vilket bett använder ni?

Sv: vilket bett använder ni?

Jag tycker inte att det är något problem att använda ledande tygeltag på varken hack eller sidepull.
 
Sv: vilket bett använder ni?

Jag är också jättesugen på ett S-hack, fast jag rider inte distans utan dressyrar på min islandshäst. Jag undrar vart man kan hitta S-hacken? Och om de heter något annat än S-hack? Hittade en bild på en amerikansk sida och där kalldes de "mechanical hackamore"...
PM:a gärna länkar till butiker om ni inte vill skriva här.

Tack :bow:
 
Sv: vilket bett använder ni?

Jag har också kikat lite efter s-hack på begagnatmarknaden o i web-butiker o har bara hittat ngt på distansutrustningssidorna.... Så har ni tips vill jag gärna också höra!
 
Sv: vilket bett använder ni?

Jag är också jättesugen på ett S-hack, fast jag rider inte distans utan dressyrar på min islandshäst. Jag undrar vart man kan hitta S-hacken? Och om de heter något annat än S-hack? Hittade en bild på en amerikansk sida och där kalldes de "mechanical hackamore"...
PM:a gärna länkar till butiker om ni inte vill skriva här.

Tack :bow:

Alla hackamore med skänkel + kedja/rem är "makaniska hackamore". En annan sorts hackamore är bosal. :idea:

Jag har bara hittat S-hack hos Mia, som ju säljer distansutrustning. Men man kan ju beställa svart eller brun nosdel, om man inte vill ha fääärg ;)
 
Sv: vilket bett använder ni?

rider numera enbart på sidepull, skönt för pållarna och inget krångel för hästarna att äta och dricka.
blir lite förvånad över när jag läser andras inlägg att ni får byta tränsl under ritten? har fått i uppgift att det tränslet hästen visas upp i gäller hela tävlingen och inget annat, eller har jag fel?
mvh anne brückner
 
Sv: vilket bett använder ni?

Hästen ska i veterinärkontrollen visas upp i det huvudlag/(bett) som den ridits slingan före. Efter vet. kontroll kan du byta till något annat och använda under nästa slinga.

Lasse
 
Sv: vilket bett använder ni?

Det verkar vara ganska vanligt att man rider på bett första slingan, och sen tar bort det och rider på t.ex. sidepull resten av ritten.
 
Sv: vilket bett använder ni?

Självklart är det onödigt om man inte behöver det. Det gäller väl all utrustning. Men många har (vad jag förstått) en häst som är lite springig i början och sedan lugnar ned sig. Flera hästar jag hinkat har varit så också, efter ett par mil i kroppen har de förstått att det inte är någon kapplöpning. Då kan det vara skönt att ha lite extra broms första sträckan när hästen är ivrig och sedan ta bort bromsen i första grinden när den inte behövs längre.
 
Sv: vilket bett använder ni?

...precis samma fundering har jag... min Bandy blir URSTARK och jag har inte minsta chans att stoppa honom på vanligt tränsbett. Red på det vid min första (hittills enda) PP-ritt i somras och jag måste erkänna att jag faktiskt var rädd det allra första... Längre in i ritten gick det ju klockrent, men jag önskar inte vara med om en sådan start igen...:eek:

Är dock helt novis i bettdjungeln och vill gärna helst kunna rida min häst på vanligt tränsbett (lydnadsfråga), men ska testa tredelat och pullarnosgrimma nu ett tag så får jag se... Bandy är annars riden mycket på hackamore hos sin första ägare - men det känns lite främmande för mig i dagsläget - vill helst ha något i munnen på stollen! :grin:
 
Sv: vilket bett använder ni?

Vet en (här på buke) som rider med tränsbett och hackamore kombinerat - som ett kandar. Kan det vara något att testa? :laugh:


*kl*
Jag kommer personligen att betsla upp från S-hack till ponnyhack i vår. Madame bockade och hade sig rejält i början av ritten i somras, kommer inte att orka sitta så i nästan en mil en gång till :grin: . Rider hemmavid på ponnyhack just nu då hästen är en korsning mellan dynamit och travare :rofl:
 
Sv: vilket bett använder ni?

Liten, vet du vart man hittar dessa kombibett? Var på träning hos Staffan Strandberg och kan föreslog mig att prova det, men han kallade det "travarhackmore". Har dock inte hittat något sådant.
 
Sv: vilket bett använder ni?

hmm... jag har noll koll.... :angel:
Enligt min tolkning så är "betsla upp" det samma som att sätta på ett skarpare bett - är ponnyhack skarpare än S-hack? Jag trodde nog att s-hack hade längre skänklar och att det innebar att det var skarpare...? (men jag är verkligen inte påläst...!)

Intressant med detta kombinationsbett du pratar om. Jag har sett ett sånt någonstans, men har fått för mig att jag är för grön för att våga prova ett sånt... tror jag har läst att man ska ha koll på vad man gör med ett sånt bett... (förvisso ska man väl ha koll på allt man gör när det gäller bett...)

...eller menar du att hon som rider med kombinationen har "satt ihop det själv", dvs tränsar med bett som vanligt och kombinerar med hack bara?

Eller är det ett sånt här: hackamore och bett i ett (Skrolla ner på sidan så kommer det en bild).
 
Sv: vilket bett använder ni?

Jag pratar inte om ett kombinationsbett, utan du tar ett kandarhuvudlag och sätter på ett hackamore och ett tränsbett. :p

Komb.bett finns men det blir liknande effekt som Pessoa.
 
Sv: vilket bett använder ni?

Här är mitt S-hack:
Honey+053.jpg

Och Ponnyhacket:
Honey+018.jpg


Har också tolkat det som att S-hacket är skarpare än ponnyhacket, men efter att ha bytt tillbaka till ponnyhack från det föregående, känns ponnyhacket betydligt skarpare.
Ponnyhacket har betydligt längre underskänkel :angel:
 
Sv: vilket bett använder ni?

Ponnyhacket är starkare, eftersom S-hackets 'sidor' ju kan röra sig och det kan itne ponnyhacket så det blir större tryck snabbare, plus att den som du säger har lite längre skänklar.
 
Sv: vilket bett använder ni?

Aaaah!

Liten: Då förstår jag! Kandarhuvudlag... kan man göra det av distanstränsen (typ) ? :D

-moa-: Tack för infon! :laugh: Då vet jag! Kanske vågar prova mig på ett ponnyhack då... Hästen är ju van vid hack - bara jag som tycker det känns mer osäkert än ett bett :grin:
Fast man kan ju aldrig säga något förrän man provat :D
 
Sv: vilket bett använder ni?

...tänk om "hon som rider på egentillverkat kandar-hackamore-träns" ser den här tråden och kanske råkar ha en bild på sitt att lägga in... *lycka*
 
Sv: vilket bett använder ni?

Du kan säkert prova att sätta ihop ett av distansträns..eller så tar du ett träns "vilket som helst" och t.ex. en rem för stigbett och knyter ihop med ett snöre i nacken så att det inte glider bort. *snurrigt, hoppas att du hänger med* :D Duger för provridning om inte annat.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 977
Senast: villhöver
·
  • Artikel
Hästnyheter Med varmare väder ökar fallen av fästingburna sjukdomar. Men det är inte bara människor som kan drabbas. Även djur som hästar kan bli...
Svar
4
· Visningar
400
  • Artikel
Hästnyheter En överdomare ska, vid en tävling i slutet av förra året, ha riktat skarp kritik mot en minderårig deltagares val av bett. Detta trots...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det känns som det finns emaljmuggar till salu överallt. Jag förstår inte användningsområdet. Är det någon slags plastbantning så man...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp