Bukefalos 28 år!

Vilken sida är stark enligt Er teori?

Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Nä, nu menade jag normalsneda hästar, inga sjuka. Dom menar jag att man kan rida raka. Dvs rakrikta, det all ridning går ut på :)
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Vad har hänt med nutidens hästar??? Är alla hästar så förstörda och sneda i sina kroppar att vanlig normal ridning inte kan reda ut det :confused:

Man vet ju att alla hästar är oliksidiga av naturen. Då utgår man ifrån detta och inriktar all sin ridning från första dagen på att rakrikta hästen och få den liksidig. Normalt bör då hästen bli bättre och bättre hela tiden. Blir den inte det då bör ryttaren ta sig en tankeställare om sin egen ridning.
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Den ursprungliga frågan tyder - i min värld - på en häst med rätt stora problem. Små problem tycker jag att man märker genom sätet, genom små, små, små indikationer i tygel och säte.

När det börjar bli "synligt" och med de symptomen som beskrivs ovan tycker jag inte längre det är små problem utan rätt stora. Jämför med häst som magrar, när det syns med blotta ögat är skadan redan rätt stor.

Och det var utifrån det perspektivet jag gav mig in i diskussionen, det som tråden inleddes med.

Att jag är m e m skadad eftersom jag de senaste åren valt att enbart jobba med hästar med STORA problem gör ju att jag inte ser så mycket av de små problemen, de pyttekorrigeringar som t ex normalt krävs på en frisk häst som är i början av sin utbildning.

Jag tror att de flesta av oss stävar efter att rida sin oförstörda häst i en form som behåller dem just oförstörda, frågan är hur många som klarar det?
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Hm, jag har inte skrivit (tror inte ens det går att återge i skrift) på vilken grad på snedhetsskalan som exempelhästen ligger.
Sen är det omöjligt att säga vad man kan se - ett vant öga ser mer än ett ovant, en skicklig ryttare som har ridit massor med hästar och/eller haft tillgång till bra tränare kan känna mycket små olikheter i hästens två halvor. ALLA hästar jag rider är på det här viset, antingen åt det ena eller åt det andra hållet och jag anser inte att de är så sjuka eller sneda att det måste till kiropraktor eller massör även om det naturligtvis aldrig skadar, men några av dom har blivit så mycket bättre med god ridning att jag ser att enbart ridning kan göra skillnad.;)
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Visst kan du göra saker BÄTTRE med god träning, men varför sikta mot trädtopparna?

Du skriver i ursprungsinlägget "Säg att hästen mer eller mindre ständigt går bakom hand på höger sida (dvs du får inte kontakt i tygeln på denna sida såvida du inte kortar upp tygeln och TAR kontakt och isf blir hästens hals sned åt höger)".

För mig är det stora problem. Oavsett ursprungsproblem (snedhet är ju faktiskt bara ett symtom, även om det är medfött) går allt att göra bättre med rätt ridning. Men det går bara till en viss gräns. Har varit där själv, och kommit fram till att det är bättre att helserva FÖRST för att få reda på mer om vad jag kan tänka på när jag börjar träningen. Och det gäller både mig själv och hästarna.

Jag tror mig inte om att kunna så mycket som veterinär, ET, massör, kiropraktor och naprapat, utan ser dem som en oerhörd tillgång för att förbättra min hästkännedom, min ridning och mina terorier om god träning. Bra bollplank är det mest utvecklande för mig som människa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Håller med du. Favoritkiropraktorn gör att min häst kommer ungefär 30 stärkande ridpass framåt, något jag aldrig kan åstadkomma själv. Dessutom gör det att hästen inte går så mkt bakåt igen.
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Känner att det för mig är sådant slöseri med tid att inte ta tag i rätt ände först :D

Hos rätt "bollplank" får jag med mig ekipagerelaterade träningstips (utifrån vem jag är som ryttare, hur hästen är som ... eh... häst) och dessutom en uppföljning nästa behandling. Vad har hänt? Hur har jag gjort? Hur har det funkat?

Det är MÅNGA gånger då det visat sig att den självskrivna vägen var en omväg, och när vi följt upp fått lägga om fokus. Och då vips! har det blivit bättre.

Och mycket lär man sig på vägen!
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Nu är ju inte alla hästarna mina och den egna har jag hjälp med, men dessa hästar har ju blivit markant bättre av bra ridning på samma sätt som de skulle blivit bättre av behandling. Ingen häst blir ju 100% rak och rakriktad på ett par gångers behandling. Väl. Jag vill inte alls utesluta behandling men jag tror inte det är enda sättet att rakrikta en häst. All dressyr som jag har förstått det går ut på att rakrikta hästen, och samlingen är det som sker av sig själv när allt annat är rätt och rakt. Men jag kan ha fel, är bara en hyffsat okunnig amatörryttare :)
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Rakriktningen är början. Den är grunden. Grunden kan man jobba länge och väl med, men när man ska gå vidare kommer det i flera fall att stöta på patrull p g a kroppsliga förutsättningar man inte kommit tillrätta med innan.

I värsta fall har man byggt upp ett motstånd i hästen. I bästa fall har man bara tagit en onödig omväg.

Jag jobbar enligt principen "Det viktigaste först", d v s jag tar reda på vad jag har för material inna jag börjar. Det sparar mig mycket tid och gör mig bättre som ryttare. Det viktigaste för mig är att veta vad jag har att arbeta med och mot. Och det är jag INTE tillräckligt kunnig för att göra själv. Jag involverar oftast minst tre samarbetspartners för det. Veterinär, massör och tränare. Inte sällan en specialinriktad person också...
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Självklart blir hästar bättre av bra ridning, men man kommer aldrig ända fram med bara ridning, man kommer till en gräns där de kroppsliga förutsättningarna säger stopp om man inte anlitar nån form av terapi.
Sen blir det ännu värre när man inser att man även måste "terapia" sig själv för att ens egna spänningar sätter sig på hästen :-(
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Ska vi starta träningscamp? :D

*skrattar rått, hur skulle det gå ihop med alla behandlingar*
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Men equiterapeuter och massörer/kiropraktorer för häst är ju ett nytt påfund. Förr varken masserade eller stretchade man hästar efter ridning eller i förebyggande syfte så hur kan det då komma sig att vi hade så många bra dressyrhästar förr, menar ni?

/Camilla
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Jag tror att genomsnittsstandarden på hästutbildarna var högre "förr".

Alltså var hästarna ridna i bra balans och vettig form redan från början och hade bättre kraft att balansera en mindre kunnig ryttare som halkade omkring.

Nu köper man ofta en unghäst som förstahäst för att det blir billigare. Eller för att man blir förälskad. Oavsett motiv är det många som hade behövt gå i praktik hos unghästutbildare innan man skaffar en unghäst, då tror jag många hade satsat pengar på en äldre, utbildad häst istället. När man ser riskerna, jobbet, pengarna och jobbet det kostar att ta fram den unga hästen till en god ridhäst.
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Jag vill slänga in ett snabb svar i farten här och säga att det gjorde man visst det (masserade alltså). Utbildade hästterapeuter av olika slag som jobbar på frilansbasis är en nyhet, men massera och stretcha hästarna har man alltid gjort på alla ställen värt namnet. Äldre människor som växt upp på hästgårdar kan t.ex. berätta om hur de hade speciella anställde enbart till hästarna som bl.a. hade som uppgift att massera. Finns också dokumentationer i historien t.ex. ifrån ryska tsaren... Att det nu för tiden finns utbildningar betyder bara att systemet har utvecklats och blivit bättre ;)

Sedan håller jag med om det som sagts att mycket kan göras med ridning, men inte allt.

Mvh/Marie
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Svarar er båda: Jag har förmodligen inte kommit dit än att det inte längre finns saker jag kan förbättra med ridning, så jag ser inte det ni ser (än). Men det kommer säkert. :D
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Var så säker på att det kommer, och att det kommer just när du är riktigt nöjd och känner dig duktig :-)Aldrig får man vara riktigt glad...
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

jag kan tänka mig... ibland längtar jag tillbaks till tiden då man kände sig nöjd och duktig då man lyckats rida ridskolans hetaste häst "i form", eller i vissa fall, bara lyckats hålla sig kvar på ryggen på den :D
Ridningen var så mycket roligare då....
 
Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Dreamer skrev:
Svarar er båda: Jag har förmodligen inte kommit dit än att det inte längre finns saker jag kan förbättra med ridning, så jag ser inte det ni ser (än). Men det kommer säkert. :D

Vet inte om jag är en av dem du svarar, men jag det jag har lagt som input har i tråden är just det att jag ser massor med förbättringspotential med min ridning, och att det är genom hästen som jag lär mig ridning - tränaren ger mig också bra tips...

(men jag behöver i många fall tolk för att veta vad hästens kropp tycker, här kommer då naprapat, ET etc in i bilden)
 

Liknande trådar

M
Hästvård jag har en 5 åring häst som jag tävlar hoppning med. I maj det här året så gick vi omkull på en träning och efter det så påvisade hon...
Svar
3
· Visningar
2 399
Senast: qnockout07
·
T
Ridning Ställer frågan i detta forum då jag tror att ni kan ge de smartaste tankegångarna...har själv hållt på mkt med centrerad ridning så jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 025
Senast: Totti
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 582
Senast: Meelei
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 275
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp