästar (ej travare) som jag ridit.
..

nåväl..
 
Sv: vilken ras är bäst ?

Alla hästar går bra.

För övrigt:
Hästar avlade för löp, dvs fullblod främst men även den lättare modellen av varmblod har tunn hud och ytliga blodkärl som någon nämnde, detta för att inte bli för varma. Vilket är bra för uthålligheten samt pulsmätningen.

där slog du huvudet på spiken ;)
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 384
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 234
Senast: Bulldoozer
·
Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp