Bukefalos 28 år!

Vilken sida är stark enligt Er teori?

Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Well, där är vi helt enkelt olika. Jag litar till min tränare här.
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Nu pratade jag om en hypotetisk häst, men felet finns som sagt hos alla hästar jag ridit/rider. De andras hästar rider jag själv, med de kunskaper jag har. Min egen häst rids inte alls just nu, men innan skadan tränade vi på med olika övningar. Bogkontroll, att sitta mitt på hästen, att sitta still, samt olika övningar för att få hästen att laborera med sin egen tyngdpunkt (även kallad "stenen i bogen") samt övningar som får bakbenen att bära. Jag vill inte återge hennes övningar mer detaljerat, för risken finns att jag inte fattat dom 100%-igt och hon ska inte bli "hängd" för det. Det blir ju gärna så här på Buke. Folk VILL liksom hitta fel.
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Kom på att jag ju tömkör kusen ibland och jag skulle kunna ta lite kort på det och lägga ut, om jag lyckas hitta nån med kamera som man kan locka med ut till stallet... Så ser ni iaf vad jag menar, och vad det är jag jobbar med. Nu är hästen för er som inte vet gradvis förlamad i en muskel i höger skuldra så hon rör sig lite konstigt, dock fick vi ett bra omdöme av veterinären vi träffade igår beträffande övningarna vi gör kontra hennes tillfrisknande.
De andra hästarna jag rider vill jag inte lägga ut bilder på av hänsyn till ägarna.
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Nu är jag lite förvirrad, kort på hästen? Är det en annan frågeställning, eftersom ursprungstråden ju gällde en hypotetisk häst?

Eller har jag missuppfattat ALLT?
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

frågan gällde som sagt en hypotetisk häst, men alla hästar jag rider/har ridit har felet, även min egen. Jag tränar inte de andras hästar för min tränare, därför kan jag inte svara på din fråga om vad jag och min tränare gör åt just de hästarna. Däremot erbjöd jag att visa kort på felet på min häst som jag inte rider då hon är skadad.
Vet inte hur jag ska förklara det tydligare...
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Dreamer skrev:
Säg att hästen mer eller mindre ständigt går bakom hand på höger sida (dvs du får inte kontakt i tygeln på denna sida såvida du inte kortar upp tygeln och TAR kontakt och isf blir hästens hals sned åt höger). Hur diagnostiserar ni felet?

Jag anser att felet beror på att jag inte sitter på mitten av hästen ;)

Om jag rättar till det - så kommer hästen att belasta sina framben mer liksidigt - och kan då ta i med båda bakbenen - och gå in i handen på båda sidor.


Jag är annars dålig på "teorier" sådär med "bärkraft" och "skjutkraft" alla verkar ha sin egen teori.:confused:
Jag har inte lyckats hitta någon helhetsbild som stämmer med någon annan helhetsbild.

Däremot kan jag tydligt känna vilket framben som hästen/jag belastar mest, och jag kan ju känna när hästen blir rak i ryggraden och kan ta i liksidigt bak
 

Liknande trådar

M
Hästvård jag har en 5 åring häst som jag tävlar hoppning med. I maj det här året så gick vi omkull på en träning och efter det så påvisade hon...
Svar
3
· Visningar
2 399
Senast: qnockout07
·
T
Ridning Ställer frågan i detta forum då jag tror att ni kan ge de smartaste tankegångarna...har själv hållt på mkt med centrerad ridning så jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 025
Senast: Totti
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 582
Senast: Meelei
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 275
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp