Bukefalos 28 år!

Vilken sorts färg till hinder?

I

inza

Har letat och frågat men fått olika bud, så nu gör jag ett försök här innan jag åker till färghandeln imorron!

Vilken färg är bäst att måla hinder med? Behövs grundmålas/oljas?
Och funkar det lika bra att måla tryckat virke? Med samma färg?
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

du ska definitvt grundmåla innan. olje färg är jävlig att måla med eftersom den har en stiark lukt, man kan känna sig snurrig efter målningen. men det finns vattenbaserad färg som påminner om oljefärgen, men är luktfri. jag gillar olje färgen eftersom den är glansig och inte matt. när man torkar av oljemålade bommar blir de som nya igen :) grundmåla och använd vattenbaserad färg som glänser. fråga hos din färghandlare, de är kunniga. jag har nyligen målat 30 bommar och det tar ca 2 dagar innan grundmålet har torkat. och man brukar få dra på 2 gånger med färgen sen.
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Tryckimpregnerat virke ska inte målas förrän efter något år. Jag la ut mina bommar i vintras för att "vila" men tyvärr lyckades hästarna gnaga på dem när jag släppte i den hagen ett par dagar.GRrRR:devil:
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Jo, jag har målat hinderstöden med nån slags oljefärg. Men den luktade inte farligt alls, var ju utomhus förstås. Men jag grundar med samma sort då, eller nån speciell grundfärg?
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Oj, tryckat virke är ju inte så nyttigt att äta förstås. ...varken för hästen eller hästägarens plånbok.. eh

Jo, har också fått höra det där om att vänta till andra året med att olja/måla tryckat. Men varför? Vad händer om jag inte orkar vänta, liksom, kanske det flagnar eller drar åt sig ojämnt...?
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

du ska köpa vanligt grundfärg, brukar vara vit.
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Du ska ha grundfärg, den heter så.
Om det ska vara utomhus är oljefärg bäst, håller bättre, men tänk på att du inte kan blanda vatten och oljefärg.
både gundfärgen och den du mälar över med måste vara av samma sort. ( oljefärg )
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Oj, tryckat virke är ju inte så nyttigt att äta förstås. ...varken för hästen eller hästägarens plånbok.. eh

Jo, har också fått höra det där om att vänta till andra året med att olja/måla tryckat. Men varför? Vad händer om jag inte orkar vänta, liksom, kanske det flagnar eller drar åt sig ojämnt...?

Japp, det flagnar... Skiten i impregneringen ska väl ut eller nåt sånt. Har uppfattat det som att träet är så fuktigt fortfarande när det är nytryckt.
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

*Tryckt virke ska vara torrt, är det färskt så låt det torka ordentligt innan, ev. måla nästa år.

*Använd oljefärg. Är inte som någon skrev mer hållbar (vattenburen ÄR mer hållbar) MEN då detta är något som du målar runtom måste färgen kunna flaga om det kommer in vatten för att röta inte ska uppstå. Det är därför man använder oljefärg till staket, möbler e.t.c. Oljefärg går att späda som grund, men grundfärg är att föredra. Vill du ha glans, använd oljeburen fönsterfärg.
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Att grunda är nog att rekommendera.

Till bommarna på klubben har vi använt uteakrylat. Jag är egentligen inte jätteinsatt i färg, men det har funkat bra. Vi målar bommarna ungefär vartannat år där, och då slits de ganska mycket eftersom de används på ridskola.
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Träet "andas" på ett annat sätt än om man skulle ha en plastfärg. Det håller länge och möglar sällan/nästan aldrig.

Men det finns säkert andra färger som oxå funkar lika bra, men oljefärg är det bästa på trä, famförallt linolja. Det är bara dyrare, tyvärr.
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Japp, oljefärg (alkyd) är bäst... Men inblandning av linolja ger näring åt ev. påväxt och mögel. Finns en anledning till att linolja ej rekommenderas av färghandeln längre, idag finns det bättre alternativ.
 
Sv: Vilken sorts färg till hinder?

Jag målade bommar med oljebaserad fönsterfärg nu i somras. Jag köpte färgen i en färghandel där de har stor hästerfarenhet, och de tyckte det var absolut bäst. Jag grundade innan med vanlig utegrund.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
611
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
778
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
792
Senast: Nova123
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp