Vilken hundras?

Se hunden, inte ägaren 😊 De är generellt lättsamma hundar vars enda krav är att få vara med dig så mycket som det bara går. De är ju i princip definitionen av en sällskapshund. Sedan så är de ju hundar som passar sådana som sätter rosetter i håret på dem i och med att de är så lättsamma. Men de är riktiga hundar(och dessutom rätt smarta) som gillar att lära sig saker, vandra och gräva upp buskar.

Jag har själv en Bichon Frisè och skills aldrig drömma om att sätta rosetter på henne och avskyr rosa. Så det är inte obligatoriskt att klä ut dem 😉
Bichon frise liksom pudel har en gräslig utställningsfrisyr men är galet söta utan den :)
 
Vilka sötnosar!
Det var någon annan som nämnde dvärgschnauzer. Liten men robust är nog lite det jag är ute efter. Jag har inte stött på så många dvärgschnauzers i det vilda så att säga, så något att läsa vidare om!

Självklart blir det ju lite av en uppfostran/träningsfråga men hur tycler du att deras temprament i allmänhet är? Är de lite mer av en älskar alla person eller gillar det mer en person? Är de skälliga?
I min erfarenhet är de skälliga.
 
Vilka sötnosar!
Det var någon annan som nämnde dvärgschnauzer. Liten men robust är nog lite det jag är ute efter. Jag har inte stött på så många dvärgschnauzers i det vilda så att säga, så något att läsa vidare om!

Självklart blir det ju lite av en uppfostran/träningsfråga men hur tycler du att deras temprament i allmänhet är? Är de lite mer av en älskar alla person eller gillar det mer en person? Är de skälliga?

Jag känner ett gäng och de är väldigt trevliga hundar. Ingen av dem är skällig, de har heller inte något jaktintresse och är enkla att ha lösa. Kommer bra överens med andra hundar.
De är trevliga mot folk de möter, inte översvallande glada men inte heller reserverade.
 
Jag känner ett gäng och de är väldigt trevliga hundar. Ingen av dem är skällig, de har heller inte något jaktintresse och är enkla att ha lösa. Kommer bra överens med andra hundar.
De är trevliga mot folk de möter, inte översvallande glada men inte heller reserverade.
Och jag har mött flera som springer runt och skäller bara rakt ut utan anledning.
 
Om yorkie varit på tapeten men fallit bort pga för pecklig, så varför inte kika på den flera snäpp robustare kusinen - australisk terrier?

DSC_1018.JPG


En social, glad, sund och robust alltiallogårdshund, mycket låg jakt, pigga på det mesta och med bra will to please.
Strävhåriga, så de fäller inte men behöver plockas vb och har inte en direkt avancerad frisyr att hålla efter i vardagen.
 
@Hundförfia

Jag har funderat en del på vilka raser som vore aktuella om jag skulle röra mig mer åt sällskapshållet, och jag tror att alla rekommenderats här. :)

Lite mer träningsvilliga:
Dvärgschnauzer
Mellanpudel

Mer rena sällskapshundar(men behov av att rusa av sig):
Whippet
Bedlingtonterrier

Krulltottarna kan man hålla nerklippta, enligt mig är de dessutom finare då.
 
Och jag har mött flera som springer runt och skäller bara rakt ut utan anledning.
Det är dock inte det vanligaste!
Jag som haft dvärgschnauzer sedan 1998 och rört mig mycket i dvärgschnauzerkretsar, rasklubbsaktiviteter osv säger att det absolut är en ras med nära till skall eftersom det är en larmande vakthund.
Däremot är det ovanligt med okynnesskällande, skall under arbete, skall pga uttråkad hund osv (jämfört med exempelvis en spets).
Hemma hos oss är det tyst, förutom någon minut när det ringer på dörren.
Sen finns det alltid skälligare individer, och individer som knappt skäller alls. Jag har haft och stött på båda.
En tyst ras är det inte men inte heller en omöjligt skällande ras.
 
Och jag har mött flera som springer runt och skäller bara rakt ut utan anledning.

Jaha 😅
Det är väl förvisso inget konstigt att man har olika erfarenheter av olika raser.
Min erfarenhet av Bichoner, ffa frisé är att det är ett jefla bjäbbande hela tiden, ett fruktansvärt gällt skall dessutom.
Men det betyder ju inte att hela rasen är så fruktansvärd 😆
 
Vilka sötnosar!
Det var någon annan som nämnde dvärgschnauzer. Liten men robust är nog lite det jag är ute efter. Jag har inte stött på så många dvärgschnauzers i det vilda så att säga, så något att läsa vidare om!

Självklart blir det ju lite av en uppfostran/träningsfråga men hur tycler du att deras temprament i allmänhet är? Är de lite mer av en älskar alla person eller gillar det mer en person? Är de skälliga?
Dvärgschnauzers beskrivs ofta som reserverade mot främlingar. Men det är väldigt blandat. Båda mina är väldigt öppna socialt. De är superglada när det kommer hem gäster. Däremot svalnar intresset fort och efter någon minut eller två så går de och lägger sig.

De vill gärna vara med och ligger gärna tätt intill i soffan. Inne sover de mest och leker lite.
Båda våra har en favorit av oss men är egentligen lika tillgivna oss båda.

Ute är de pigga. Min äldsta har jag gjort dags och helgvandringar med utan problem.
Mentalt är rasen oftast stabil men jag rekommenderar att köpa från uppfödare som gör MH eller BPH (typer av mental utvärdering) på sina hundar. Men över lag är rasen orädd och stabil. Men skräplinjer finns som i alla raser.
Vi är flera här på Buke med ”dvärgskägg” så säg till om du vill ha tips.

Skälliga? Nja. Det är ju en gårdras och alla gårdsraser i princip har nära till skall i olika grad. De är larmande i botten. Men det är mycket en träningsfråga. Ingen av mina skäller mer än när det ringer på dörren vilket de flesta hundar gör. Jag har inte tränat dem alls mer än i hundmöten. De sitter gärna ute och tittar på förbipasserande utan att skälla. Och de skäller heller inte på ljud i trappuppgången hos svärmor.
Det är inte bara uppfostran utan även en avelsfråga och en fråga om stimulans. De Dvärgschnauzers jag träffat på genom åren som skällt mycket har varit understimulerade, ouppfostrade eller haft lite svajig mentalitet.

Rasgruppen Dvärgschnauserringen har bra information på sin hemsida :)
 
Jaha 😅
Det är väl förvisso inget konstigt att man har olika erfarenheter av olika raser.
Min erfarenhet av Bichoner, ffa frisé är att det är ett jefla bjäbbande hela tiden, ett fruktansvärt gällt skall dessutom.
Men det betyder ju inte att hela rasen är så fruktansvärd 😆
Jag brukar mest få kommentarer om att min är så sjukt tyst 😉
 
Vilka linjer de kommer från vet jag inte, men de har varit med på det mesta men bjäbbat under tiden.
Efter över tio år med rasen så har jag hunnit träffa många DS. Ur olika linjer och typer. Och visst finns det trista hundar precis som i alla raser. Men det är inte det vanligaste för rasen.

Sen tror jag man omedvetet kan bilda sig en uppfattning och sen mest se just det i en ras och de icke utmärkande passerar obemärkt förbi.
 
Jag hoppas kunna skaffa hund inom en inte allt för avlägsen framtid och har ungefär samma förutsättningar och förväntningar som du TS. Jag är, efter mycket efterforskningar och en hel del erfarnheter, nästan 100% säker på att det kommer att bli en Bichon Havanais (som jag kommer att trimma, är inte intresserad av utställning eller den långa pälsen som utställningshundarna har). Den enda andra rasen jag möjligtvis kommer att fundera på som alternativ är Tibetansk terrier, som jag tror att jag fick tips på via en rasvalstråd jag skrev här på Buke. De är ju lite större och rejälare än Bichon, ifall du tycker att de är för små menar jag. Löwchen är kanske en annan ras att fundera på.
 
Senast ändrad:
Det beror ju lite på hur de stimuleras från början. Jag har lyckats träffa några som faktiskt tävlar i agility, NW och rallylydnad.

Sant, men om jag inte minns fel så hade du problem med att din hund inte hade så mycket driv/intresse att träna/arbeta och fått kämpa en del? Vill man träna någon sport så vill man nog ha en mer naturligt samarbetsvillig hund från början.
 
Sant, men om jag inte minns fel så hade du problem med att din hund inte hade så mycket driv/intresse att träna/arbeta och fått kämpa en del? Vill man träna någon sport så vill man nog ha en mer naturligt samarbetsvillig hund från början.

Det har blivit betydligt bättre sedan jag fick lite hjälp med hur jag ska jobba med henne. Jag hade ju antagligen haft problem med alla valpar eftersom jag inte haft valp tidigare och samtidigt känt mig väldigt ensam i och med att det är mycket vanligare att ha motsatt problem. Dvs att man vill dämpa sin hund. Det ger ju lite annan huvudvärk eftersom det bland annat innebär att vi inte kommer fostra bort en del saker för att inte dämpa henne. Men hon kommer ju inte välta bord eller människor oavsett.

Hon har dessutom börjat bli riktigt bra på NW givet på vilken nivå hon tränat och det verkar nästan vara självbelönande för henne att hitta dosan nu.

Sedan kan det givetvis vänd och kännas hopplöst igen, men just nu så verkar det som vi är på rätt väg.
 
Löwchen? Tänker på @linnsan fina som hon hade. Verkar vara rätt roliga hundar, om man skippar utsfrillan ;)
Dock lite små kanske?
Vet inte hur mentalitetsläget och hur mycket de kräver - men tänker även på de mer sällskapsavlade collieraserna? Typ bearded collie, schapendoes mfl? De är ju större.
Men reservation för att jag inte är insatt i raserna alls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 497
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 642
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 350
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp