Bukefalos 28 år!

Vilket bett?

R

Rebecca-M

Hej!
Jag har lite funderingar ang. bett. Har en ponny, import england,
Han har varit spänd vid uppsittning tidigare, haft sadeltvång och vi gissar på att han blivit illa behandlad tidigare i livet.

Vi har nu jobbat i 2 månader med grundläggande övningar, och nu kan jag sitta upp utan problem. Vi har tränat mest med repgrimma, vilket funkar bra, och igår när vi satte på ett bett ser vi att han inte alls trivs med det.
Han öppnar munnen, kastar med huvudet och verkar irriterad, jag försökte bara vara väldigt mjuk i handen.:angel: Då red jag på ett vanligt 3-delat med lösa ringar.

Vi bytte och prövade ett fullcheek, 2-delat men han trivdes inte med dt heller.
Har även funderat på hackamore, men har en känsla av att han kommer krulla ihop sig i nacken och inte jobba med rygg och bakparti.
Han är naturligt högrest men min teori är att han blivit riden med mycket inspänning och hårda tygeltag.

Min fråga är nu; vad skulle ni valt för bett ?

Kram Rebecca
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket bett?

Hade börjat med att lägga ett "snällt bett" under repgrimman så han lär sig att bett inte är förknippat med obehag.
Sätt inga tyglar i bettet till en början, utan låt det bara vara i munnen, var helt noga med utprovningen så att det verkligen passar och inte ligger fel i munnen på honom.

För en tio år sedan hade jag en ponny som inte ville acceptera bett alls utan blev väldigt istadig så fort han blev tränsad, detta hade sin grund i ägare som inte förstod vikten av att kolla tänderna på honom och därför enbart red honom på kandar för att detta var det enda som han inte "vågade" bråka med när bettet gjorde ont i munnen.

Har du kollat tänderna på honom?

När tänderna var fixade red jag kombinerat på hack med bett utan tyglar under i ett par månader, och red sedan med dubbla tyglar ett par månader, för att till slut skippa hacket helt.

Tänk på att inget bett är skarpare än vad din hand gör det.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 615
Senast: Vogue
·
Utrustning Råkade köpa på mig ett baucher bett idag :angel: Letade efter något som skulle vara stadigt för hästen, och vara godkänt i dressyr...
Svar
2
· Visningar
2 826
R
Träning Ska försöka att inte bli alltför långrandig, för se hur dt går:D Min ponny slänger med huvudet när jag rider, ibland mer, ibland...
Svar
5
· Visningar
1 239
Senast: LisaY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp