vilket bett använder ni?

Sv: vilket bett använder ni?

Har fått detta förklarat för mig (ang. stångbett, kan inte tänka mig att det är någon större skillnad då hackamore ju är hävstång det med :D):
"Skillnaden mellan över- och underskänkel är ett bra sätt att räkna ut hur skarpt det är. Ju större skillnad, ju skarpare. T.ex. om överskänkeln är 4cm och underskänkeln är 8cm, är det skarpare än om Ö = 4cm och U = 5cm."
Om man kikar på ponnyhacket VS S-hacket, så är det i princip ingen skillnad mellan skänklarna på S.
 
Sv: vilket bett använder ni?

Jag som både rider på flowerhackamore,ponnyhack och på S-hack tycker ju förståss att S-hacket är absolut skarpast och rider på det då jag vill ha en snabb respons . Lite mer skärpning helt enkelt.
Upplever detta hackamore som mycket tydligare än ponnyhacket som jag tycker ger luddigare kommunikation. Flowerhackamoret räknar jag typ till ett sidepull fast med lite lite mer häv dvs handbroms.
Men att ta ledande tygeltag? Det enda jag kan komma fram till är att det skulle ge obehagligt tryck mot hästens tänder från sidan då sidostyckerna/hackamoreskänklarna trycks in där när man tar tygeltag utåt?
Jag har alltid lärt mig att ett bett som ett hackamore räknas till en typ av stångbett i och med häven och skänklarna och på dessa bett tar man inte ledande tygeltag på, men kanske har fel.
Får inte alls ihop det hur man ska kunna ta ledande tygeltag utan att vara rent av taskig mot min häst?
 
Sv: vilket bett använder ni?

Jag har pelham bett på min häst :) De funk om man har lite hett häst. men ni få avgöra själv ;) Kram
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Influencern och youtubern Therese Lindgren önskar hjälpa till att ta hand om en häst, men vill att den ska tränas belöningsbaserat utan...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 447
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: sweep
·
  • Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp