Bukefalos 28 år!

Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Jag tycker också att du borde testa på islandshäst, de är sällan tittiga/hoppiga, oftast väldigt säkra på foten och lämpar sig alldeles ypperligt för skogsridning så väl som pass i paddocken :)
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Varför skriker alla islandshäst så fort någon vill ha en häst som är cool i skallen?

Har jag bara stött på alla udda exemplar? Jag är ingen islandshästryttare men har fått rida till flera isisar som är för nerviga och svårridna för sina ryttare.

Min uppfattning är att de inte skiljer sig nämnvärt i tempramentet än de flesta andra raser, jo de är känsligare och därmed lite svårare att hantera för en ovan/mindre duktig människa.
Sen har de fler gångarter, vilket gör det svårare att rida rena gångarter. Islandshästarna kan ha svårt ibland för tex trav eller galopp, vilket kräver en duktig ryttare som kan hjälpa hästen. Det är dessutom fler hjälper, vilket kräver att ryttaren kan renodla sin hjälper och har god kroppskontroll.
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Det finns lättridan och "coola" islandshästar också. Du skriver att du fått rida till svåra hästar, ja men brukar det inte vara precis sådana man skickar bort? Hästar som inte ägaren klarar av finns det inom alla raser ;)
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Kunde ha skrivit ditt inlägg själv för ett år sen... Jag gick mer på personlighet samt väl hanterad. Köpte en 2 årig New Forest som troligen kommer bli liten häst, hon är så cool, orädd och nyfiken mot halvblodet jag hade.
Lycka till!
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Självklart finns det coola isisar också, jag har inte sagt annat, men det finns coola individer i ALLA raser, bara för att man köper en isis innebär det inte att den är lugn och enkel att rida.

Islandshästen avlas väldigt mycket på gångarter = samma som dressyrhalvbloden...

Islandshästen kallas väl ibland för det nordiska fullblodet? inte för inte säger jag då.

Det är jättetrevliga hästar, men det som skiljer dem från övriga raser är deras gångarter inte deras psyke.

Jag har kommit i kontakt med betydligt fler islandshästar en de jag har ridit till, så min uppfattning har jag fått från långt mer hästar än de som jag har haft hand om.
Jag tycker att de är likvärdiga övriga raser att ha och göra med, islandshästen är i storlek ponny också vilket gör att man som människa kanske känner sig tryggare vilket kan göra att hästen känns mer lätthanterlig, det är ju praktiskt med små hästar.

"Barn"ponnyraser är nog de hästar där man är mest noga med psyket, då det är meningen att barn ska rida dem, då hamnar vi bland connemara, new forest wesh cob mm.
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Fast nu var det ju inte barnponnyer trådskaparen efterlyste :)

Sedan förutsätter jag givetvis att man provrider hästen man tänkt köpa, oavsett ras, och då torde det inte vara oklart hur hästen är i temperamentet. Varför jag förespråkar islandshästar är för att jag själv hållt på med dem länge och tycker majoriteten av dem är väldigt trevliga att ha att göra med. Stabilt psyke, men som du säger ganska känsliga, vilket gör att de för det mesta inte är för "gå-påiga". Trådskaparen frågade ju vilken ras som skulle kunna tänkas passa henne och jag svarade vad jag tror.
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

KL.
Jag är personligen förtjust i kallblodstravare. De som inte blivit för framåt av flitig travträning, är ofta tålmodiga individer som klarar att gå i skogen och som har riktigt bra förutsättningar för dressyr. Men svårigheten kan vara att hitta en som inte är för stark framåt (jag har lyckats, han är underbar).
Fjordingar älskar jag men vet att många människor är skeptiska mot dem så dem vågar jag inte rekommendera... har för övrigt knappt råkat på lugnare eller mer obekymrade individer som accepterar det mesta - bara fjordingen och ägaren är överens om vem som är mest chef - varje dag.:D
Isisar har föreslagits. Tja, många har väldigt stark gas på ganska små signaler, explosiva små rackare. Och roliga för den delen.
Gillar också de brittiska ponny/cobraserna som New Forest, Connemara, Welsh cob. Behaglig storlek, verkar samarbetsvilliga, nog inte så hemskt mycket nerv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 368
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 329
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 097
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp