Bukefalos 28 år!

Vilket bett ska jag ha?

S

skipperstjej

Hej!

Jag har ett halvblod som jag rider på helt vanligt 2 delat bett men hon blir väldigt tung och stark på det framför allt i hoppningen, ha ridit henne på pessoabett vilket gick ganska bra men ej något jag vill rida på till vardags.. hon e ganska outbilldad så tygeltag och sådant måstes göra ganska stora, varav jag inte vill ha pessoabett. vill ha något skarpt men inte för skarpt, kanske 1 elr 2 snäpp skarpare än vanligt 2 delat:)

Tacksam för hjälp!:love:
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

ett 2 delat pelham kanske :)med långa deltor??
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

3delat träns bett med parerstänger. halvskarpt och hästen riskerar inte att få bettet genom munnen när man tar stora tygeltag.
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Jag skulle antingen sätta på ett fullcheek tror jag det heter, iaf vnligt tränsbett med "pinnar" på sidorna, eller ett pelham. Finns babypelham med korta skänklar och det finns vanliga med längre. Jag skulle inte sätta på något bett som verkar som ett pessoa, eftersom jag inte gillar verkan av dem.
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Jag använder ett jaktkandar, det fungerar fint för mig!:)
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Jag skulle använt mig av pelham med två tyglar. Då kan du rida "på vanligt tränsbett" (inverkan alltså) när hästen går bra och använda stången när hästen blir stark.
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Det värkar som om du behöver träna mer! INGENTING hänger på bettet, du ska kunna rida med ett vanligt 2 delat bett utan problem, kanske tredelat, beroende på vad hästen gillar bäst. Min häst gjick på ridskola innan med pessoabett, men nu med hjälp av mycket träning har han blivit en underbar dressyr- och hopphäst som lyder med små små hjälper. Han är en haflinger, alltså en tung häst som jag fick uppfattningen av att du har också :) Jag rider nu på ett ca 20 mm tjockt 2delat tränsbett, och han gillar det bettet starkt! Visst, vissa hästar gillar det inte, vissa kan inte äns stänga munnen, men det är bra att prova olika bett.




Och som sagt, det är bara att träna :D
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Lite ot men jag blir så trött på när alla säger "hästar ska kunna ridas på 2delat, betsla inte upp. träna mer dressyr"

Vad ska man göra sålänge om det inte går att rida ut på ett 2delat? då måste man ju betsla upp sålänge tills man jobbat på problemet. Jag skulle ALDRIG kunna göra halt på J om hon blev springig ute..

Sry. det var inte menat till dej.
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Min häst VAR springig ute, visst han är det fortfarande, men jag bytte bett och tränade dressyr och nu funkar det ändå :) Jag gav också samma tipps till en hoppryttare som hade samma problem med sin häst. Och gissa vad som hände? Hon rider på ett tjockt 2delat bett :) Sen funkar det ju inte exakt lika dant på alla hästar men, testa, inte bara 1 gång utan i några veckor och rid för en BRA dressyrtränare... Då ska du ju såklart inte rida ute med det bettet, jag kan förstå att det kan vara läskigt att rida "utan så mycket kontroll" men jag sitter kvar på min häst fastän han skenar iväg med mig barbacka :P (Fast han går ju bara rakt fram och har en lagom bred rygg, men ändå) xD
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Så länge du jobbar på problemet kan du ha ett snäppet skarpare bett ute för din säkerhet. Det där rådet är väl för att man ska tänka på att problemet kan hjälpas av mer dressyr inte att man ska riskera livet ute.
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Jag skulle prova ett rakt D-ringsbett (inte starkare än vanligt tränsbett men dom flesta hästar gillar de) Eller ett Tredelat, jag rider aldrig på tvådelat efter att ha sett en häst som de tvådelade "vek upp sig" i gommen på hästen. De är inte säkert du behöver ha något starkare så länge hästen trivs med bettet
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Så länge du jobbar på problemet kan du ha ett snäppet skarpare bett ute för din säkerhet. Det där rådet är väl för att man ska tänka på att problemet kan hjälpas av mer dressyr inte att man ska riskera livet ute.

Det var precis det jag menade :) Du kan rida med olika bett, ett tränsbett när du rider dressyr och något skarpare när du hoppar eller rider ut :D

Jag kan också lägga till att min häst var en ridskolehäst och där reds han tyvär med pessoabett... Det var där problemen började, sen hade han ju inga muskler heller för den delen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket bett ska jag ha?

då kommer jag som en av dom som säger dressyr :D
men då syftar jag på när det gäller det där med tygeltagen, att träna på att hon ska bli mer uppmärksam på det. Att hon blir tung, menar du stark eller tung frammåt, hängande i tygeln?

annars för hoppning och uteritter skulle jag satsa på ett pelham med två tyglar där man kan rida på både stång och bridong och variera sig som Lundatorp skrev
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

då kommer jag som en av dom som säger dressyr :D
men då syftar jag på när det gäller det där med tygeltagen, att träna på att hon ska bli mer uppmärksam på det. Att hon blir tung, menar du stark eller tung frammåt, hängande i tygeln?

annars för hoppning och uteritter skulle jag satsa på ett pelham med två tyglar där man kan rida på både stång och bridong och variera sig som Lundatorp skrev

Exakt det jag har fördsökt få framm :D
 
Sv: Vilket bett ska jag ha?

Jag tror inte att problemet försvinner med ett annat bett.. snarare så förskjuter du bara problemet och det blir aldrig riktigt löst. Är det så att hon nu är outbildad så kanske du ska utbilda henne? förstår hon inte bettets inverkan riktigt så blir det inte bättre med ett starkare bett. Lär hästen vad bettet är för något och hur det ska användas istället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Gimlan
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 311
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp