Bukefalos 28 år!

Vilken ras ska vi köpa?

Moggie

Trådstartare
Hej

kanske någon här som har lite mer idéer om det här kring att köpa häst och vilken ras man ska välja!

Vi har fd travare sedan tidigare, både varmblod och kallblod, och det har varit trevliga hästar men i hetaste laget.

Vi söker nu en familjehäst med följande krav:
* Alla ska kunna rida den, även vuxna nybörjare
* Inte för stark i halsen, gärna mjuk i munnen
* Snäll att köra, gärna möjlighet att köra släde och större ekipage
* Över 155 i mankhöjd, då vi är långa vuxna
* Bra och lugnt temperament i olika miljöer
* För lättare dressyr och western, men framförallt skogsturer

Funderar på bruksnordis men det kanske finns fler raser som kan passa, som vi inte tänkt på? Kan tänka oss att betala cirka 30 000 för en trevlig häst. :bow:
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Fokusera inte på rasen, fokusera på individen. I många fall spelar rasen en ganska obetydlig roll. Mitt vbl (fd travare med 17 starter i bagaget) är lugn som en filbunke, inte det minsta het.

Sen finns det ju så klart raser som är mer benägna än andra att vara sämre nybörjarhästar, och i vissa fall kanske ett sämre alternativ om man vill ha en lugn häst som har alla fyra hovarna på jorden i alla lägen, till dessa kan t.ex. fullblod räknas.

Men det finns undantag och alla hästar är först och främst individer. Så leta efter "allt möjligt" i den prisklass ni tänker er, åk och provrid och känn efter hur det känns eftersom det som sagt är en individ ni ska köpa, inte en ras :)

Lycka till!
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Inga av de egenskaper du räknar upp är egenskaper hos specifika raser, utan hos individer. Börja titta på olika hästar i er prisklass helt enkelt, och prova så många olika hästar ni kan.
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Jag tycker sällan att man ska stirra sig blind på rasen utan leta efter en passande individ, d.v.s. viktbärande kring 155cm och stabilt psyke. Ska man ändå fundera kring raser säger jag spontant:

- Nordsvensk (bruks eller travare)
- Welsh Cob
- Grövre överväxt connemara eller NF
- Stor Fjording
- Tinker eller Irish Cob
- Liten Shire
- Clydesdale
- Irlänsk häst av grövre typ
- Halvblodsras av grövre/äldre modell runt 160 cm

Finns säker massor av fler alternativ men som sagt jag hade letat efter individ och sett rasen sekundärt. Sök efter grov modell, strax under/över 160 cm, stabilt psyke och en individ som passar såväl i vagn som under ryttare så hittar ni säkert ngt som passar.

Lycka till!
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Varför bara grova hästar? Det står ingenstans att de vuxna är tunga, bara att de är långa. Ett halvblod av nätt modell kan lugnt bära en vuxen liksom... och även en nätt häst kan dra en vagn. Barnen i familjen lär ha svårt att rå på en clydesdale. Dessutom lär man inte hitta varken shire eller clydesdale för 30 000 kr, knappt tinker/irish cob heller, och det är extremt tricky att hitta hovslagare och utrustning till så stora hästar.

Ponnyraserna du räknar upp däremot är trevliga, övervuxna ponnier kan ofta vara rätt billiga dessutom.
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Har fått erbjudande nu om en ardenner... jättesnäll, både riden och körd.

Känner mig dock tveksam för att åka och titta, det är en bit bort och den ser verkligen grov ut på film/ bild. Kanske inte den bästa ridhästmodellen, eller?
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

* Inte för stark i halsen, gärna mjuk i munnen

* Bra och lugnt temperament i olika miljöer

Det första kommer av en god ridning med känslig hand från ryttarens sida.

Det andra är dels relaterat till arvet hästen bär med sig från föräldrarna, men påverkas också av god vana/mycket miljöträning och av att hästen har behandlats väl och känner sig trygg med sina människor.

Dvs det har inte jättemycket med ras att göra. Jag har sett varmblodstravare som haft mycket känslig mun och som varit oerhört lyhörda- såväl som rena ångloken.

Jag har också sett hästar som "borde" varit lyhörda och mjuka om man såg på rasen- men som varit stenhårda i både mun och temperament.

Iofs om man ser en ardenner dansa fram i en piaff så kanske det inte sker med samma lätta grace som när en arab gör det- men företeelsen är definitivt ingen omöjlighet.

Som andra skriver i tråden- skippa rastänkandet och leta efter trevliga individer!
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Då misstolkade jag nog inlägget lite, jag tog för givet att det önskades en viktbärande och rejäl häst.

För övrigt står jag fast vid att de raser jag nämnde kan passa fint till lättare dressyr/western/körning men jag hade ändå letat efter en individ som passar. Det finns ponnykorsningar som är helstirriga likväl som halvblod som är stencoola.

Mvh JV
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Nej, en ardenner är inte den bästa modellen för ridning, men jag tycker inte att ni ska stirra er blind på ras... Jag hade personligen inte valt en så stor ras pga alla de svårigheter man kan få med hovslagare, stallplats och utrustning samt att rasen generellt sett inte känns som en speciellt vettig barnridhäst, men utöver detta så kan det ju såklart vara en häst som passar er som handen i handsken. Det vet ni först när ni har tittat! Man måste tyvärr vara beredd att åka en bit åt både det ena och det andra hållet när man är på jakt efter häst, så låt det inte vara ett hinder att den står långt bort. Se det som en trevlig dagsutflykt istället!

Förresten, vad menar du med "har fått ett erbjudande"? Man ska inte köpa en häst för att man blir erbjuden att köpa den - du är erbjuden att köpa alla hästar på marknaden - eller för att den verkar vara en bra deal. I fallet med en ardenner så kan det bli en dålig deal även om den kanske är billig (vilket jag antar att du menar med har fått ett erbjudande) eftersom de kostar mer i drift, dvs mat, hovslagare, utrustning etc. Man ska köpa en häst som man faktiskt har valt själv och vill ha! Och vill man ha just en ardenner/shire/clydesdale och vet om att det är trixigt att ha en så stor häst ibland så köper man givetvis en sån häst, de är trevliga hästar och snygga dessutom. Men det är ingen typ av häst jag skulle köpa utan att veta mycket om hur det är att ha dem och utan att vilja ha just en sådan häst.
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Jag svarar som så många andra.... Se inte till ras... se till individ.
Det innebär att det kan bli några mil åt båda det ena och det andra hållet för att hitta rätt häst...

Det kan faktiskt vara så att rätt häst för er inte finns i den ras ni funderar på.
Nordsvensk som ras är generellt precis som kallblodstravaren väldigt framåt.. och kan bli både stark och upplevas som het... och därmed kanske inte lämplig om man tittar på er kravllista. Men har ni tur när ni letar så kanske ni hittar den individ som passar er i just den rasen.

Ett tips kan vara att sätta in en annons om köpes... Var tydliga med kraven och var beredda på att få erbjudanden om hästar som inte alls har det ni söker.
 
Sv: Vilken ras ska vi köpa?

Tack för alla svar :)

Var nog lite otydlig med familjehäst: det finns inga barn i familjen, bara två generationer vuxna. Så storlek uppåt är inga problem, men den ska inte vara för hög, för då törs inte pappa rida. Max 160 för en viktbärande häst känns som en bra gräns.

Har satt in en annons och det var det jag menade med att jag fått ett erbjudande... fick ett intressant svar helt enkelt, om en jättefin ardenner. Men jag är tveksam av ovan nämnda skäl. Hästen kommer att ridas mkt mer än den ska köras.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 014
Senast: ylvalill
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 334
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 308
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp