Vilken ras passar mig?

alexa.s06

Trådstartare
Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är storpudel, golden eller eurasier. Det är minst 2 år kvar till jag ska skaffa min framtida hund, så det är inget som ska ske nu.
Mina kriterier:
43-55 cm (ok upp till 60 om det är av smäckrare/höga ben-modell
Hyffsat lättlärd (vet att det är mycket individ till individ)
Inte kräva extremt mycket fysisk aktivitet (runt 30 min - 1.5 timme utöver vanliga prommisar på 10-20 min x3)
Kunna vara själv (vissa raser har lättare att få separationsångest)
Passa för förstagånsägare (har hund i familjen, så har hundvana)
Inte skällig hund
Gärna Hyffsat frisk ras
Ingen renodlad jakthund (stötande fågelhundar o liknande är ok)
Gärna hund som vill vara nära (ingen rymmare).
Hunden kommer såklart få så mycket mental aktivering den behöver. Den kommer ensamhetstränas tidigt, men aldrig lämnas ensam mer än 4 timmar.

Vad har ni som passar in på detta? Ok om något av kriterierna inte passar in, ni som har golden, storpudel och eurasier... Tror ni de hundarna kan passa in i mitt liv? Om inte, varför inte?
 
En bra golden passar in. Men, jag har tyvärr väldigt ofta sett sjuka goldens. Allergier och diverse annat. Men en bra golden är i mina ögon en fantastisk hund!

Storpudel är också en härlig hund! Vet inget om hälsoläget i rasen.
 
Jag tror alla de raser du nämner kan passa dig men jag skulle vilja lägga till lång- eller korthårig collie på listan. Det är nästan viktigare att hitta rätt uppfödare än att hitta rätt ras.
 
Jag gjorde som du planerar att göra, @alexa.s06 och skaffade hund medan jag pluggade. För mig blev det en cairnterrier. Lite mindre än du önskar, men passar i övrigt in bra på det du vill. Glad, livlig, lättlärd, med på det mesta, backar inte för långa promenader och vandringar men klarar sig till vardags med mindre, aldrig problem att lämna ensam rimligt länge, inte skällig (han bodde i lägenhet första 3 åren av sitt liv, grannarna märkte honom inte), social och gillar folk, smidig att ha med sig (eller om man bor litet) pga inte så stor. Jag ångrade aldrig mitt val av hundras, han förgyllde mitt liv i 14 år! Väldigt frisk och sund ras dessutom, inga specifika rasbundna sjukdomar.
 
Angående Eurasier så är min erfarenhet av dem att de är lite typiskt urhundsmentalitet och därmed inte superpepp på träna in grejer alla gånger. Vet att en del linjer kan ha en hel del jakt i sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 323
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 844
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 263
Senast: Praefatio
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 776
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp