Bukefalos 28 år!

Vilket bett ska jag byta till?!

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla!, jag har ett 18-årigt halvblodssto med mkt eng.fullblod i stammen, hon kan bli väldigt stark vid uteritt & hoppning, hon rids på ett vanlig 3-delat tränsbett i dressyren som funkar bra, men hon är känslig i munnen så måste vara ett bett som ej "skadar" munnen.

Har funderat på Kimblewick, eller D-bett "galoppbett".
Vad tycker ni skulle passa?,eller har ni tips på andra bett?. Dock j hackamore,då hon inte funkade helt 100 på det.

Mvh :D
 
Sv: Vilket bett ska jag byta till?!

Nu anser jag att du även i din ridning "bromsar" med säte och vikt men ändå vill ha en extra kontoll genom betslet?

är man väldigt mjuk och följsam i handen och hästen kanske lyssnar bättre på hävstångsbett kan det funka väldigt bra

På ett pelham kan man rida på dubbla tyglar, ett i "bridong" och ett i stång.
Då kan man rida främst på bridongen och ha stången som extra vid behov, om din häst nu trivs i hävstångsbetsel vill säga.

kimblewick/jaktkandar har jag dock ingen erfarenhet utav men i praktiken är detta ett liknande bett men klumpigare ifall man vill ha dubbla tyglar (tror inte jag har stött på det) På detta kan man välja hur pass skarpt bettet ska vara

försök låna hem av någon kompis, i med att din häst inte funkar helt 100 på hacket så kanske den inte gillar kedja heller

känner att det blev lite luddigt skrivet nu, tror jag behöver sömn snart :p
 
Sv: Vilket bett ska jag byta till?!

Jag rider också min häst på tredelat i dressyren men behövde nåt starkare vid uteritt och hoppning, så jag provade ett rakt pelham och så har jag ett tjockt ludd runt kedjan och det funkar super! Rider inte med dubbla tyglar utan har deltan i stället.
Jag provade kimblewick på henne men hon tog inte ett steg framåt. Men det kanske funkar jättebra på din, det bästa är ju om du kan låna olika bett och prova dig fram tills du hittar det som funkar bäst för er.
 
Sv: Vilket bett ska jag byta till?!

Funkar det inte alls med bettlöst? Tänker på sidepull - vissa hästar coolar faktiskt ned om ryttaren tar bort bettet och/eller hävstångsverkan (som finns i hackamoret).

Annars har du fått förslag ovan - och såklart det stående "rid mer dressyr så hästen blir lydigare" ;).
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 090
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 167
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 311
Senast: Bri
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 745
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp