Bukefalos 28 år!

Vilket fack - vårdbiträde

MikaTela

Trådstartare
Jag har nu fått in min fot i äldrevården, samt handikappsomsorg och ev förskola.
Därför letar jag nu efter ett lämpligt fack (med tillhörande A-kassa) med bra medlemsavgifter och förmåner.
De jag tittat på hittills är Kommunal, Vision och Unionen.
Finns det några här som kan dela med sig av deras erfarenheter av dessa.
 
Jag har nu fått in min fot i äldrevården, samt handikappsomsorg och ev förskola.
Därför letar jag nu efter ett lämpligt fack (med tillhörande A-kassa) med bra medlemsavgifter och förmåner.
De jag tittat på hittills är Kommunal, Vision och Unionen.
Finns det några här som kan dela med sig av deras erfarenheter av dessa.

Min mamma jobbar inom äldreomsorgen och är med i Kommunal. Hon är mycket nöjd med dessa och har fått hjälp snabbt och bra när det har behövts tidigare vid konflikter. :)
 
Du ska tillhöra det fack som äger kollektivavtalet på din arbetsplats... Med alldra största sannolikhet alltså Kommunal.... Går du med i Unionen (som har betydligt lägre medlemsavgift) så har de svårt...ja i princip är det omöjligt för dem att hjälpa dig om du skulle få problem på ditt jobb. Det eftersom arbetsgivaren har avtal med Kommunal...
 
Jag har nu fått in min fot i äldrevården, samt handikappsomsorg och ev förskola.
Därför letar jag nu efter ett lämpligt fack (med tillhörande A-kassa) med bra medlemsavgifter och förmåner.
De jag tittat på hittills är Kommunal, Vision och Unionen.
Finns det några här som kan dela med sig av deras erfarenheter av dessa.
Det är Kommunal du "ska" tillhöra.
Om du blir medlem i något annat så kommer du att ha "fel" facktillhörighet för ditt kollektivavtalsområde.
 
Tack för era kloka svar!
Det där med fack och a-kassa är en djungel när man inte är van det sen tidigare.
Särskilt nu när alla som Unionen och fler dyker upp.
Man vet inte riktigt vad man ska tro på.
 
Du ska tillhöra det fack som äger kollektivavtalet på din arbetsplats... Med alldra största sannolikhet alltså Kommunal.... Går du med i Unionen (som har betydligt lägre medlemsavgift) så har de svårt...ja i princip är det omöjligt för dem att hjälpa dig om du skulle få problem på ditt jobb. Det eftersom arbetsgivaren har avtal med Kommunal...
När jag jobbade var det Hotell och restaurangfacket som hade avtal med arbetsplatsen, men receptions/konferenspersonalen var tydligen med i Handels, övriga i HRF. :confused: Iofs kan jag ha fått fel uppgifter, det var en kollega som berättade detta.
 
När jag jobbade var det Hotell och restaurangfacket som hade avtal med arbetsplatsen, men receptions/konferenspersonalen var tydligen med i Handels, övriga i HRF. :confused: Iofs kan jag ha fått fel uppgifter, det var en kollega som berättade detta.

Olika grupper kan ha olika fack på samma arbetsplats, t ex unionen för chefer och tjänstemän och kommunal för "vanliga" arbetare.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Ida94
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 344
Senast: dobbis
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp