Bukefalos 28 år!

Vilket bett?

B

Baluwet

Jag har en d-ponny (mycke storhäst över honnom) som jag inte riktigt vet vilket bett jag ska rida på, några tipps? - Skriver de som kommer som problem ibland... ;)

Dressyren: Han e väldigt seg, och håller imot när man försöker få honnom i form.

Hoppning: Han behöver även här få upp tempot, han kan kasta sig åt sidorna, tvärnita eller resa sig när han inte kommer 100% rätt på hindret.

Uteritt: Om han inte vill gå förbi något, kan han backa ner i dikena eller vända o springa hem, kanäven här resa sig.
 
Sv: Vilket bett?

Jag tror inte att ett annat bett kan lösa något av dina problem, låter som att ni främst behöver jobba på framåtbjudningen :)

Vad rider du på för bett idag och varför vill du byta?
 
Sv: Vilket bett?

Ett helt vanligt milt tränsbett ska den uppenbarligen gå på. Vad är det som får dig att tro att ett bett ska lösa era problem när hästen inte är framför skänkeln?
 
Sv: Vilket bett?

Vad för bett din häst skall ha kan bara en tandläkare eller veterinär säga, som tillräcklig kunskap att titta hästen i munnen och därefter passa in ett bett.

Dock låter dina problem snarare som att det är frammåtbjudningen och ridningen som behöver anpassas. Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig med dina problem!
 
Sv: Vilket bett?

håller med de andra, är nog inte bettet som är problemet. Men om du nu verkligen hade tänkt betsla upp så kan jag rekommendera (i hoppning & uteritt) pelhambett med delta tygel. Jag red en ponny som nästan alltid var lat, men när vi betslade honom med pelham i hoppningen vart han hur pigg som helst. Försök vara så mjuk i handen du kan du försök att inte jobba så mycket med formen i dressyren till en början, få in den rätta känslan först :) Lycka till!
 
Sv: Vilket bett?

Jag håller med alla andra, jag tycker att det låter som om han snarare skulle vara väldigt känslig i munnen än tvärtom. Tänk på att detta kan yttra sig genom "seghet" och inte bara med tydliga protester som att slå med huvudet.

Har du någon gång ridit bettlöst?

Tips vad gäller ridandet, jag rider ett sto nu (ridit henne två gånger) Hon har gått hög dressyr på kandar och försvarar sig lite med att vara seg och just svår att få att ge efter, kalla det stark i munnen. Henne gäller det att väcka, massor med tempoväxlingar och inte mer än en mjuk kontakt i munnen under framridningen. Efter en stund sänker hon sig självmant, efter att bjudningen kommit igång.

Jag skulle rida på långa tyglar och se till att få fram honom för skänkel, kicka till honom om han inte lyssnar och beröm då han ökar, skit i om det blir trav trots att du ville ha snabbare skritt osv. När han är energisk kan du börja fundera över formen.

Stegring och utbryt i hoppningen/uteritten låter som om det skulle kunna vara problem vad gäller vem som egentligen bestämmer. Går han förbi "spöken" om du leder honom?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 434
Senast: WildHorse
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 399
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 194
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 943
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp