Bukefalos 28 år!

Vilket bett??

kanontjej

Trådstartare
Jag har en häst som gärna bockar och vill bli stark, men jag har prövat olika bett men inte hittat något som passar, han blir också lätt lång och kan vara svår att få upp huvudet på när han börjar bocka...
Kan jag få några tips om bra bett och på vilket sätt dom hjälper?
Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Vilket bett??

Det är nog inte bettet det sitter i, utan kommunikationen mellan dig och din häst. :) Jobba på den och skippa dåliga genvägar som skarpa bett osv. är mitt råd. Eller variera mellan ett lite skarpare bett under tiden ni jobbar på kommunikationen. Te.x jaktkandar, pelham, beroende på vad din häst gillar.
 
Sv: Vilket bett??

Träna, träna träna. :) Tempoväxlingar, mkt beröm och övergångar. Ju mer du får hästen att vara lydig och verkligen jobba med dig och inte försöka köra sitt eget race, desto känsligare kommer den att bli. Genom att bara byta till ett skarpare bett och rida på som vanligt kommer problemen komma tillbaka när hästen vant sig vid mer tryck i munnen.

Men du kan ju prova med ett jaktkandar(kimblewick) när du tex hoppar eller vilka tillfällen hästen nu kan vara extra svår att kontrollera. Men det är ridningen och lydnaden man måste jobba på, alla hästar känner även små tygeltag, sen är det upp till ryttaren att få ponnyn så lydig att den också lyssnar på det.

Beröm när den lyssnar, träna tex halt-trav växlingar, skritt-galopp och tempoväxlingar inom gångarterna. Eftergiften är det viktigaste, så fort hästen lyssnar: lätta! De här övningarna är även bra för hästar som blir lite långa och flacka.
 
Sv: Vilket bett??

Jag kan med stor säkerhet säga att det inte beror på bettet.

Börja jobba istället med att hästen ska bli känslig för dina hjälper.
 
Sv: Vilket bett??

Men han är lydig, det problemet är att man får ingen kontakt med honom när han börjar bocka och sen hänger han med huvudet ibland, jag tävlar på hög nivå i hoppning och jag vet att man behöver träna dressyr och han är väldigt lydig med det vi gör..
Och jag behöver svar på vilket bett ni tkr är bra..
 
Sv: Vilket bett??

i bland behöver man rida på ett annat bett, inget konstigt i det. Vi har varit väldigt nöjda med flippan bettet, och hästarna trivs väldigt bra med det. Det är ett väldigt milt bett. Vi varvar mellan flippanoch ett vanligt. Det är ett ganska dyrt bett men värt pengarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket bett??

kommunikationen mellan dig och din häst betyder ju inte bara ridning...

Bockar den försöker den berätta att allt inte står rätt till!
Ta ut en equiterapeut eller hästmassör som får gå igenom hästen.
Att hindra den från att försöka säga till dig att något inte känns bra, känns lite fel.

Lycka till!
 
Sv: Vilket bett??

Om du upplever hästen som stark och att den hänger med huvudet (i handen antar jag) så beror det på din ridning och inte på att hästen behöver ett skarpare bett.
Om du skaffar ett skarpare bett enkom för att hästen inte ska bocka så har du missat en tårtbit på vägen. Du behöver rida fram hästen istället för att dra den tillbaka i munnen när den bockar. (Förutsatt att den inte har ont någonstans.)

/V
 
Sv: Vilket bett??

Nja, en duktig et kan ibland hitta mer än en traditionell vet.

Min häst vet.besiktades u.a. 3 månader senare hittar kiropraktor att något inte stämmer i hals/nacke och rekommenderar mig att kontakta vet för röntgen. Röntgade och hittade både förträngningar och artroser. Skall dock understryka att kiropraktor inte behandlade hästen utan hittade genom att klämma igenom den.

Alla hästar som bockar har inte ont, de kan tycka att livet är kul också. Min gamla bockade enbart ute på fält, tror inte att han hade ont enbart där...

Till TS, tänkte först skämtsamt föreslå grästygel tills jag såg att du faktiskt tävlar seriöst;). Stångbett gör ju gärna att de krullar ihop sig, men samtidigt blir ju du starkare och orkar få upp huvudet. Men jag håller nog med många andra, mera dressyr och variera betslingen tills du hittar det som passar. Fråga kompisar om de har andra bett, så du slipper köpa massa nya... Om det är ett nytt fenomen att den bockar, då kanske vet/et/kiropraktor kan vara en idé. Nu kollade jag inte var du bodde, men om du bor nära/norr om sthlm har jag en super kiropraktor som jag kan rekommendera
 
Sv: Vilket bett??

Men han är lydig, det problemet är att man får ingen kontakt med honom när han börjar bocka och sen hänger han med huvudet ibland, jag tävlar på hög nivå i hoppning och jag vet att man behöver träna dressyr och han är väldigt lydig med det vi gör..
Och jag behöver svar på vilket bett ni tkr är bra..

Har hoppat en del på pelham, då min gamla blev så stark på hinder, speciellt på tävling. När vi fått ordning på dressyren så jag kunde hoppa honom högt även på tränsbett, så upplevde jag att han hoppade bättre på vanligt tränsbett, använde ryggen mycket bättre, men det var oerhört mycket lättare att få honom till rätt hinder på pelhamstången... han bjöd på alla hinder han fick syn på, lite väl hoppglad ibland:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: sorbifolia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 937
Hundträning Jag har en liten hund med pyttig mun även för sin storlek och mjukt bett. Dessutom så är hon lugnt tempererad och jag jobbar mycket med...
Svar
15
· Visningar
962
Senast: snorp
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp