Vilket täcke i transporten?

mirrorgirl

Trådstartare
Nästa helg ska jag hämta min första alldeles egna häst och jag har insett att det är sjukt mycket att tänka på. Har inte tidigare kört en häst på vintern, enbart på sommaren så därför tänkte jag kolla med allvetandes Buke vad man borde ha för täcke i transporten?
Vi ska köra från Helsingborg till Göteborg och det brukar vara 4-8 plus och regn vanligvis.

Räcker det med fleecetäcke? Eller ska han ha ett utetäcke?
 
Nästa helg ska jag hämta min första alldeles egna häst och jag har insett att det är sjukt mycket att tänka på. Har inte tidigare kört en häst på vintern, enbart på sommaren så därför tänkte jag kolla med allvetandes Buke vad man borde ha för täcke i transporten?
Vi ska köra från Helsingborg till Göteborg och det brukar vara 4-8 plus och regn vanligvis.

Räcker det med fleecetäcke? Eller ska han ha ett utetäcke?
Ulltäcke typ Rambo brukar jag köra med. :) kör aldrig mitt i vintern dock men höst sådär. Fleece skulle jag inte ha, mest pga att det inte sitter bra o brukar halka bakåt. Men ulltäcke, utetäcke funkar ju med.
 
Grattis till hästägarskapet!

Du skulle ju kunna höra med nuvarande ägaren och hör vad hästen brukar ha på sig? Det brukar snarare bli för varmt i en transport (beroende på hur bra ventilation det är) så om hästen är oklippt behöver den antagligen inget täcke alls.
 
Nästa helg ska jag hämta min första alldeles egna häst och jag har insett att det är sjukt mycket att tänka på. Har inte tidigare kört en häst på vintern, enbart på sommaren så därför tänkte jag kolla med allvetandes Buke vad man borde ha för täcke i transporten?
Vi ska köra från Helsingborg till Göteborg och det brukar vara 4-8 plus och regn vanligvis.

Räcker det med fleecetäcke? Eller ska han ha ett utetäcke?

Inget alls om det är så varmt.
 
Nästa helg ska jag hämta min första alldeles egna häst och jag har insett att det är sjukt mycket att tänka på. Har inte tidigare kört en häst på vintern, enbart på sommaren så därför tänkte jag kolla med allvetandes Buke vad man borde ha för täcke i transporten?
Vi ska köra från Helsingborg till Göteborg och det brukar vara 4-8 plus och regn vanligvis.

Räcker det med fleecetäcke? Eller ska han ha ett utetäcke?
Är hästen oklippt så ha inget täcke alls.
Det många "glömmer" när de kör häst är att det är en ansträngning för hästen att åka; de måste ju parera hela tiden.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Tack för era svar. Jag ska såklart kolla med säljaren också och tar med några alternativ ifall det skulle bli svinkallt den dagen :)
 
Luckan stängd: Klippt häst - ett ull eller fleecetäcke.
Oklippt häst - ingenting eller tunt täcke om den är frusen av sig.

Jag brukar ta med ett extra och kolla av läget när man stannar utmed vägen.

Med öppen lucka kanske ett utetäcke på så att det inte regnar på baken.
 
Luckan stängd: Klippt häst - ett ull eller fleecetäcke.
Oklippt häst - ingenting eller tunt täcke om den är frusen av sig.

Jag brukar ta med ett extra och kolla av läget när man stannar utmed vägen.

Med öppen lucka kanske ett utetäcke på så att det inte regnar på baken.

Hälsingborg - Göteborg stannar man inte för rast, är ju inte mer än högst 4 timmar ... med fullastad lastbil ... tar inte mer en 3 timmar 30 med personbil och släp även om man kör sakta ...
 
Hälsingborg - Göteborg stannar man inte för rast, är ju inte mer än högst 4 timmar ... med fullastad lastbil ... tar inte mer en 3 timmar 30 med personbil och släp även om man kör sakta ...
Jag hade definitivt behövt en bensträckare, toabesök o en kopp kaffe på den sträckan. :o
Det är jääkligt tråkigt att köra i 80km/h med släp i högerfil.
 
Min tjockpälsade ponny var mer svettig efter att ha stått i transporten vid sista tävlingsstarten i halva oktober än vad hon var efter att vi hade startat två klasser inne i ett varmt ridhus. Det kan bli ganska varmt inne i en hästtransport, särskilt om man åker med luckan stängd. Temperaturen ute är ungefär densamma nu som den var i oktober, kanske någon grad kallare här. P.g.a. att här är så pass varmt och min häst inte är av den frusna sorten hade jag därför transporterat henne naken om vi hade åkt någonstans idag.

Men som vanligt måste man ju ta hänsyn till individen. Hör med säljaren vad hästen är van vid. Är den klippt och står med täcke inne hade jag tyckt att det vore helt normalt att ha stalltäcket på i transporten.
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 150
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hejsan! Jag ska åka och köpa täcken till min nya ponny snart. Han är importerad från Irland och känner honom inte så bra än (när det...
Svar
14
· Visningar
1 189
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp