Bukefalos 28 år!

Vilken skillnad!

L

lilla_jag86

Brukar rida en liten ponny på ridskolan. På vanlig lektion går hon på vanligt tränsbett och en aachen nosgrimma, och det funkar väl sådär... får hon för sig att dra så gör hon det bara.
så nu har jag gort ett litet experiment. har provat olika nosgrimmor och bett.

Vanligt tredelat bett med aachennosgrimma kunde hon inte gapa, men gick emot ganska mkt.

Rakt bett och aachennosgrimma "höll henne kvar i handen", men hon var synbart irriterad över bettet.

Provade även Hackamore, men det gjorde henne bara nervös och stressad, för hon gillade inte att det tryckte över nosryggen.

Pessoabettet slängde vi nånstans, för det var hemskt... hon satte ner huvudet mellan benen (nästan) och bara kutade. tyckte det var obehagligt med hävstångseffekten.

Men, så hittade vi rätt! Vanligt tredelat eggbett och pullarnosgrimma. det var en märkbar skillnad. Vi brukar ha problem att hålla takten och samtidigt gå lugnt, men på det här gick hon sååå fint! märktes att hon trivdes på det. men jag bara undrar, hur kan det bli så stor skillnad bara av att byta ut lite småsaker??? (hon var fortfarande lite springig, men det kan tränas bort om man jobbar nog mkt.)
 
det är ganska stor skillnad mellan "vanliga" bett!

Rakt bett rör sig väldigt lite i munnen, men är samtidigt väldigt stum -> kan ge ganska mycket tryck över tungan.
Tvådelat bett viker sig som ett V i munnen, vilket kan trycka upp i gommen men ger inte så mycket tryck på tungan.
Tredelat bett trycker inte upp mot gommen, men ligger istället väldigt tätt emot tungan. Dessutom kan ett sådant bett ligga helt fel i munnen beroende på de olika delarna.

D-ringar kan aldrig nypa en häst i mungipan och upplevs som mindre rörliga.
Vissa hästar föredrar rörliga bett, andra bett som ligger mer still i munnen.

Jag är glad att du hittade ett bett som hästen tyckte om, själv letar jag fortfarande...

PS. Nosgrimmor är otyg.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 381
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag har länge tänkt på att jag vill testa ett bettlöst träns till min häst. Han är och har aldrig varit särskilt glad för bett, och vi...
Svar
7
· Visningar
883
Senast: Swedenping
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 793
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp