Bukefalos 28 år!

vilket ska jag välja

F

*fia*

Nu har jag problem.

har stått i ett stall i vinter, där jag får hjälpa till att släppa ut/forda å ta in, rullande schema, har tillgång till paddock med hinder, en liten travbana, hö å strö ingår 1300kr betalar jag per häst.

Nu e de bara så att denna tjej inte vill ha valacker å eftersom min ena ska säljas å jag köpt en ny valack så får jag stå hos grannen. Så jag kommer få ha stot på detta stället å valacken på stället under.

Där betalar jag 600kr för box köper hö å strö själv men dom släpper ut å in. valacken kommer äta 13 kg ungefär.

Nu har min medryttare, där hästarna stått på bete i sommar (dom hyr stall å hus med paddock) fått nys om att den andra delen i ladan kommer vara ledig, så de kommer finnas en egen stalldel med 2 boxar.


Därfår jag betala 500kr för två boxar ink utsläpp å morgon fodring/lunch+ tillgång till stallet. kan ev byta tjänster med min medryttare så hon kan fixa dom varannan dag om jag betalar halva träningarna för henne. Så då kan jag stå med båda för 900kr å bara åka varannan dag.


Nu till problemet, vad ska jag välja, att ha mina två ihopp lite mer på landet å ha ett eget stall, kunna styra lite mer som jag vill, jätte stora fina hagar, dom får ett eget stall tilssammans dom kan titta ut ut boxarna, men tyvärr 3mil bort.

Dom första stallen kan jag gå till, men där kan jag ju inte bestämma när dom ska ut å in,dom kan inte titta ut ur boxarna, i de ena stallet fodras bara på kvällen, ingen kraftfoder på morgonen.



Tänkte att jag kanske kunde komma undan ganska billigt om jag står på halm å köper rundbal, å köper ensilage lr hö.


Huvudet snurrar va ska jag välja:confused:

Valacken behöver mkt mat, stoet behöver mindre mat, både behöver vara ute mkt i kuperade hagar å trivs bäst med det.


Blev så svårt, för mina verkligen älskade betet å stallet å ja man märkte på dom att dom trivs på betet å vill inte åka hem...


Har ca 2 mil till ridhuset där jag tränar från betet å ca 1,2 mil från vinterstallet till ridhuset.

Å va svårt det e, i vinterstallet har jag ingen att rida med men på betet kan jag alltid rida med medryttaren, uch jag har beslutångest.


Hjärtat säger betet, plånboken lutar åt betet men de blir ju mer restid å mer bensin..

Vore skönt om nån mer än jag kunde fundilera lite å kanske komma me lite åsikter om hur ni skulel gjort osv. de e total snurr nu i mitt huvid.:cry:
 
Sv: vilket ska jag välja

Om du räknar i bensinpengar till stallet som är längre bort och billigare, kommer du upp i samma summa som i det andra stallet då? om du plussar till maten som ingick i det andra stallet vilken summa blir det då?

jag tycker att 3 mil är långt för att åka till stallet, men behöver man bara åka varannan dag kanske det är värt det.

När jag letade stall hade jag tillslut 2 att välja på. Ett som kostade 1010 kr/månad, spån ingick men inget mer(kollektivt). Dit hade jag ca 8-9 km och det gick inga bussar alls. Dessutom uppför hela vägen så cykel kändes inte så kul.
Det andra stallet är ca 4,5 km bort, kostar 1000kr i månaden o inget ingår. (Kollektivt)
Dit går det fina cykelvägar, bussar ca 2-3 gånger i timmen( man behöver gå ca 800meter-1km från bussen till stallet.

Jag valde det stall som var närmast, för jag ansåg att genom att jag kan åka buss och cykla så sparar jag in bensinpengar på det. Dessutom är det här stallet myyycket finare än det andra, även om det inte finns ridbana och hagarna är mycket mindre än i det andra stallet.
Men hästen trivs och det gör jag med.

Kanske blev lite långt det här, men du kanske förstår min poäng också. Orkar du sitta och köra 6 mil varje(varannan) dag för att fara till hästen i ur och skur?
 
Sv: vilket ska jag välja

Jag har haft min häst 2 mil bort under 2 års tid. Pga av att folket där inte heller rider så att man dessutom är själv spelar avståndet för mig stor roll. Men Det beror ju helt på.

Jag sätter alltid min häst först. Och det låter ju som att det andra alternativet är lite bättre för dina hästar och kanske också för dig efter som att du får sköta dig själv oxh dessutom får stå riktigt billigt. Jag hade aldrig flyttat min häst om jag inte hittat ett stall där jag tror att han kommer att trivas minst lika bra som där han står nu, och trots det så kommer jag att ha dörrarna öppna att flytta tillbaka till stallet 2 mil bort om det skulle visa sig minsta lilla att min häst inte trivs där. För hans vardag är viktigare än min hästtid. Han ska ändå stå där 24/7.

Bara du vet vad du själv vill. Fundera på hur mycket bättre du tror att det blir för hästarna att flytta dem. Kanske är det ändå värt att prova? Kanske kan du få skriva kontrakt med en provmånad så att du slipper ev uppsägningstid om du efter en månad känner att det inte fungerar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 530
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 293
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 598
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp