Bukefalos 28 år!

vill bli en bättre ryttare!

A

anwa

hej!

jag är en tjej på 18 år. har ridit sen jag var 11 år och hade ett uppehåll i ca 1 år..

jag har jätteproblem med mig själv när jag rider.. känner mig verlkigen som en nybörjare och jag behöver tips och hjälp med detta!

jag rider på ridskola en gång i veckan och har tyvärr ej råd med mer än det... och att hitta en medryttarhäst är inte enkelt då jag studerar sista året i gymnasiet.

det jag vill ha hjälp med är att kunna hålla balansen, slappna av mera och få hästen att gå på tygeln, lyfta upp sig, vara rund osv..

jag vet att jag behöver slappna av mycket mer! sänka hälen behöver jag också (kan inte sänka hälen normalt pga skada i fotleden när jag hamnade i en mc olycka). när jag sänker hälen så känns det som att jag spänner hela kroppen!

vad är det jag ska tänka på igentligen för att bli en bra ryttare? I don't know what to do! :(
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

Att rida utan stigbyglar gör susen för sitsen och balansen. Be din ridlärare ha någon lektion med er där ni bara tränar sits, balans och avslappning. Tycker du ska fokusera på det först och ta det här med form och samling senare efter det kommer av ryttarens balans och avslappning. Är ryttaren spänd och ur balans kan man se sig i himlen efter att hästen ska gå i en ärlig form, så börja med dig själv.
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

Angående hälen så kan det vara bra att tänka på att det inte finns något självändamål i en sänkt häl, det är mest ett "tänk" som man nöter in i början för att få ryttare att sträcka på sig, inte kura ihop sig och dra upp skänkeln när de tappar balansen och att få ett stadigt stöd i stigbygeln.

Titta på mer vana ryttare så ser du att foten oftast snarare hänger plant än med hårt nedtrampad häl, beroende på vilken hjälp ryttaren ger för tillfället. :)

Så om det känns besvärligt att trampa ner hälen, fokusera istället på att låta benen hänga ner och inte knipa om hästen, att vara svslappnad och följsam i bäckenet och att sitta upprätt i sadeln. Spänningar är aldrig bra när man rider!
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

ska säga till min lärare att få rida i skritt utan stigbyglar! har hört det förut att man ska göra det, vi gjorde det i tisdagsockså!

men det är ett stort problem hos mig att 100% slappna av i hela kroppen och sänka hälen. tror min sena i hälen har förkortats.

när jag va med om olyckan så gick jag i kryckor ca 2 månader. lade inget stöd heller och foten var svullen som en handboll o över en månad. har tidigare skada (en benflisa lika stor som ett riskorn gick av) så jag tror att den lilla benbiten har flyttat sig som gör att jag har svårt o använda foten. jag gick till en sjukgymnast i månader vilket inte hjälpe mig att kunna sträcka ut foten men när jag började rida igen så kunde jag sträcka ut den mycket bättre! min ridlärare vet om min olycka så hon förstår till en viss del men hon verkar ha halvt glömt det känns det som..

hästen jag rider är knepig han med.. han är otroligt svag i galoppen speciellt.. han "ramlar" gärna in i mitten av volten om man ska galoppera och har svårt och hålla takten.. och tack vare att jag inte kan slappna av så kan han inte heller göra det och det blir en sk "tralopp" istället.. ibland klickar vi in en riktigt fin galopp! men oftast så blir det en tralopp.. vill verkligen bara gråta för att jag inte får chansen att få in en fin galopp under lektionen..

jag vill verkligen kunna slappna av! men det är verkligen inte enkelt att lära sig o slappna av 1 timma i veckan under lektioner där man ska rida alla gångarter :(
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

Jag har också haft problem med en fotled (ridolycka så ledbanden gick av) och det som har hjälpt mig är framförallt stretchning av just fotlederna, både före och efter ridpasset.

Tex: så kan man stå på hälen (en fot i taget) och låta tårna peka uppåt, det ska dra i vad/hälsena. Hra du dålig balans tar du stöd mot en vägg med händerna.

En annan övning är att lyfta foten från marken och göra små cirklar med främre delen av foten.

Du kan också stå med fötterna höftbrett isär och resa dig på tå ett antal gånger upp och ner.


Något som också är bra att tänka på är vilken typ av skor du har, går du i skor med klack i skolan så är ett tips att variera med lågskor (typ gympadojor)
då höga klackar gör att hälsenan drar ihop sig.


Sen ska man aldrig underskatta sitsträning under ridpasset men kan man inte rida varje dag så kan man försöka med stretch och även någon typ av core-träning (mage och bål) några dagar i veckan för att stärka upp sig.

Lycka till!
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

Glöm inte att ha kul också:)
Jag tränar mycket balans genom barbacka ridning och utan stigbyglar.
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

Om du rider på ridskola, kan du inte rida lite olika hästar då? Kan också vara bra för utvecklingen kanske?
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

Dels stretcha som du har fått råd om, och tänk på att när du rider så behöver inte hälen vara nerpressad, det viktigaste är att du slappnar av i benet när du inte använder skänkeln.

Vid t.ex lättridning så kan man dubbelkolla sig själv att man verkligen slappnar av genom att känna efter att häl och knä tillåts svikta neråt varje gång man ställer sig upp.

Vid nedsittning så brukar jag kanske lite motsägelsefullt tänka på att skumpa med hästen. Man ska inte sitta klistrat utan skumpa lite lätt i takt med hästen. emellanåt kan man ta tag i framvalvet och lyfta upp benen så att bara rumpan är i sadeln för att lättare hitta känslan för hur mag-musklerna ska jobba.

hemma kan det även vara bra att stretcha höftböjaren -googlade för en enkel beskrivning; http://www.curexgruppen.se/pages/?ID=100 vet inte om jag får länka sådär, men om moderatorn tar bort så är det bara att googla. - att strectha höftböjaren hjälper en att komma ner i sadeln lite lättare.

Vissa kan även behöva stretcha bröstmusklerna om man har lätt för att kuta med ryggen och säcka ihop. Då stretchar man bröstmusklerna och tränar upp dem som sitter vid skulderbladen så får man en bättre hållning. - om du håller armarna rakt ut åt sidorna och sen med raka armar pressar dem bakåt så känner du både de muskler som man ska träna och de som ska stretchas.
Träna mage och rygg hemma - då får du lättare de muskler du behöver utan att behöva rida dig till dem.

För att få hästen att "gå på tygeln" finns inga genvägar. När du förbereder varje övergång, hörnpassering, sväng osv. med en halvhalt och formar hästen mellan dina skänklar så kommer den förr eller senare bära sig rätt beroende på hur dens förutsättningar är.

Eftersom du rider på ridskola så tänker jag inte tipsa om några övningar som du ändå troligtvis inte har frihet att genomföra men du kan bl.a öva på din följsamhet med handen genom att i skritten, redan på lång tygel pendla med handen i takt med hästens huvud. Du ser att hästen rör sitt huvud framåt i takt med skritten, börja på lång tygel att försöka synka din hand med hästens huvud. När ni sedan kortar tygeln så brukar man ha några minuter i skritten på sig att fortsätta pendla med handen, tänk att hästen ska kunna röra sitt huvud helt fritt, tygeln ska på intet sätt bromsa dens huvudrörelse, men tyglen får heller aldrig glappa. När du kan med en mjuk kontakt på tygeln låta hästen gå med samma fria rörelse i huvud och hals som den går med i fri skritt så har du kommit en bra bit på väg.
I traven så håller hästen sitt huvud naturligt mer stilla men i galoppen så ska man också följa med med handen - annars blir det som en liten halvhalt i varje språng. I galoppen är det lättast att öva på sin följsamhet genom att tänka att armen är som ett gummiband och låta hästen mjukt dra fram ens hand som sedan mjukt flexar tillbaka som om tyglen hade varit en gummisnodd.

Ett bra sätt att få hästen mellan hjälperna som inte kräver en speciell övning, är att hela tiden vara jättenoga med att bestämma exakt vart hästen ska gå, om ridläraren säger vänd snett igenom så spanar du ut en väg som hästen ska gå, t.ex. exakt vid bokstaven, en halv meter efter bokstaven etc. För mig hjälper det om jag mentalt ritar ut vägen på banan så att jag nästan faktiskt har en linje som jag ska pricka. - När väl linjen är bestämd så ska du med hjälp av skänklarna styra hästen på vägen. Tygeln använder du bara i nödfall. I början kan det vara bra att strunta i ställningen för det blir så mkt att tänka på annars, men sen kan man lägga till ställningen men fortfarande bara styra med skänkeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 187
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 963
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp