Bukefalos 28 år!

Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

prettyways

Trådstartare
Jag är 42 år och hobbyryttare, har idag ett halvblodsto med okänd stam och vi eller alla egentligen gissar på att det är mkt arab i henne =)
Mkt tittig och en riktig hoppjärka!
Jag ska inte sälja henne (22 år gammal) hon är pigg som en 5 åring och rids 4-5 ggr/veckan, jag planerar att köpa ytterligare en häst och..jag drömmer om en lugnare häst och som inte har så hög fallhöjd =)

Så vad tror ni?

Jag är 42 år
165 cm och väger 70 kg, ingen tuff ryttare utan lite mer försiktig, tänker säkerhet.
Tycker om att rida i skog och mark och även nått dressyr pass in i mellan.
Som person är jag lugn och trygg i mig själv men det börjar ta på mig att
aldrig känna mig trygg på min häst, hon är ett tittigt och ett varnade sto och allert hela tiden för att varna de andra häst polarna (fast jag älskar henne högt) så är det lite så där att hela tiden sitta i beredskap på att hon kan slänga sig åt sidan, snurra runt i piruetter,etc etc...

ps jag köpte henne på ålderns höst och hon har gått som dressyr/tävlinghäst större delen av livet, alltså ridids inomhus 6 dagar i veckan i åratal, så jag begär inte av henne att vara annorlunda, trots allt detta ståhej runt skogsturerna så älskar hon skogen..(men snubblig som attan) så en ras som är stadig på fötterna skulle jag vilja ha, min dam snubblar så till den milda grad att hon t.o.m står på knäna! Men efter ett helt liv på en plan bana så...

Tar tacksamt i mot förslag vad som kan passa mig =)
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Islandshäst tycker jag så klart som har en. Dom är lugna och stabila och fallhöjden är inte så lång.

Sen har du ju fjording oxå. Dom är inte så höga dom heller. :bow:
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

De är olika från person till person svårt att säga den rasen ska du ha, jag skulle vara öppen för de mesta ,gå mer efter vad hästen kan och personligheten inte ras ,de enda som räknas är ju att du och hästen ska klicka och ska kännas bra för både dig och hästen,jag skulle låna hästen ett tag för att se att allt passar hoppas du hittar vad du söker:)
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Din beskrivning av dig själv skulle passa ganska bra som beskrivning på mig och jag trivs super med min lilla arab :grin:

Synd att du/ni har så mycket fördomar om araber....alla hästar av den hispiga sorten som jag känner är faktiskt halvblod, min lilla arabdam är lugnet själv jämfört med dom! :D
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Å det var mest ett konstaterande att hon förmodligen har Arab sig, jag kopplar egentligen inte ihop det med det. Jag kopplar nog mer ihop det med att hon alltid är riden inomhus nästan ett helt liv.
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Islandshäst tycker jag så klart som har en. Dom är lugna och stabila och fallhöjden är inte så lång.

Sen har du ju fjording oxå. Dom är inte så höga dom heller. :bow:

Jag har köpt på mig en del littratur om isis =) förra veckan var jag på islands tävling och tittade, jag är imponerad av dem =)
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

De är olika från person till person svårt att säga den rasen ska du ha, jag skulle vara öppen för de mesta ,gå mer efter vad hästen kan och personligheten inte ras ,de enda som räknas är ju att du och hästen ska klicka och ska kännas bra för både dig och hästen,jag skulle låna hästen ett tag för att se att allt passar hoppas du hittar vad du söker:)

Bra om man kan låna ett tag =)
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

åh ja vi har ett sto på prov som har visat sidor som är jobbiga och nu när jag red på bana igår så såg jag idag att hon va otroligt svullen höger fram så antagligen håller hon inte för träning ...:grin:som tur är så åker hon hem på lördag kan inte ha en häst som inte går att ta ett pass på bana då och då utan bli svullen ,ha hästen på prov är de bästa för man kan inte döma hästen på hemmaplan spelar ingen roll hur mycket man provrider de är ju inte samma sak när man tar hem den ny miljö nya kompisar framför allt en ny ryttare så allt är så nytt för hästen den kanske visar sidor som man inte orkar med eller så passar de inte bara helt enkelt :)men får hem en ny häst som är importerad från danmark som är hur go som helst och är stor 167 precis va ja ville ha och de bästa han är trygg och inte ett dugg stressig som denna var längtar efter att få hem nu kändes hur bra som helst och vi får låna han hur länge vi vill!:love:men lycka till med hästletandet :angel:
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Spontant tänkte jag på fjordingar. Har ridit ganska många (jobbat på gård med massa fjordingar) och ridit in några och de allra flesta har varit rätt stabila i huvuvet (med undantag såklart). En del lite äldre fjordingar jag ridit har varit lite okänsliga och detta har berott på felaktig ridning till stor del. Fjordingar är generellt väldigt snälla och lättsamma. Trevliga hästar, ofta med egna åsikter. Smarta många ggr. Men jag skulle själv aldrig vilja ha en egen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Mitt hjärta klappar (självklart) extra för fjordingar så de vill jag slå ett slag för, pigg utan att bli hispig och bra i skallen oftast. Jag skulle väl också säga att kanske connemara passar in på en lite mindre men viktbärande häst. Ingen stor erfarenhet av islänning själv men det är kanske ett alternativ. Det viktigaste är ju dock att du hittar rätt individ, och då spelar rasen mindre roll.

Lycka till med letandet. Skulle du vara intresserad av att t ex prova om fjording kan vara nåt för dig så kanske jag kan hjälpa dig att hitta uppfödare eller liknande.
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Jag skulle också tipsa om en arab faktiskt. Jag trodde min nuvarande arab var ett undantag och lite mer på tårna än de andra jag haft men nu har vi vuxit samman och han är avslappnad till 90% i ALLA lägen.

Jag tipsar också om att hålla ögonen öppna för Paint och Quarter, jag har träffat ett par stycken senaste året och det slår mig gång på gång hur "smarta" de är inför nya situationer.
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

åh ja vi har ett sto på prov som har visat sidor som är jobbiga och nu när jag red på bana igår så såg jag idag att hon va otroligt svullen höger fram så antagligen håller hon inte för träning ...:grin:som tur är så åker hon hem på lördag kan inte ha en häst som inte går att ta ett pass på bana då och då utan bli svullen ,ha hästen på prov är de bästa för man kan inte döma hästen på hemmaplan spelar ingen roll hur mycket man provrider de är ju inte samma sak när man tar hem den ny miljö nya kompisar framför allt en ny ryttare så allt är så nytt för hästen den kanske visar sidor som man inte orkar med eller så passar de inte bara helt enkelt :)men får hem en ny häst som är importerad från danmark som är hur go som helst och är stor 167 precis va ja ville ha och de bästa han är trygg och inte ett dugg stressig som denna var längtar efter att få hem nu kändes hur bra som helst och vi får låna han hur länge vi vill!:love:men lycka till med hästletandet :angel:


Det där var den längsta mening jag läst på länge. Vill du att folk ska förstå vad du skriver?
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

CK för mig var det inga problem att läsa inlägget från highen!
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Kanske en Connemara som är "överhöjdare"? Har själv "snöat" in lite på dem efter att ha ridit halvblod i mååånga år.. :laugh:

Men som någon annan redan nämnt.. Det är nog inte rasen man skall fastna för utan att just DEN hästen som är rätt för dig.. Många hästar finns det därute..;)
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Tyckte att förslaget om en övervuxen connemara var mycket bra:).
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Din beskrivning av dig själv skulle passa ganska bra som beskrivning på mig och jag trivs super med min lilla arab :grin:

Synd att du/ni har så mycket fördomar om araber....alla hästar av den hispiga sorten som jag känner är faktiskt halvblod, min lilla arabdam är lugnet själv jämfört med dom! :D

bra där, så slapp jag skriva det jag tänkte;)
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Jag skulle inte förslå en ras, snarare kanske en häst som mäter ca 155-160 och är cool i huvudet.

Där ryms det en mängd raser och korsningar, vad gillar du för typ på häst tung eller lätt? eller mittemellan?

En "förliten" storhäst, eller en förvuxen ponny. Connemara, new forest, arab, cob, halvblod, och allsköns korsningar, jag har säkert missat flera raser också, men jag tycker du ska sikta på en häst som är avlad för ridning.

Hur hästen blir mentalt, beror till stor del på uppväxten (hanteringen) och inridningen, och hur stabil och konsekvent du är i ditt hanterande av hästen.
 
Sv: Vilken typ av ras skulle ni föreslå mig?

Hej

Håller helt med dig typiskt halvblodsbeteende, Jag har också arab och ett engelskt fullblod bägge är de lugna med mycket motor men ej tittiga och fnattiga på annat sätt. Det handlar mer om förtroendet för ryttaren som hästen skall ha.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 371
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 329
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 097
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp