Bukefalos 28 år!

vill bli en bättre ryttare!

A

anwa

hej!

jag är en tjej på 18 år. har ridit sen jag var 11 år och hade ett uppehåll i ca 1 år..

jag har jätteproblem med mig själv när jag rider.. känner mig verlkigen som en nybörjare och jag behöver tips och hjälp med detta!

jag rider på ridskola en gång i veckan och har tyvärr ej råd med mer än det... och att hitta en medryttarhäst är inte enkelt då jag studerar sista året i gymnasiet.

det jag vill ha hjälp med är att kunna hålla balansen, slappna av mera och få hästen att gå på tygeln, lyfta upp sig, vara rund osv..

jag vet att jag behöver slappna av mycket mer! sänka hälen behöver jag också (kan inte sänka hälen normalt pga skada i fotleden när jag hamnade i en mc olycka). när jag sänker hälen så känns det som att jag spänner hela kroppen!

vad är det jag ska tänka på igentligen för att bli en bra ryttare? I don't know what to do! :(
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

Att rida utan stigbyglar gör susen för sitsen och balansen. Be din ridlärare ha någon lektion med er där ni bara tränar sits, balans och avslappning. Tycker du ska fokusera på det först och ta det här med form och samling senare efter det kommer av ryttarens balans och avslappning. Är ryttaren spänd och ur balans kan man se sig i himlen efter att hästen ska gå i en ärlig form, så börja med dig själv.
 
Sv: vill bli en bättre ryttare!

Angående hälen så kan det vara bra att tänka på att det inte finns något självändamål i en sänkt häl, det är mest ett "tänk" som man nöter in i början för att få ryttare att sträcka på sig, inte kura ihop sig och dra upp skänkeln när de tappar balansen och att få ett stadigt stöd i stigbygeln.

Titta på mer vana ryttare så ser du att foten oftast snarare hänger plant än med hårt nedtrampad häl, beroende på vilken hjälp ryttaren ger för tillfället. :)