Bukefalos 28 år!

Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

Bowman

Trådstartare
Alla är vi olika. Och vi rider olika hästar. Men vilken stil har du eller strävar efter när du gör canterjobb? Vilka stigbyglar använder du?
Hur står du i dem?
Hur står du, var har du knäna?
Var har du händerna? Håller du alltid i halsremmen?
Vad gör du när du börjar bli trött? Orkar du rida tvåpunkt. Eller blir det tre eller kanske fempunkt?
Har du något eget knep du vill dela med oss andra?
Berätta! :-)
 
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

När Coatsy först kom hit, blev han frågad om vilken stil han red i. Han så alldeles oförstående ut en stund, men klämde sedan i med "Jet-style". Dagen efter kunde man läsa i tidningen, att nya jockeynamnet David Coates minsann red i jetstil.
Alfa och omega är en god balans. Kroppens tyngdpunkt ska gärna ligga över manken eller precis bakom. Så rak och vågrätt rygg som möjligt. I början kan man svanka ryggen tills det känns absurd, men efter en stund kommer det av sig självt. När man är i balans, är det lättare att inte hänga i munnen på hästen. Hästar är måna om sina munner och har en benägenhet att pysa om man håller balansen i dem. Goda, låga händer är guld värda. Håll gärna ett finger i halsringen. Det är också bättre att parera oförutsedda händelser i den än i tyglarna.
Knäslut i korta läder motverkar oftast balansen. Underbenet och fotledens svikt räcker. Bäst svikt får man, när man står på fotballen i byglarna. Vinkla dem gärna lite, så ytterskaklen ligger lite framför innern. Byglerna ska vara lagom stora, så man inte sitter fast i dem och inte kan glida igenom dem. Böjda säkerhetsbyglar är inte fel.
Blir man trött, får man träna mera.

Andra har säkert annat att berätta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

När Coatsy först kom hit, blev han frågad om vilken sil han red i. Han så alldeles oförstående ut en stund, men klämde sedan i med "Jet-style". Dagen efter kunde man läsa i tidningen, att nya jockeynamnet David Coates minsann red i jetstil.
Alfa och omega är en god balans. Kroppens tyngdpunkt ska gärna ligga över manken eller precis bakom. Så rak och vågrätt rygg som möjligt. I början kan man svanka ryggen tills det känns absurd, men efter en stund kommer det av sig självt. När man är i balans, är det lättare att inte hänga i munnen på hästen. Hästar är måna om sina munner och har en benägenhet att pysa om man håller balansen i dem. Goda, låga händer är guld värda. Håll gärna ett finger i halsringen. Det är också bättre att parera oförutsedda händelser i den än i tyglarna.
Knäslut i korta läder motverkar oftast balansen. Underbenet och fotledens svikt räcker. Bäst svikt får man, när man står på fotballen i byglarna. Vinkla dem gärna lite, så ytterskaklen ligger lite framför innern. Byglerna ska vara lagom stora, så man inte sitter fast i dem och inte kan glida igenom dem. Böjda säkerhetsbyglar är inte fel.
Blir man trött, får man träna mera.

Andra har säkert annat att berätta.

Bra!
Mer sånt vill nog många se!
Kul det där med David Coates. Förtydliga gärna det med knäslut.
:-)
 
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

Tack.

Mycket av balansen och balanseringen av hästen sitter i knänas rörlighet i förhållande till ryttarens tyngdpunkt. Med ett resolut knäslut blir oftast ridställningen ovig och avig.
Glömde att nämna, atthästar gillar lagom långa tyglar, så de kan använda hals och rygg och i möjligsta mån ha munnen i frid.
Brallar de söta små, är bästa rådet att ge dem lite tygel och mana på dem för sedan att samla ihop dem igen.
 
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

Tack.

Mycket av balansen och balanseringen av hästen sitter i knänas rörlighet i förhållande till ryttarens tyngdpunkt. Med ett resolut knäslut blir oftast ridställningen ovig och avig.
Glömde att nämna, atthästar gillar lagom långa tyglar, så de kan använda hals och rygg och i möjligsta mån ha munnen i frid.
Brallar de söta små, är bästa rådet att ge dem lite tygel och mana på dem för sedan att samla ihop dem igen.

Mmm...
Överenstämmer mycket med min bild av vad som är eftersträvansvärt.
Relativt raka fötter och knän. Inget överdrivet vinklande åt sidorna med fötter och knän eller ner med hälarna. Lodräta underben, vinklade lår och vågrät rygg.
Händerna utmed nacken, nära varandra med ett par fingrar innanför halsremmen och raka paralella tyglar (ev. hjälpta av irländsk martingal)...
 
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

Jag står rätt upp och ner i vad som kallas "Ned the Coachman"-stil.:angel:

"Long hold, deep seat and a faraway look", eller som dom också säger: The longer you ride - the longer you ride", men det kräver ordentlig bandagering av knäna för annars får man ruskiga ridsår när man rider pullare eller hästar som är lite stela.:devil:
 
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

När vi red unghästar och dom unga jockeysarna skulle styla och rida kort fick jag höra "Ride long live long"
Dvs långa läder=längre liv =)
 
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

Kan du förklara det där med knäna? Jag är inte riktigt med på det. När jag cantrar har jag bara tryck i fötterna. Knäna ligger ju emot sadeln om man rider långt men det är liksom inget tryck där. Och speciellt på pullare för då lutar i alla fall jag mig lite bakåt, eller ja inte lutar men förflyttar tyngdpunkten bakåt. Du fattar vad jag menar!
 
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

Om du förflyttar tyngdpunkten bakåt trycker du hästen framåt - om du förflyttar tyngdpunkten framåt hindrar du hästen.

Och jag får skav i knävecken för mina tår vrids liksom utåt om hästen inte rör sig jämt, kan inte förklara det - det bara är så.

Det är lättare att visa än att skriva.
 
Sv: Vilken stil har du när du tränar eller tävlar?

Den senaste tiden har min ridstil varit ganska mycket i den här stilen, känns det som. :D
31jockey.xlarge1.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 141
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp