Bukefalos 28 år!

Vill få henne ta mer stöd på tygeln

I

IdaHallgren

Hej!
Jag har ett litet problem med en häst som jag rider ibland. Hon går i fin form osv, men hon tar alldeles för lite stöd på tygeln. Jag har även svårt att få henne att gå i en låg form... Jag har funderat om det är mitt eget fel, eller om hon kanske inte trivs med bettet, men jag vet inte... någon som har någon ide om vad problemet kan vara eller hur jag ska få henne att ta mer stöd? Och hur jag ska göra för att få henne att gå i lite lägre form?
Tacksam för svar:)
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

Det kan vara många anledningar.
Kan vara att hon inte gillar din hand. Kan vara bettet.
Jag skulle säga att hon inte går i fin form om hon inte tar stöd på bettet.

Kan tänka mig att på en sån häst så är det extra noga att man håller handen korrekt, blixtstilla och är mjuk och flexibel.
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

Hmm... får väll jobba vidare med min egen ridning och se om det blir någon skillnad...
Tack iaf:)
Fler tips någon?
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

Tar hon inget stöd alls och du inte kan länga henne så beror det troligtvis på att hon knäcker av i nacken. Hur ser manen ut tex? Om manen beter sig "onormalt" på ett ställe (ex. ngt strå som står upp, eller där manen delar sig och "byter" sida) så är det där hon "knäcker av".

Försök att få henne att jobba mer med bakdelen och trampa mer in under sig. Handen ska vara stilla och stadig, men samtidigt mjuk och följsam. Jag använder mig utav en övning som är ganska bra för hästar som inte vill trampa under sig.:
Gå på en mindre volt, böj hästen inåt, gör inget om hästen blir ngt överböjd, och sen lägg på skänkeln och be hästen flytta bakdelen. Viktigt är att den inte ökar/minskar volten eller börjar gå snabbare. Sen byter man varv och gör samma sak åt andra hållet.
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

Håller med de andra, hon går inte i din form om hon inte tar stöd. Tips? Skaffa en tränare!
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

Skall man få en häst att gå fram till handen så måste man sträcka tygeln, annars kan man sitta där och vänta tills man blir hundra. Sträck upp tygeln så att den inte glappar (inte dra i den dock) och flytta fram handen en bra bit på mankammen. Du kan t e x rida på en stor volt i skritt och så aktiverar du hästen med innerskänkeln som är lite framdragen och ytterskänkeln still och som håller yttersidan pp. Du kan ta korta uppresande tygeltag om hästen drar in nosen och inte går fram. Det gör du i samband med att du driver hästen framåt - in i handen.
Att rida en häst i låg form kräver otroligt mycket för att det skall bli bra, då måste du vända den över manken och vara säker på att få med dig hästens bakben och rygg, så det hade jag hoppat över tills det finns en bra tränare med och istället koncentrerat mig på att få fram hästens nos, ut med halsen och lätt kontakt på tygeln. Hästen kan skritta på lång tygel med jämna mellanrum så att den får slappna av ordentligt i det här läget istället. Be någon att plåta dig när du rider, det kanske ser bättre ut än vad du tror! :) I regel tror man att hästen går i en högre form än vad den i själva verket gör.
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

Ska prova den övningen;)
Ska prova att byta bett på henne också, och se om det blir bättre.
Rider redan regelbundet för en tränare.
Tack för svaren!:)
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

Jag tycker markarbete (bommar) är bra för hästar som kröker ihop sig istället för att arbeta. Det brukar hjälpa dem att sträcka halsen framåt och få upp ryggen/igång bakbenen.
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

Rid några gånger i ett flottare tempo och se vad som händer. Dom flesta gångerna när hästarna "knäcker av" är för att bakbenen inte är igång. :) Allt i ridningen måste komma bakifrån, fram till handen.
 
Sv: Vill få henne ta mer stöd på tygeln

tempo växling och att höja/ta fram handen brukar fungera på hästar som knäpper av. ofta så tycker jag att en stabil stilla mjuk hand + mycket drivning hjälper bäst på knäppande hästar, + att ha lite längre tygel och lägre hand så man kan ge dem en lång låg form.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag är över 50, har ridit på avancerad nivå i min ungdom, fram till jag blev mamma. Efter det har jag bara ridit sporadiskt. Nu...
Svar
12
· Visningar
1 841
Senast: AbCdE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp